קורה לא מעט שמגיע אלינו יזם עם מוצר אותו פיתח שנמצא בשלבי פיתוח סופיים ומבקש שנכין עבורו תוכנית עסקית. בכ- 30% מהמקרים, במהלך מחקר השוק והמתחרים, אנו מוצאים כי קיימים פתרונות דומים מאד ואף זהים למוצר אותו פיתח היזם.

השוק ברוב המקרים אמנם גדול ותמיד יש מקום ליותר משחקן אחד, אך כאשר מדובר בסטארט-אפ, עליכם להציג חדשנות משמעותית לעומת הקיים, אחרת הסיכוי שלכם לגייס כסף שואף לאפס.

כאשר אנו ניגשים למחקר השוק והמתחרים, ישנם שלוש תוצאות אפשריות:

  1. נמצאו פתרונות זהים. במקרה זה, על היזם להבין כי המוצר שלו אינו מציג חדשנות ולפיכך, סיכויי ההצלחה שלו נמוכים
  2. נמצאו פתרונות דומים. במקרה זה, יש להבדיל בין שני מקרים:
    1. ההבדל בין הפתרון של היזם לפתרונות שנמצאו אינו מהותי מספיק. המבחן לבחינת רמת המהותיות הינו מבחן כפול: (א) האם ההבדל יגרום לצרכן לזנוח את הפתרון בו הוא משתמש כיום כדי להשתמש במוצר שלנו; (ב) עד כמה קל למתחרים להעתיק את אותו יתרון שיש למוצר שלנו. במידה ונכשלנו לענות על אחת או יותר משאלות אלו, הרי שהפתרון אינו מהותי והסיכוי להצלחת המיזם נמוכה
    2. ההבדל בין הפתרון של היזם לפתרונות שנמצאו מהותי. במקרה זה, ההבדל מספיק מהותי כדי שהצרכן יעדיף את המוצר שלנו על פני המתחרה והוא אינו קל להעתקה (בין אם מדובר ביתרון טכנולוגי או שוני קונספטואלי לעומת המתחרה)
  3. לא נמצאו פתרונות דומים או זהים. מקרה זה, מצד אחד, יכול להיות סימן חיובי שהמוצר שלנו מציג חדשנות מרשימה או יצירת קטגוריה חדשה בשוק. מנגד, אי מציאת מתחרים יכול להעיד כי אין ביקוש למוצר בשוק ולכן יש להבין יותר לעומק את הצורך למוצר.

הסיבה שיזמים חייבים להכין תוכנית עסקית לפני שהם מתחילים בפיתוח היא כדי להבין מה הם צריכים לפתח. אם מצאנו מתחרים זהים, הרי שחייבים לבצע שינויים קונספטואליים במוצר אותם ניתן לבצע לפני שהפיתוח החל. אם מצאנו פתרונות דומים, צריך להבין את מהותיות ההבדל. אם ההבדל אינו מהותי מספיק, צריך להעמיק את החשיבה ולהציע קונספט עם הבדל מהותי וקשה להעתקה. אם לא נמצאו פתרונות, אולי בכלל אין צורך במוצר שלנו או להפך – עלינו על משהו וצריך להבין כיצד להוציא זאת לפועל בצורה היעילה והנכונה ביותר.

סיבה נוספת המחייבת הכנת תוכנית עסקית טרם הפיתוח הינה בחינת המודל העסקי. המטרה בסופו של יום היא לעשות כסף. במקרים של מוצרים פיזים, יש להבין שני גורמים עיקריים:

  • מהי עלות הייצור של המוצר – במקרים בהם טרם התחיל הפיתוח, קשה לכמת עלויות ייצור, אך ניתן להסתכל על מוצרים משיקים ב- ALIBABA כדי לקבל הערכות גסות
  • כמה הצרכן מוכן לשלם על המוצר

קרו מקרים בהם היזם הגיע אלינו עם מוצר חדשני, אך עלויות הייצור היו גבוהות וחייבו תמחור גבוה של המוצר, הרבה מעבר למה שהצרכן משלם כיום. התוצאה היא שיש מוצר טוב, אך אף אחד לא מוכן לשלם את המחיר הנדרש. תכנון מוקדם היה מאפשר לעלות על סוגיה זו ולהכיר באילוץ שיש לתכנן את המוצר בצורה יעילה וזולה לייצור ככל הניתן, או לחילופין לזנוח את הרעיון לטובת רעיון פרקטי יותר.

במקרים של מוצרים מופשטים כגון אפליקציה או תוכנה, חשוב להבין מהו המודל העסקי לפני תחילת הפיתוח כדי שיכלול גם את נושא המונטיזציה. ייתכן ותתקבל החלטה, בהתאם למחקר השוק, לאמץ מודל עסקי כזה או אחר אשר מצריך שינוי UI ו\או הוספת פיצ'רים, לכן רצוי להחליט על המודל העסקי בשלב מוקדם של הפיתוח.

בטרגו, אנו מסייעים ליזמים בהכנת תוכנית עסקית המסייעת בזיהוי מוקדם של פוטנציאל המיזם, ניתוח השוק והמתחרים ובניית מודל עסקי רווחי כדי לכוון את הפיתוח לכיוון הנכון ביותר.

מדוע חשוב להכין תוכנית עסקית לפני שמתחילים בפיתוח המוצר
5 (100%) 2 votes
סגירת תפריט