כאשר סטארטאפ מתמודד עם אילוץ של הון מוגבל, יזמים רבים רואים בקרנות הון סיכון (VC) פתרון פוטנציאלי. חמושים בחזון, הוכחת התכנות ושיעור צמיחה גבוה בהכנסות, היזמים מאמינים כי הדבר היחיד שעומד בדרכם הוא מחסור במזומנים כדי להרחיב את העסק. קרן הון סיכון בהחלט יכולה לסייע במימוש הפוטנציאל דרך צמיחה מהירה. עם זאת, ישנם מקרים בהם השקעה מקרן הון סיכון יכולה להיות מזיקה ואפילו הרסניות. לפני שאתם חושבים על גיוס הון, הנה חמישה דברים שרוב היזמים לא מבינים לגבי הסיכונים הקשורים לגיוס הון סיכון:

1. הסטארטאפ שלך לא מוכן לצמיחה מהירה

רוב הקרנות יצפו ממך מיד להשקיע את הכסף המגויס. רוב סבבי הגיוס מקצים לחברה 18 עד 24 חודשים של פעילות. אתה יכול לחשוב שאתה מבין את מודל המכירות שלך , אחרי הכל אתה לא הייתה מגיע לנקודה הזו בלי מכירות בפועל. אבל, כאשר אתה מכפיל או משלש את הפעילות השיווקית תוך שלושה עד שישה חודשים, תגלה מהר מאד האם המודל שלך מוכן באמת.

התרחיש הפסימי ביותר מתרחש כאשר אתה משקיע כספים רבים בתהליך המכירה, אבל המכירות נוספות לא צומחות מספיק מהר. אם אתה לא מקבל לפחות 1 $ של צמיחה בהכנסות מכל 1 $ של השקעה, יש לך בעיה.

2. אתה עובד לפי הלו"ז של המשקיע ולא לפי הלו"ז שלך

קרן הון סיכון טיפוסית המגייסת כספים ממשקיעים, חברות ביטוח וfamily offices לתקופה של 10 שנים. כלומר, לקרן יש כעשור להחזיר את כל ההשקעות שלה או ולקצור את התשואות כדי לשלם חזרה למשקיעים.

בממוצע קרן הון סיכון שגייסה לאחרונה תטמיע הון במשך חמש השנים הראשונות ותקצור את התשואות בחמש השנים הבאות. הקרן תהיה תחת לחץ רב יותר להחזיר את ההון למשקיעים ככל שהיא תתקרב לנקודת ה 10 שנים והלחץ הזה יכול להיות מכוון ישירות אליך.

התרחיש הנפוץ ביותר הוא שהקרן תכפה את מכירת החברה מוקדם יותר ממה שאתה רוצה על מנת לעמוד ביעדי ההשקעות של הקרן. כאשר קרן מחליטה שזה הזמן למכור, אין יותר מדי מה לעשות.

דוגמה לדינמיקה הזאת, כאשר קרן סקויה אילצה את מנכ"ל Zappos למכור את החברה לאמזון ולא ללכת להנפקה למרות העובדה כי מחזור המכירות של החברה עמד 1 מיליארד $ ו 40 מיליון $ ב-EBITDA.

3. אתה לא יכול להסתדר עם הבוס החדש שלך

אחד השינויים הגדולים ביותר, שיזמים לא מצליחים לצפות מראש היא ההשפעה של משקיע מקצועי על היכולת שלהם לנהל את החברה. משקיעי הון סיכון כמעט תמיד משנים את מבנה הניהולי של החברה כדי לתת לעצמם יותר מושבים בדירקטוריון. זה לא נדיר עבור קרן להחזיק שני מושבים מתוך חמישה.

כמנכ"ל, אתה הולך לתת דין וחשבון לדירקטוריון. עבור יזמים רבים, זו חוויה חדשה, כיוון שעד הגיוס הם עשו פחות או יותר את מה שהם רוצים, ללא פיקוח פורמלי.

האם אתה עובד עם שותף סובלני ועוזר או עם קצין הלוואות מבנק? האם הוא כולו מרוכז במספרים, לא משאיר לך מרווח לטעויות ומהסס לעשות צעדים נועזים. אלו הרגעים שבהם אתה מבין שהייתה צריך לבדוק את ה VC שלך יותר מקרוב לפני שסגרת עסקה.

שותף (קרן) לא טוב יכול לאמלל לך את החיים לכמה שנים טובות. כשאתה מגייס הון סיכון, צריך להבין שכסף הוא סחורה. מה שחשוב באמת הוא מה שאתה מקבל בנוסף לכסף. האם המשקיע החדש שלך מביא לך קשרים בתעשייה, מומחיות או קשרים מיוחדים לערוצי שיווק? האם הVC מסוגל להשקיע את הכמות המתאימה של זמן ולחשוב על החברה כדי להשפיע או שחברה שלך היא אחת מתוך 20 בורדים בהם VC יושב?

מה שחשוב: האם הקרן שלך יכולה לתרום ליצירת תרבות חיובית בדירקטוריון? איכות ישיבות הדירקטוריון שלך קשורה ישירות לתרבות הבורד. תרבות חיובית היא זו שבה חברים – כולל המייסד / מנכ"ל – חופשיים להביע את דעתם ולהאיר את האתגרים וההזדמנויות. כאשר האווירה בדירקטוריון היא חיובית, חברים מתמקדים האזנה והוספת ערך לשיחה. במקרה של אווירה שלילית, החברים למנסים למקסם את התועלת האישית במקום את התועלת לחברה. ראו גם: כתיבת תוכנית עסקית

4. הקרן רוצה רק גראנד סלאם

להיות משקיע הון סיכון הוא עסק קשה. מתוך 10 השקעות שנעשו, אחת או שתיים חייבות להיות בעלות רווחיות מספיק גבוהה כדי לכסות את ההפסדים מיתר ההשקעות שאינן מצליחות לעמוד בציפיות. 90 עד 95 אחוז מחברות סטארט-אפ הממומנות ע"י קרנות הון סיכון לא מגיעות לתחזיות המוצהרות. לכן, קרנות הון סיכון הולכות לדחוף כל אחד ואחד ממנכ"לי החברות בפורטפוליו שלהן למקסימום. צמיחה בינונית לא מספקת למשקיעים את התשואות שהם צריכים על מנת לשמור על מקום העבודה שלהם ב VC, ולכן יש תמריץ קטן עבורם לקבל משהו אחר מאשר אסטרטגיה של הכל או כלום לגבי כל חברה.

הדרך היחידה לפגוע בגראנד סלאם היא לדחוף את החברות בפורטפוליו לתנודתיות מקסימלית.

אז, מה זה אומר? הנה תרחיש: בשנה ראשונה במערכת היחסים שלך עם הקרן הצלחת להגדיל את ההכנסות ב 40%, אך זה לא קרוב ל 150% שרשמת בתכנית העסקית. אתה חושב כי, כיוון שיש לך מזומן רק לתשעה חודשים, הדבר החכם לעשות הוא להפחית את קצב שריפת המזומנים ולהמשיך לגדול ב 40%. ה VC שלך, מצד השני, אומר לך להגדיל את קצב שריפת המזומנים כדי להגדיל את הצמיחה במכירות וכדי להגביר את הסבירות כי תוכל לגייס מימון נוסף. למרות שאתה יודע שבסבירות גבוהה החברה תישאר ללא מזומנים ולא תהיה מוכנה לסבב גיוס הבא, אין לך הרבה מה לעשות.

אם תצליך להשיג שיעור הצמיחה מעל 100 אחוזים ולהגיע לסבב נוסף של מימון, עשית את שלך. אם לא תצליח להגיע ליעדים, ה VC שלך ינסה לצמצם את הנזקים ולהתמקד בשאר החברות הפורטפוליו.

5. אתה מסכן את ההון שלך

כאשר קרנות הון סיכון משקיעות בחברה שלך, שהן יוצרות דפוס של השקעה עם מניות בכורה. סוג זה של מניות מעניק כל מיני העדפות לקרן, כולל נושא הדילול. זה קובע כמה כסף יש להחזיר לקרן, לפני שאתה ויתר המשקיעים תקבלו אגורה אחת מהמיזם.

לדוגמה החברה שלך גייסה כ -10 מיליון $ מקרן הון סיכון. הקרן ציינה בחוזה, כי היא תקבל פי שתיים בחזרה לפני שיתר בעלי המניות יקבלו את התשואה שלהם. זה אומר שאתה חייב לקרן 20 מיליון $ לפני שאתה רואה אגורה.

אם אתה משיג את הגראנד סלאם ומוכר את החברה תמורת 100 מיליון $, מצבך מצוין: הקרן תקבל קודם את 20 מיליון $ ותוכל לחלק 80 מיליון $ עם שאר בעלי המניות. אבל אם אתה תאלץ למכור את החברה תמורת 18 מיליון $, נחש מה? הקרן שלך תקבל את כל 18 מיליון $, ואתה לא תקבל כלום. למרבה הצער, זו היא אחת התוצאות הסבירות יותר עבור חברות שגייסו מימון מ VC.

תפריט נגישות

בוא נפתור את האתגר שלך ביחד

קבע פגישת ייעוץ ראשונית ללא עלות