אחד החלקים הקריטיים ביותר בתוכנית העסקית שלך הוא ניתוח השוק. חקור ונתח וקבל את המידע הרלוונטי אותו אתה צריך כדי לתכנן נכון את הסטארט אפ שלך. כל תוכנית עסקית צריכה לכלול ניתוח שוק. זו אחת הסיבות הראשונות והחשובות לבנות תוכנית עסקית. בין אם אתה בשלב רעיוני או בשלב המכירות, עליך לחדש את ניתוח השוק שלך לפחות כל שנה.

קבלת המידע

מקורות המידע שיעזרו לך לבצע ניתוח שוק לתוכנית עסקית שלך יכולים להתבסס על חיפוש באינטרנט אחר אתרים ממשלתיים / אתרים סמכותיים עם סטטיסטיקות ממשלתיות או מסחריות.

לא כל המידע שאתה צריך יהיה זמין לך, וייתכן שתצטרך להסתפק בהערכות בלבד. לפעמים תצטרך לקבל מידע ממקורות שונים כדי להגיע להערכה שאתה מחפש. ראינו מחקרי שוק טובים שנעשו עצמאית על ידי היזמים, אך ברוב המקרים חברה מקצועית תדע לספק את הנתונים ברמה הרבה יותר גבוה בהשוואה למישהו שעושה זאת בפעם הראשונה.

פילוח השוק

נסה תמיד לחלק את שוק היעד שלך לפרוסות או פלחים. למשל, חברת ייצור מחשבים שהתמקדה בפלחי שוק כמו בתים, משרדים קטנים, עסקים, ארגוני חינוך וממשל. חלוקת השוק למגזרים אלו סייעה לחברה לתת מענה לצרכי השוק הספציפיים יותר, מדיה, דפוסי תמחור וקריטריונים להחלטה בכל אחד מפלחי השוק השונים שלהם.

פילוח עוזר לך להתמקד באנשים ספציפיים עם מסרים ספציפיים ועוזר לך להתמקד בצרכי המשתמש.

גודל וצמיחת שוק

אתה צריך להיות מסוגל למדוד ולכמת את השוק שלך. לדוגמה, אם בעלי בתים מקומיים הם חלק משוק היעד שלך, אתה אמור להיות מסוגל לספור אותם. אתה צריך לדעת אם יש לך 500 אנשים בשוק שלך, או 200,000, או 2 מיליארד. להיות מסוגל להראות מהו השוק הכולל עבור המוצר שלך.

כשמדובר בצמיחה בשוק אתה צריך לחשוב על שינוי שנתי באחוזים. תחזיות מתחילות עם המספר הכולל של הרוכשים האפשריים בכל פלח שוק, ואז אחוזי צמיחה ב 3-5 השנים הבאות.

טרנדים בשוק

אתה צריך להבין מה קורה בשוק שלך, אילו מגמות ואופנות שיווקיות אתה רואה המשפיעות על פלחי השוק שלך? אם אתה מוכר מכוניות, למשל:

  • האם יש מגמה שמראה אנשים מגיבים למחירי דלק גבוהים יותר או לדאגות סביבתיות?
  • במחשבים, האם יש מגמה של יותר ביקוש לקניה ומחירים נמוכים יותר?

השאלות המשפיעות על שוקי היעד יהיו שונות עבור כל מוצר, ואלה רק דוגמאות. מה שחשוב הוא שכשאתה בונה את התוכנית העסקית שלך (לעוד דוגמאות לתוכנית עסקית), אתה מודע למגמות המשפיעות על השוק הספציפי שלך.

סגירת תפריט