מכיוון ששיטת הסטארט אפ הרזה צברה פופולריות רבה בסיליקון וואלי בארצות הברית, יזמים רבים מאמינים שכל עניין כתיבת תוכנית עסקית כבר לא נחוץ. אסטרטגיית המוצרים המינימלית והמוצלחת של שיטת הסטארט אפ הרזה עבדה לא רע עבור חברות סטארט אפ שחיפשו מימון הון סיכון. אבל מה שלא סיפרו לנו שחלק גדול מאותם יזמים שמתחילים בהרצת הסטארט אפ עם מצגת בלבד, הם יזמים מנוסים ואת כל המידע הרלוונטי הם מכירים בעל פה. אך יזמים שזה הסטארט אפ הראשון שלהם, צריכים לגשת לתהליך הגיוס עם אסטרטגיה מעט שונה.

שיטת הסטארט אפ הרזה ממליצה לפתח טכנולוגיה במהירות ואז מיד להשיק אותה ללקוחות, ואז לאסוף נתונים ולהשיק מחדש את המוצר תוך פרק זמן קצר. זוהי דרך מצוינת לקבוע במהירות האם המוצר שלך מתאים לקהל היעד שלך.

ישנם יזמים שטוענים כי תהליך זה החליף את התוכנית עסקית לחלוטין, אך השימוש באסטרטגיית הסטארט אפ הרזה בלבד איננו יעיל עבור יזמים חדשים הנכנסים לעולם העסקי. אם עשית אקזיט עם סטארט אפ הקודם שלך, סביר להניח כי המשקיע, ישקיע בך על סמך הניסיון שלך, אם זה הוא סטארט אפ הראשון שלך, הסיכוי שלך לגייס כסף ללא תוכנית עסקית הוא נמוך מאד. אתה לא תוכל לענות על רוב השאלות שמשקיעים שואלים. לא תדע להסביר מה עושים המתחרים שלך, לא תדע בגודל שוק היעד שלך TAM, לא תדע את עלות גיוס הלקוח שלך או את ההכנסה הצפויה ממנו, לא תדע להסביר למשקיע באלו תהליכים הכסף שלו מושקע ולאן הוא אמור להביא את החברה.

● אולי יעניין אותך לקרוא על תוכנית עסקית לסטארט אפ רזה

התוכנית העסקית מודרנית

הימים של מסמכים ארוכים שלוקח חודשים לקרוא עשויים להיעלם, אך אסור לנטוש את התוכניות העסקיות לחלוטין, למרות מה שעשויים לחשוב חסידי הסטארט-אפ הרזה. סטארט אפים חדשים יכולים להשתמש במתודולוגיות הסטארט אפ הרזה תוך כדי תכנון קדימה כדי למקסם את הסיכויים לגיוס השקעה ולתפוש נתח שוק משמעותי.

תוכנית עסקית לסטארט אפ צריכה לכלול את האלמנטים הבאים:

1. מחקר שוק ומתחרים – מהו השוק אליו אתה רוצה לחדור, מי הם המשתמשים הראשונים שלך ומה האלטרנטיבות הקיימות בשוק היעד שלך.

2. תוכנית חדירה לשוק go-to-market, לא מספיק לפתח מוצר, צריך גם להציג דרך בה אתה תגרום ללקוחות הפוטנציאלים שלך להשתמש בו.

3. מודל עסקי – באיזה מודל הכנסות הסטארט אפ שלך הולך להשתמש.

4. מודל פיננסי – תקציב! כמה כסף אתה צריך ולמה הוא משמש. יעדי הכנסות. נכון שבשלב מוקדם של חיי הסטארט אפ קשה לחזות את היקף ההכנסות שלך, אך אתה חייב להציב יעדים.

על בסיס התוכנית העסקית, אתה יכול לבנות את המצגת עסקית – pitch deck ולצאת לסבב גיוס, בהנחה שיש לך צוות מגובש.

בדוק את המספרים המתוכננים מול התוצאות בפועל ונתח כל אי התאמה. מדוע המספרים שגויים? אילו הנחות יסוד אינן נכונות? אולי חשבת שתוכל לגבות כסף מלקוחותיך דרך מודל פרימיום עם נתח של 15% מכלל המשתמשים. אך כשאתה סוקר ומשווה את התוצאות שלך במשך כמה חודשים, ייתכן שתבין כי בפועל אסטרטגיית המוניטיזציה שלך מייצרת רק 3% המרה מ- freemium ל – premium .

סגירת תפריט