איך לכתוב תכנית עסקית?

אחרי שהבנתם את החשיבות של תכנית עסקית, השאלה הנשאלת היא איך עושים את זה נכון?
במאמר זה נתאר את שלבי כתיבת התכנית עסקית כאשר נדרשות התאמות בהתאם לתחום בו המיזם שלכם יפעל.

מחקר

מחקר השוק יעזור לנו לקבל הבנה על השוק בו פועל המוצר, גודל שוק זה וקצב הצמיחה שלו. במחקר השוק נחפש טרנדים שיעזרו לנו לקבל הבנה לפוטנציאל שיש למוצר שלנו בשוק המתאים. לדוגמא אם יש לכם רעיון לאפליקציית ניווט נרצה לחקור איך אנשים מנווטים היום כמה כסף שוק זה מניב ועוד. מחקר מתחרים זה השלב השני במחקר בו נמצא מתחרים העונים על צורך דומה למוצר שלנו. זהו שלב הbenchmarking בו אנו עושים השוואה לגבי מה קיים בשוק, באיזה צורות עושים רווח ומה גודל השימוש. לאחר שיש לנו את מחקר השוק והמתחרים נוכל לבנות לפיהם את הSWOT המתאר את החוזקות והחולשות שלכם, ההזדמנויות והאיומים זאת לפי מחקר השוק והמתחרים שעשיתם.

>> היכנסו לעמוד תוכנית עסקית

המוצר

 בחלק זה נתאר את הבעיה שהמוצר שלכם פותר ובאיזה אופן נפתר הצורך כרגע. נמשיך בתיאור המוצר שאתם מציעים, איך אתם פותרים את הבעיה, איך המוצר עובד. הצעת הערך זה החלק הבא, יש להשקיע בו הרבה מחשבה ולהשתמש במחקר שעשיתם לצורך הבנה מה אתם מציעים ששונה מהשוק כרגע? מה אתם מציעים שיגרום לכם לבלוט הן בעין הלקוח והן בעיני המשקיע. נסיים חלק זה בהצגת לוח זמנים לשנה –שנתיים הקרובות לפי חילוק לרבעונים. תכללו בו את שלב הפיתוח, השיווק וכל פעילות שתידרש.

מודל עסקי

מכיוון שיש לכם משאבים מוגבלים, נדרש למקד את המאמצים הראשוניים. אחרי שחקרתם את השוק, הבנתם מיהם השחקנים הראשיים בשוק ואיך אתם נבדלים מהם (הצעת הערך) נבחן מיהו שוק היעד, מהם המדינות שמהם נתחיל בשיווק ומאיזה סיבה בחרתם בשוק זה, חשוב להראות הוכחות לבחירות שלכם. נבחן מיהו קהל המטרה שלנו – לאיזה פלח בשוק היעד אתם פונים (אימהות, קהל מבוגר, ילדים ועוד). חשוב לזכור שמאמצי המיזם בהתחלה נדרשים להיות מאוד ממוקדים למניעת בזבוז משאבים לשווא. בסוף המודל נבחן מה יהיה מודל ההכנסות שלנו, מאילו ערוצים תרוויחו כסף (עמלה ממכירה, מכירות, freemium ועוד) בחירה זאת תעשה בהתאם למוצר ואופיו.

GO-TO-MARKET

זוהי התכנית לחדירה לשוק, עונה על השאלה מהם הפעולות שננקוט בהם לצורך הגעה ללקוחות בשוק שבחרנו. נתחיל מהאסטרטגיה , זהו "מבט על" על התהליך בחילוק לשלבים גדולים. נמשיך בכתיבת הטקטיקה, שלבים מפורטים ליישום כל חלק באסטרטגיה שכתבנו. לדוגמא אם באסטרטגיה כתבנו שבחלק הראשון נצבור משתמשים לאפליקציה, בטקטיקה נסביר באיזה אופן נעשה זאת (לדוגמא על ידי שיווק). החלק האחרון הוא בניית תכנית שיווק ומכירות, מפרטת באילו ערוצי שיווק ומכירה נשתמש לצורך הוצאת הטקטיקה לפועל.

תכנית פיננסית

התכנית כוללת שני חלקים שמדברים על הכסף הנדרש למיזם. החלק הראשון הוא המודל הפיננסי שנעשה באקסל נפרד וחלקיו מוצמדים לתכנית, במודל נציג את ההכנסות, ההוצאות והרווחים זאת בהתאם לתחזיות ושימוש בעלויות שוק קיימות. מהמודל הפיננסי נוכל להבין כמה השקעה נדרשת ובאיזה שנה נתחיל להרוויח. במידה ונדרשת השקעה חיצונית נעבור לחלק השני, הצגת ההשקעה הנדרשת , מה גודל ההשקעה הנדרשת ולצורך אילו אבני דרך.

נספחים (במידה ונדרש)

פטנטים, רגולציות ועוד מידע שלא נכלל במידע המוצג למעלה וחשוב להציג. עכשיו כשאתם יודעים איך מתחילים לכתוב תכנית עסקית, הכי חשוב לזכור : פחות זה יותר . התכנית העסקית צריכה להיות ברורה וקולעת , אין צורך "לנפח" את התכנית אלא לכתוב את הדברים העיקריים לבניית אסטרטגיה נכונה ועובדת. לקבלת הבנה יותר מפורטת על כל חלק, אתם מוזמנים לבחון מספר תכניות עסקיות לדוגמא הנמצאות באתר שלנו.