לתכנן מיזם בלי מודל עסקי זה כמו לתכנן רכב בלי מיכל דלק. מודל עסקי הוא הבסיס עליו בנויה החברה – הדרך שבה תייצר מזומנים.

בעולם של היום, מודל עסקי הינו משתנה דימני שנקבע בהתאם לסוג הפעילות, אופי קהל יעד, עלויות הכרוכות בייצור\הספקת המוצר\שירות ועוד. כל חברה קובעת לעצמה מודל עסקי אשר יניב לה את הערך הגבוה ביותר, ובמקרים רבים, המודל שנבחר הוא כלל לא טריוויאלי.

ניקח לדוגמא את פייסבוק. הרבה לפני שהכרנו את המושג פרסום ממוקד, עמדה בפני פייסבוק האפשרות לגבות סכום חודשי ממשתמשים, אשר יכניסו לה הכנסה קבועה. נשמע הגיוני, אך כידוע פייסבוק בחרה להמר על מודל עסקי לטווח ארוך הבנוי על שימוש חינמי בתמורה לפרסום מודעות ממוקדות שיתגלה כהחלטה מצוינת.

דוגמא נוספת היא חברת Priceline המציעה שירותי תיירות באינטרנט. במקום להציע חבילות עם מחירים מובנים, האתר מאפשר ללקוחות לרשום את היעד אליו הם מעוניינים לנסוע וכמה הם מוכנות לשלם עבורו, וחברות התיירות יכולות לבחור לקבל את ההצעה. מודל זה נקרא מכרז הפוך.

בעולם המוצרים הפיזיים, תמחור המוצר תלוי במספר גורמים:

  • עלויות ייצור
  • כיצד המוצר נמכר – אונליין, חנויות וכדו'
  • מיתוג – האם מדובר במוצר יוקרתי או פשוט
  • מחיר מוצרים מתחרים
  • גודל היתרון היחסי של המוצר לעומת מוצרים מתחרים
  • קהל היעד – מהו הרקע הסוציו-אקונומי של הצרכן הפוטנציאלי של המוצר

בעולם המוצרים המופשטים (אפליקציות, תוכנה וכדו'), קיימים מודלים עסקיים רבים כגון:

  • Freemium– המוצר מוצא בחינם בגרסתו הבסיסית ויישומים מסוימים זמינים רק בתשלום
  • תשלום חד פעמי
  • Subscription– תשלום חודשי
  • ביג דאטה – הסתמכות על כריית מידע על הלקוח לצורך פרסום

למוצר יכול להיות כמה מודלים עסקיים שיכולים להתאים לו מבחינה קונספטואלית, אך ההחלטה על איזה מודל ללכת צריכה להתקבל בכובד ראש לאחר מחקר וכחלק מהתהליך של בניית תוכנית העסקית. מחד, מודל עסקי המייצר כסף בטווח הקצר יכול להיות מפתה, שכן החברה לא תסתמך על הון חיצוני לצורך קיום פעילותה. מנגד, מודל זה יכול לפגוע בעתיד החברה בכך שעשוי שלא לשמר לקוחות\משתמשים.

מודל עסקי אינו אבן חצובה בסלע וחברות רבות משנות את המודל העסקי שלה לאורך הזמן כדי להתאים את עצמה לסביבה העסקית וטעמי הלקוח שמשתנים ללא הפסקה. חברה צריכה להיות עם יד על הדופק, להאזין לצרכי השוק ולהתאים את המודל העסקי לקהל שלה.

בהיבט של גיוס השקעה, משקיעים "חכמים" נוטים להשים את כספם בחברות עם מודל עסקי עם הסתכלות לעתיד. משקיע מצפה להניב תשואה  של פי 10~ על ההשקעה שלו, וניתן לעשות זאת לרוב רק עם מודל שניתן להרחיבו לקהל גדול Scalable)).

יש לכם רעיון? צרו עמנו קשר. נסייע לכם בהכנת התוכנית העסקית ואיפיון מודל עסקי אופטימלי שיגדיל את סיכויי ההצלחה שלכם מול משקיעים וכאשר תגיעו לשוק.

סגירת תפריט