השקעה בסטארט אפ

גיוס השקעה לסטארט-אפ הינה סוגיה עימה מתמודד כל יזם ויזמת במהלך דרכם לפסגה. ליזם הממוצע לוקח בערך 40 פגישות עם משקיעים שונים עד שהוא שומע "כן". הסיבה שיש צורך בכל כך הרבה פגישות היא כי יזמים עושים את כל הטעויות האפשריות בפגישות הראשונות שלהם עם משקיעים ועד שהם מבינים זאת, יכול להיות שמאוחר מדי או שגשרים מסוימים כבר "נשרפו".

מהם הטעויות העיקריות אותם עושים משקיעים בניסיונם לגייס השקעה לסטארט-אפ?

  • התמקדות בנושאים לא רלוונטיים – יש ליזמים נטיה להתאהב במוצר שלהם ובצדק, אבל האהבה הזאת מסנוורת אותם והם הולכים לאיבוד. צריך להבין מה להגיד על המוצר ואיך להגיד את זה
  • הצגת פיצ'רים – טעות פאטלית של כל יזם. משקיעים לא אוהבים פיצ'רים מהסיבה שפיצ'ר, בניגוד לליבת המוצר, אפשר להעתיק מהר מאד ובקלות. מהות של סטארטאפ הוא שינוי המצב הקיים – לא משנים מצב באמצעות פיצ'ר אלא באמצעות שינוי קונספטואלי או טכנולוגי
  • חוסר הבנה של השוק – משקיעים הם אנשים חכמים יותר מהאדם הממוצע. לפני השקעה בסטארט אפ הם ירצו לדעת שאתם מכירים את הסביבה העסקית כמו את כף היד שלכם.
  • מודל עסקי בעייתי – יש עשרות סוגים שונים של מודלים עסקיים. זה נושא רגיש מאד עם השלכות עצומות על העסק. תנסו לדמיין איפה פייסבוק הייתה היום אם היא הייתה מחליטה בתחילת דרכה לגבות דולר מכל משתמש. חייבים להציג מודל עסקי שמצד אחד בנוי לטווח הארוך כי משקיעים לא מחפשים את העקיצה הזריזה, ומנגד מודל עסקי שיבטיח תזרים מזומנים חיובי.
  • ההתמקדות במוצר במקום בצורך – יש משפט חכם שאומר תמכור את הבעיה שאתה פותר, לא את המוצר. חברות לא מוכרות מוצרים, הם מוכרות מענה לצורך. צרכנים לא קונים מוצרים, הם קונים פתרון לבעיה. לפני שמציגים מהו המוצר, הסבירו איך העולם מתנהל כיום ללא המוצר שלכם ומה הבעיה בצורת ההתנהלות הזו.
  • יתרון תחרותי שולי – מיותר לציין כי אסור להגיד "אין לי מתחרים". חשוב להראות שכן יש מתחרים בשוק (אחרת כנראה אין פוטנציאל), אך עוד יותר חשוב להראות כיצד אתם שונים מהם. הדגשת יתרון על ידי הצגת פיצ'רים הינה טעות, שכן, כמו שכבר נאמר, פיצ'רים קל להעתיק. הדגישו יתרון מהותי ורציני שלמתחרים יהיה קשה להעתיק, בין אם באמצעות קניין רוחני או פיתוח טכנולוגי מורכב.
  • לבקש מעט \ יותר מדי כסף - כמה כסף אתם צריכים ולאן זה יביא את החברה? זו שאלה קריטית עבור המשקיע. הוא רוצה לדעת האם הסכום שהוא שם מספיק לחברה כדי להגיע לשוק או שאחרי זה יהיה צורך בגיוס נוסף. חשוב לדעת מיהו המשקיע שיושב מולך – האם הוא משקיע סכומים של עשרות, מאות או מיליוני דולרים. אם תציגו סכום שאינו תואם את אופי ההשקעות שלו, כנראה שלא תראו את הכסף.
  • לחשוב בקטן – עבור כל השקעה בסטארט אפ המשקיע לא מחפש לעשות תשואה של עשרות אחוזים. הוא מחפש לעשות את "המכה" או לראות תשואה של מאות ואלפי אחוזים בטווח הארוך. חשוב להציג את הפוטנציאל של המיזם כך שיראה רווחיות וצמיחה גבוהה לאורך השנים, אחרת לא תגרו את המשקיע.

השקעה בסטארט אפ עם מגדלים ברקע

למדו מטעויות אחרים

תלמדו מטעויות של אחרים, כדי לקבל השקעה בסטארט אפ יש לכם הזדמנות אחת בלבד עם המשקיע. צריך להגיע מוכן ככל הניתן ולהימנע מהטעויות שהוזכרו לעיל.

אולי יעניין אתכם לקרוא

הכנת תוכנית עסקית לסטארט אפ
כיצד להכין מצגת עסקית להצגה בפני משקיעים