להוביל את הסטארט אפ להצלחה

תוכנית עסקית הינה מסמך המתאר את החברה, מוצר או שירות הפוטנציאלי לרווח, בה נרשם מה דרוש להשקיע מבחינת זמן וכסף, בחירת ההנהלה והצוות, מימון, מודל שיווקי ופעילות החברה על מנת להגיע להצלחה ולעמידה ביעדי החברה.

כללי ברזל לתוכנית עסקית

תוכנית עסקית אמורה לאפשר לקורא להבין באופן כללי על תוכני העיקריים של התוכנית העסקית תוך עיון על עיקרי הדברים הכוללים פורמט, כותרות, מרחב לבן ואיורים ותרשימים המהווים הבדל גדול של קריאה ונוחות. כמו כן גם סיכומים תורמים להבנה וקליטה מהיר יותר של עיקרי התוכנית העסקית. חשוב לזכור כי נקודות עיקריות צריכות להופיע בצורה מהירה מהאופן שבו הן נראות במצגת העסקית.

15 דקות להצגת תוכנית עסקית

לשאלה הנשאלת כמה זמן צריכה להיות הצגה של תוכנית עסקית,  דרושות כ – 15 דקות מדויקות על מנת להעביר את המסר הנכון. חשבו על הסיבות הרלוונטיות מדוע אתם כותבים את התוכנית מלכתחילה, לכן אין צורך להאריך את התוכנית העסקית שלכם מהנדרש. לרוב, רווחת הנחה כי ספירת דפים היא זו שמנחה את כתיבת התוכנית העסקית, אך זוהי איננה דרך טובה למדידת האורך. כך לדוגמא, תוכנית עסקית בעלת 20 עמודים עם טקסט צפוף ללא אינפוגרפיקה ותרשמים עלולה להיות ארוכה יותר לעומת תוכנית עסקית בעלת 35 עמודים המחולקת בצורה מסודרת עם תרשימים עסקיים להמחשת הדגשים ותחזיות חשובות.

מהו האורך הנכון לתוכנית עסקית?

לרוב, קיימת הגבלה ל 30 עמודים אך לעיתים גם 40 או 50 עמודים הכוללים כספים מפורטים בעמודי נספחים. בממוצע, 20-30 דפים הם דפי טקסט בהם לא סופרים את איורי הגרפיקה המשמשים באופן ויזואלי להצגת מיקומים ועיצובים ואינו נכלול את דפי הנספחים הכוללים את התחזיות הפיננסיות החודשיות, מידע על המנהלים והצוות. חשוב לצרף נספחים, כך שבמידה ותרצו להוסיף נספחים עם טבלאות כמו טבלאות חודשיות של מכירות, כוח אדם, דוחות, תזרימי מזומנים ומאזני החברה כללו אותם במספרים השנתיים בגוף התוכנית.

האורך הנכון של התוכנית העסקית תלויה באופי התוכנית ובתכולתה ועל כן היא אמורה לשקף את הקהל המיועד שלכם. חשבו על האם התוכנית תכלול תיאורים שיישפכו אור של החברה והצוות, האם לכלול מחקר מפורט, תוכניות ורישומים או האם תזדקקו לסיכום מנהלים מדויק על מנת להעביר את המסרים הנכונים במצגת העסקית כדי למשוך את המשקיעים הפוטנציאלים.

השתמשו בגרפיקה בתבונה

יש להשתמש בגרפיקה בצורה נכונה בתרשימים עסקיים על מנת להמחיש מספרים ותחזיות בצורה קליטה יותר, שימוש בתמונות ורישומים על מנת להציג מוצרים. כל גרפיקה שאינה תורמת להעברת המסר בצורה יעילה איננה תתרום לשיפור התוכנית. זכרו כי ספירת הדפים איננה חשובה כמו מקריאה של התוכנית העסקית.

סגירת תפריט