עבור סטארט-אפים ויזמים שמצליחים למשוך את המשקיע לפגישה ואף להגיע למשא ומתן, עדיין יש מכשול נוסף לפני שהכסף נמצא בבנק. זהו תהליך בדיקת הנאותות, שיכול להרוג כל עסקה אם הצוות לא נערך אליו כראוי. לסטרטאפים שכן עשו שיעורי בית, זה לא יותר מאשר ישורת אחרונה לפני קבלת המימון.

יש יזמים שעושים מעט מאוד כדי להתכונן לבדיקת נאותות, בהנחה שהתוכנית עסקית והתוצאות עד כה מספרים את הסיפור הנכון. אחרים עושים אימונים מפרכים לצוות, כולל לקוחות לדוגמה, כדי לוודא שכולם מציגים תמונה עקבית. העצה שלנו היא לשמור על איזון.

המייסדים צריכים לזכור שהפגישות עד לנקודה זו היו מתקיימות בעיקר מחוץ לחברה, עם הדגמות מבוימות, ומנוהלות באופן אישי על ידי המנכ"ל או צוות קטן. בדיקת נאותות כרוכה תמיד בביקורים במשרדי סטארט אפ, דיונים לא פורמליים עם כל חברי הצוות, לקוחות וכוי.

אם יש קונפליקטים בצוות והשקפות שונות על אסטרטגיה, סביר להניח שתהליך ההשקעה לא יצליח. גם אם היזם מרגיש שהכול בסדר, כדאי לנסות ולהתכונן לפעולות הבאות:

  1. וודאו כי כל הצוות מעודכן בתוכנית העסקית:

זה יכול להתחיל בכך שהמנכ"ל יציג בפני כל הארגון את המצגת למשקיע ויפיץ את המסמך הנוכחי של התוכנית העסקית לכולם. וודאו שכל התהליכים העסקיים מתועדים ומשולבים. אם לכל אחד יש השקפה שונה על המציאות, אין לך מציאות!

  1. קח זמן לבחון ולפתור כל הסחת דעת בקרב חברי הצוות:

עליך לעדכן את המשקיע בשלב מוקדם אם יש שינויים שעדיין ממתינים לביצוע, או סכסוכים העשויים להתגלות במהלך תהליך בדיקת הנאותות. וודא שכולם מציגים את תפקידם בסטארט אפ בקורות חיים, לינקדאין וכו'.

  1. תקשרו לכולם מה הולך להיות ולמה:

אל תתנו לתהליך בדיקת הנאותות להפתיע את הצוות. העמידו את עצמכם זמינים לענות על כל שאלה, הראו את ההתלהבות שלכם והסבירו הן את החיוביות והן השליליות של תהליך ההשקעה החיצוני.

  1. תבקר אצל לקוחות, שותפים וספקים לפני:

השתמש בהזדמנות זו כדי לאמת את שביעות רצונם ותמיכתם בסטארט אפ שלך. אם אתה מוצא נושאים פתוחים שלא ניתן לפתור באופן מידי, הקפד לתקשר אותם באופן יזום למשקיעים באמצעות תוכנית פעולה, במקום לקוות שהם לא יימצאו.

בהתבסס על גודל ההשקעה, והמסלול הזמין, תהליך בדיקת הנאותות יכולה לארוך מספר שבועות, או אפילו כמה חודשים. בכל מקרה, לפני תחילת התהליך, עליך לבצע בדיקת נאותות הפוכה משלך על המשקיע.

סגירת תפריט