מומחה לכתיבת תכניות עסקיות מסביר מה לכלול ומה לא לכלול בתוכנית, בכדי ליצור תוכנית עסקית מנצחת!

לפניכם 10 טיפים מה לכלול בתוכנית עסקית שלכם:

  1. דע את התחרות שלך
    תעשו מחקר שוק. היו מוכנים למנות את המתחרים שלכם ולספר מה גורם לכם להיות שונים מכל אחד מהם. אל תזלזלו במתחרים שלכם.
  2. הכירו את הקהל שלכם
    במסגרת הכנת תוכנית עסקית – לא מספיק להציג את השוק, אלא יש להציג את קהל יעד שלכם, ברמת מאפיינים, גודל ומיקום. כמו כן רצוי גם להציג את ה seed users ואיך תגיעו אליהם.
  3. הוכיחו כל טענה שתעלו בתוכנית עסקית
    אם אתם מצפים להיות המובילים בתחום שלכם בעוד חצי שנה, אתם צריכים לומר מדוע אתם חושבים כך. אם אתם טוענים שהמוצר שלכם יפרוץ את השוק בסערה, אתם צריכים לתמוך בהצהרה זו בעובדות. אם אתם טוענים שצוות הניהול שלכם כשיר ומקצועי וביכולתו להביא להצלחת העסק, ודאו שקורות החיים של הצוות מדגימים את הניסיון הדרוש לכך.
  4. היו שמרניים בכל הערכות והתחזיות הפיננסיות
    אם אתם מרגישים בטוחים שתתפוסו 50% מנתח השוק בשנה הראשונה, תסבירו מדוע אתם חושבים כך. הפכו את התחזיות הפיננסיות שלכם לשמרניות יותר – למשל, נתח שוק של 5% הוא הרבה יותר אמין.
  5. היו מציאותיים עם הזמן והמשאבים הזמינים
    אם אתם עובדים עם חברה גדולה עכשיו, אתם עשויים לחשוב שהדברים יקרו מהר יותר מאשר ברגע שתצטרכו לקנות את הציודולענות לטלפונים בעצמכם. להיות אופטימי מדי עם הזמן והמשאבים היא טעות נפוצה שעושים יזמים. להיות מציאותי חשוב כי זה מעניק אמינות למצגת העסקית שלכם. תניחו תמיד שהדברים ייקחו 15% יותר זמן ממה שציפיתם לו. לכן, 20 שבועות הם עכשיו 23 שבועות.
  6. היו הגיוניים
    תחשבו כמו משקיע וכתבו מה הם היו רוצים לראות בתוכנית העסקית.
  7. צוות חזק
    ודאו שיש לצוות ניהול ופיתוח שלכם בעל ניסיון מקצועי רלוונטי. אתם צריכים לעשות הקבלות בין מה שחברי הצוות עשו עד כה ולראות אם יש להם את הכישורים הדרושים כדי לגרום למיזם שלכם להצליח.
    במידה ואין לכם צוות עם כל הכישורים שאתם צריכים – שקלו להוסיף מומחים יועצים בעלי אותה מיומנות שחסרה לצוות שלכם.
  8. תסבירו מדוע הרעיון שלכם יעבוד
    האם אחרים עשו משהו דומה שהצליח? האם הכנתם אב-טיפוס? תכללו את כל המשתנים שיכולים להשפיע על התוצאה של הרעיון שלכם. הראו מדוע חלק מהמשתנים אינם חלים על מצבכם או הסברו כיצד אתם מתכוונים להתגבר עליהם או לשפר אותם.
  9. תציגו תוכנית פיתוח ותוכנית עבודה מפורטת
    במידה ותצטרכו להרחיב בדיון על מתי, היכן ולמה.
  10. דונו באפשרויות יציאה
    כל המשקיעים רוצים לדעת מתי הם יכולים להחזיר את כספם ובאיזה שיעור תשואה. רובם רוצים לצאת בתוך שלוש עד חמש שנים. ספקו תיאור קצר של אפשרויות למשקיעים, או לפחות ציינו שאתם מוכנים לדון באופציות עם כל סיכוי רציני.

מה לא לכלול בתוכנית העסקית שלכם:

  1. על הנייר זה נראה טוב –
    אם זה נראה טוב אבל אינו מבוסס על עובדות ומחקרים, אתם יכולים לוותר מראש.
  2. הצהרות ריקות –
    הצהרות ריקות שימרו לעצמכם. אתם צריכים לגבות הדברים שאתם אומרים במשפט ע"י נתונים, עובדות או אפילו ציטוט ממקור מידע התומך בטענה.
  3. שמועות על התחרות –
    במידה ואתם יודעים בוודאות מה המתחרה עושה, אתם יכולים לדבר עליו, אך הימנעו מלדבר על שמועות. היצמדו אך ורק לעובדות.
  4. סופרלטיבים ותארים חזקים –
    למילים כמו "מדהים", "פנומנלי", "יוצא מן הכלל", "לא יאומן", "נהדר", "הכי", "הכי טוב" ו"מעולה " אין מקום בתוכנית עסקית. הימנע מהמילה "ייחודי "אלא אם כן תוכלו להוכיח עם עובדות שהמוצר או השירות שלכם הם באמת ייחודיים. (רמז: רוב הסיכויים שלא תצליחו).
  5. מסמכים ארוכים –
    אם הקוראים רוצים יותר הם ישאלו שאלות.
  6. הערכת יתר של התחזיות הכספיות שלך –
    השתמשו במחצית ממה שאתם חושבים שסביר. עדיף להיות שמרן מאשר להציג ציפיות שלא מתקיימות.
  7. מסגרות זמן אופטימיות מדי –
    שאלו את הסביבה שלכם או בצעו מחקר. אם לרוב החברות לוקח 6 עד 12 חודשים לפתח את המוצר, זהו הזמן שייקח גם לכם. אם אתם חושבים שייקח 3 חודשים לפתח את האב-טיפוס, הכפלו את הזמן הזה. קחו בחשבון עיכובים שאתם לא יודעים עליהם – כאלה שאינכם יכולים לשלוט בהם. זכרו להיות שמרניים בתחזיות הזמן שלכם.
  8. תחזיות פיננסיות חובבניות –
    הוציאו קצת כסף והיעזרו בחברת ייעוץ שיעשו עבורכם את התחזית הפיננסית. הם יעזרו לכם לחשוב על הצד הפיננסי של המיזם שלכם, בנוסף הכניסו את המספרים לפורמט עסקי סטנדרטי שמשקיע מצפה לו.
סגירת תפריט