בשלבים המוקדמים של סטארט אפ, קבלת החלטות מונחת נתונים היא המפתח להבטחת המידע הדרוש לך בכדי להבין את מצב הכללי של החברה שלך כשאתה מנווט אותה בשוק.

נקיטת גישה של יחידה שולית Unit Economics מסייעת לך להבטיח שאתה מנווט את החברה שלך בכיוון הנכון, ושההיבטים הכלכליים של המוצר שלך מכוונים לרווח וצמיחה.

במאמר זה נבחן מקרוב את כלכלת היחידה וההשלכות הרחבות שלה על בניית עסק בר קיימא.

מהי כלכלת יחידה / יחידה שולית?

עסקים הם מערכות מורכבות ומדידת הצלחה יכולה להרגיש כמו תהליך מסובך ומאתגר. עם כל כך הרבה אסטרטגיות שונות שיש לקחת בחשבון ורשימה בלתי נגמרת של "מדדי מפתח" שיש לעקוב אחריהם, להיות בעלים של סטארט-אפ בשלב מוקדם יכול להיות מכריע. כלכלת יחידה מנסה לפשט את כל המורכבות הזו על ידי מדידת רווחיות על בסיס יחידה.

על ידי הערכה של ההכנסות והעלויות הישירות על פי המודל העסקי שלך ועל בסיס יחידה (לכל לקוח), אתה יכול לענות על אחת השאלות החשובות ביותר: האם אתה יכול להרוויח יותר מלקוח מאשר העלות הכוללת של רכישת אותו לקוח?

שיטת ניתוח זו מאפשרת לך לבצע תחזיות לגבי המהירות בה אתה יכול להזניק את העסק שלך והרווחיות שלו. זה עוזר לסטארטאפים בשלב מוקדם להשיג הבנה טובה יותר של פוטנציאל לצמיחה, כמו למשל האם כדאי להקצות יותר תקציב לרכישת לקוחות נוספים.

כל החברות מונעות מצמיחה ורווחיות, אך חברות סטארט-אפ בשלב מוקדם במיוחד צריכות לשים לב היטב למדד זה.

ראו עוד: מדריך מפורט לבניית תוכנית עסקית

כיצד לגשת לכלכלת היחידה כסטארט אפ של SaaS

ניתן לגשת לכלכלת יחידה משתי זוויות – להסתכל על היחס בין ערך חיי הלקוח (LTV) לעלויות רכישת הלקוחות (CAC), או על תקופת ההחזר על CAC.

יחס LTV ל- CAC

כחלק מניתוח כלכלת היחידה שלך, תבחן מקרוב את ערכי חיי הלקוח שלך – LTV ואת מדדי רכישת הלקוחות שלך – CAC ואת היחס בין השניים.

יחס אידיאלי נחשב ל – 3: 1, כאשר אתה מקבל פי שלושה מערך הרכישה מכל לקוח חדש.

אם היחס שלך נמוך יותר (למשל 1: 1), פירוש הדבר שזה יעלה לך לרכוש לקוח אחד כפי שהוא מוציא על המוצר שלך. אם זה המקרה, עליך לבחון דרכים לשכלל את מודל המכירה, הרכישה והתמחור שלך.

אם היחס שלך גבוה (למשל 6: 1), המשמעות היא שמדובר הזדמנויות בעלת ערך. כאשר כל לקוח בסופו של דבר שווה יותר לסטארט-אפ שלך ממה שעולה לעלות עליו, אתה יכול להרשות לעצמך להקצות יותר משאבים ותקציב למכירות ולשיווק. הכסף שתוציא בשלב זה יוחזר במהלך מחזור החיים של כל לקוח.

תקופת ההחזר ב- CAC

זה לוקח בחשבון את הזמן שהחברה צריכה להחזיר את עלות רכישת הלקוח. לסטארט-אפ הממוצע אורך החזר של 15 חודשים על בסיס מרווח גולמי.

זמני החזר קצרים יותר הם יתרון מכיוון שנדרש פחות הון חוזר, מה שמציב לחברות את היכולת לצמוח מהר יותר.

מדוע כדאי לעקוב אחר כלכלת היחידה בשלב מוקדם?

ככל שתתחיל לעקוב אחר כלכלת היחידה בשלב מוקדם יותר, כך יש לך סיכוי טוב יותר לבסס את עצמך בשוק ולהשיג עקומת צמיחה אקספוננציאלית.

מייסדים יכולים להיות אופטימיים מדי לגבי הרעיון העומד מאחורי העסק שלהם. חברות סטארט-אפ רבות קמות בלי להשקיע מספיק מחשבה בהתאמה לשוק המוצרים, אסטרטגיית תמחור, מבנה עלויות הקשור למודל העסקי שלה ורכישת לקוחות. כל הגורמים הללו, שאמורים להיבחן בסגרת של בניית תוכנית עסקית, אם מתעלמים מהם – יכולים להטביע את חלום הסטארט-אפ הזה כשהכסף מתחיל להיגמר.

ההבנה של כלכלת היחידה בשלב מוקדם מאפשרת לך לבצע תחזיות פיננסיות ארוכות טווח המנבאות בצורה מדויקת יותר את מסלול ההכנסות שלך. בשלב מוקדם, אתה צריך קצב צמיחה בריא, אבל אתה צריך גם להיות רווחי (ברמת היחידה הכלכלית).

גם בביצוע מושלם, האצה של צמיחה יכולה להיות מלווה בצמצום שולי הרווח. על ידי בחינה מקרוב של מדדי המפתח, תוכלו למדוד, לשפר וליישר את השיווק, המוצר או השירות שלכם.

הערך באופן קבוע את ההכנסות והעלויות הישירות שלך

להיות מודע להכנסות ולעלויות הישירות הקשורות למודל העסקי שלך הוא עדיפות חיונית ומתמשכת עבור חברות סטארט-אפ שלך.

על ידי נקיטת גישה כלכלת יחידה לעסקים, סטארט-אפים בשלב מוקדם מסוגלים להשיג הבנה טובה יותר על הפעילות שלהם ככל שהם מתפתחים, מתרחבים וגדלים.

ראו עוד: תוכנית עסקית לסטארט אפ בתחום SaaS

סגירת תפריט