כאשר סטארטאפ מתמודד עם אילוץ של הון מוגבל, יזמים רבים רואים בקרנות הון סיכון (VC) פתרון פוטנציאלי. חמושים בחזון, הוכחת התכנות ושיעור צמיחה גבוה בהכנסות, היזמים מאמינים כי הדבר היחיד שעומד בדרכם הוא מחסור במזומנים כדי להרחיב את העסק. קרן הון סיכון בהחלט יכולה לסייע במימוש הפוטנציאל דרך צמיחה מהירה. עם זאת, ישנם מקרים בהם השקעה מקרן הון סיכון יכולה להיות מזיקה ואפילו הרסניות. לפני שאתם חושבים על גיוס הון, הנה חמישה דברים שרוב היזמים לא מבינים לגבי הסיכונים הקשורים לגיוס הון סיכון:

1. הסטארטאפ שלך לא מוכן לצמיחה מהירה

רוב הקרנות יצפו ממך מיד להשקיע את הכסף המגויס. רוב סבבי הגיוס מקצים לחברה 18 עד 24 חודשים של פעילות. אתה יכול לחשוב שאתה מבין את מודל המכירות שלך , אחרי הכל אתה לא הייתה מגיע לנקודה הזו בלי מכירות בפועל. אבל, כאשר אתה מכפיל או משלש את הפעילות השיווקית תוך שלושה עד שישה חודשים, תגלה מהר מאד האם המודל שלך מוכן באמת.

על יזם המציג את המיזם שלו בפני משקיע להתכונן מראש לשאלות שהוא עשוי להישאל. חוסר יכולת לספק תשובות מקיפות וחדות לשאלות אלו תורדנה באופן ניכר את סיכויי החברה לקבל השקעה.

הרשימה להלן מכילה 55 שאלות מפתח עליהן יזם צריך לדעת לענות בעת הצגת המיזם שלו:

רקע

בתחילת הצגת המיזם, המשקיע ירצה לקבל סקירה תמציתית וברורה של מה החברה עושה, מדוע היא מעניינת ולמה בסופו של דבר היא תבצע אקזיט גדול. לכן, על היזם להיות מוכן לענות על השאלות הבאות:

• מה החברה עושה ומה מיוחד בה?
• איזו בעיה גדולה היא פותרת?
• כמה גדולה ההזדמנות העסקית?
• כמה גדולה עשויה להפוך החברה?

להשיג פגישה עם משקיע פוטנציאלי לסטארט-אפ זה אמנם לא הליך פשוט, אך זה החלק הקל ביותר בהליך הכולל של גיוס כספים.

אז השגתם פגישה. מעולה. בפוסט זה נפרט, בסדר כרונולוגי, כיצד מומלץ להתנהל מול המשקיעים מהרגע שיצאתם מהבית לפגישה, ללחיצת היד ועד ההתנהלות מול המשקיע לאחר הפגישה.

1. לבוש – תכבדו את המעמד. אם אתם נפגשים עם משקיע בודד, ג'ינס וחולצה יפה יספיקו. אם מדובר בפאנל משקיעים, תשקיעו מעט יותר

2. תגיעו למקום הפגישה 10-15 דקות לפני הזמן ותוודאו שמבחינה לוגיסטית הכל מוכן (מצגת, חיבור למקרן\אינטרנט וכו')

3. תחילת הפגישה – לאחר לחיצת היד והחיוכים העדינים, תתחילו קודם כל בלהציג את עצמכם והמעורבים במיזם בצורה תמציתית ככל הניתן. את המשקיע זה לא מעניין שאתם נשואים או שהרחבתם מגמת תיאטרון בתיכון, מעניין אותו אך ורק המידע הרלוונטי למיזם. למשל, במיזם תוכנה הכולל פיתוח, ניתן להציג את עצמכם בצורה הבאה: "שמי ערן, בן 31 מת"א. למדתי בטכניון הנדסת חשמל בהצטיינות, בשלוש שנים אחרונות ניהלתי צוות פיתוח של 5 מפתחים בחברת XYZ".

ישנם המון דברים שיש לקחת בחשבון לפני שמתחילים עסק חדש. החשוב ביניהם, והראשון שעל היזם לעשות, הוא לבחון את היתכנותו של המיזם – בין אם דרך ביצוע ניתוח שוק , ובין אם דרך בחינה מוחשית של הרעיון.

נבחן כעת כיצד ניתן לעשות זאת:

מחקר שוק

תחילה, יש לבצע מחקר שוק. צעד זה יאפשר ליצור מודל תיאורטי התחלתי עבור המוצר או השירות. מטרת המחקר היא לבנות פרופיל ראשוני של קהלי היעד אליהם מכוון המוצר או השירות.

שקף 1 - שער
לוגו + סלוגן

שקף 2 – הסיפור
שקף זה הינו מבוא למוצר שלכם ומסביר, רצוי באמצעות דוגמא פרקטית, כיצד מתנהל העולם היום ללא המוצר שלכם ומדוע זה בעיה. בעולם לפני Get Taxi, למשל, אנשים רצו מונית היו צריכים להתקשר למוקדים או להסתמך שתעבור לידם מונית. מהצד של הנהגים, קיים קושי במציעת לקוחות בסביבה וניצול אופטימלי של המונית.
במידת האפשר, רצוי להציג נתונים מבוססים וסטטיסטיקות כגון "הזמן הממוצע למציעת מונית הינו X דקות", "ב- 50% מהמקרים, נהג המונית חוזר לאזור הפעילות שלו ללא נוסע".
שקף זה הינו אחד החשובים במצגת משתי סיבות:

  • רושם ראשוני – זה השקף הראשון שהמשקיע רואה ולכן אם הוא משעמם או לא תורם לסיפור, המשקיע יקבל רושם שלילי כבר בדקה הראשונה להצגה
  • זה הבסיס לצורך של המוצר שלכם. ללא סיפור טוב, המשקיע לא יבין את הצורך לעומק