גיוס כספים למיזם

גיוס הון הינו אבן דרך הכרחית למימוש חזון ומטרות החברה. תפקידו של היזם הינו לדאוג לכך שלחברה יש את המשאבים הכספיים הנחוצים לאורך כל שלבי החברה – החל משלב הפיתוח, השיווק והמכירות.

גיוס כספים למיזם נחשב לאחד המשימות הקשות ביותר העומדות מנגד החברה. עליה לשכנע את המשקיע הפוטנציאלי כי:

  • המוצר נותן מענה לבעייה מהותית בשוק
  • הערך לצרכן מספיק גדול שהצרכן ירצה לשלם עליו
  • יש לחברה יתרון מהותי על פני המתחרים בשוק

משימת השכנוע מאתגרת ומצריכה עבודת תכנון רבה אך לפני שמגיעים למצב של שכנוע, צריך לאתר את המשקיע הפוטנציאלי. ישנם מספר דרכים מרכזיות לשם גיוס כספים למיזם:

 

 

Friends & Family

במיוחד בשלבים הראשונים של המיזם, כאשר יש צורך בהון קטן יחסית, הדרך המהירה והיעילה ביותר לגייס כסף הינה דרך חברים ומשפחה. כמעט לכל יזם יש קשר לחבר או בן משפחה עם יכולת להשקיע סכומים של עשרות או מאות אלפי שקלים בודדים כדי להביא את החברה לשלב פיתוח מתקדם. יזם אשר אינו מצליח לשכנע משקיע קטן להשקיע סכומים קטנים, יתקשה מאד לעשות זאת כאשר יהיה מדובר בסכומים גבוהים יותר.

משקיעים פרטיים – Angels

ישנם לא מעט אנשים בעלי הון אשר מחפשים הזדמנויות ההשקעה ורק ממתינים למיזם הנכון. מעבר לקשרים אישיים, ניתן להגיע לאותם משקיעים דרך ערוצים כגון לינקדין, רשימות אינטרנטיות, מתווכים ועוד. רצוי לחקור על המשקיע לפני הפניה אליו ולהבין מהם סכומי ההשקעה שבדרך כלל הוא או היא משקיעים כדי להתאים את סכום הגיוס המבוקש למשקיע האינדיבידואלי.

>> אולי יעניין אותך לקרוא על השקעה בסטארט אפ

קרנות הון סיכון

רוב קרנות הון הסיכון אינן משקיעות בשלב ה PRE-SEED בו לחברה אין עדיין מוצר או הוכחת התכנות מסוימת. קרנות הון סיכון לרוב נכנסות בשלבים בהם לחברה יש מוצר מוכן ואף מכירות ראשוניות בשוק. עם זאת, ישנם קרנון קטנות יותר אשר בהגדרתם משקיעות במיזמים בשלבי PRE SEED בלבד ולרוב מדובר בסכומים של עשרות אלפי דולרים עד מאות אלפי דולרים.

גיוס המונים

במידה ולחברה יש אבטיפוס מוחשי המדגים את יכולות המוצר, ניתן לפנות לערוץ של גיוס המונים בפלטפורמה מוכרת כגון Kickstarter או Indiegogo. הרעיון בבסיס גיוס המונים הוא לבקש מציבור הצרכנים כסף עכשיו כאשר המוצר יסופק כעבור מספר חודשים לאחר השלמת הפיתוח. הכסף המגויס בגיוס המונים משמש בחלקו לסיום הפיתוח והכנת התשתית לייצור המוני וכמובן לייצור מלאי ראשוני להספקת המוצר לצרכנים ששילמו מראש.

ערוץ זה הינו רלוונטי רק למיזמים שבבסיסם מוצר צריכה מוחשי ולא לאפליקציות, טכנולוגיות ענן למיניהם וכדו'.

>> היכנס לעמוד גיוס הון לסטארט אפ ותבין כמה כסף עליך לגייס

pic4

הלוואה

לקיחת הלוואה מגוף מממן לצורך מימון המיזם הינו הערוץ המסוכן ביותר ולא מומלץ לשימוש מהסיבה שבשלב הראשוני של המיזם הסיכון גבוה מאד ומבחינה סטטיסטית, רוב הסיכויים שההשקעה תרד לתימיון.

עם זאת, ניתן ואף רצוי לממן את הפיתוח כאשר היזם או היזמים מפתחים בפועל את המוצר והכסף הנדרש הינו לייצור אבות טיפוס או מימון שרתים אשר אינן כרוכים בהוצאות גבוהות מדי

מענקי מו"פ

מדינת ישראל תומכת רבות במימון מיזמים טכנולוגים במטרה לקטוף פירות בעתיד (דוגמת וויז, מוביליי). ישנם מספר מסלולים הפונים למיזמים בתחילת דרכם כגון תנופה והמסלול לחברות מתחילות. בתנופה, ניתן לקבל מענק של עד 200,000 ₪ כאשר החברה משתתפת ב- 15% מההוצאות. התנאים לקבלת המענק הינם: (א) חדשנות טכנולוגית; (ב) יש או ניתן לרשום על הטכנולוגיה פטנט; (ג) פוטנציאל גבוה למימוש; (ד) צוות מגובשבעל ניסיון רלוונטי לאופי המוצר.