בשלבים הראשונים של פיתוח הסטארט אפ באמת שאין הרבה מה להציג למשקיעים. אבל המשקיעים עדיין מעוניינים לראות האם הצוות הצליח לעשות משהו. בסיס עליו ניתן להעריך את העבודה שנעשתה ולאן היזמים רוצים להתקדם. לעתים קרובות המייסדים  לא מתפטרים ממקום העבודה העיקרי, שנה מסתובבים בשוק ומחפשים כסף כדי, לדבריהם, להתחיל בקידום המיזם. זה לא נראה טוב, בשנה זו ניתן לעשות הרבה. למשל ליצור את אותו האב טיפוס, ליצור סרטון הדמיה או לפחות לכתוב תוכנית עסקית וכאשר יתקבל הכסף אז הפרויקט יקבל הזדמנות לעשות קפיצת מדרגה משמעותית. אם המייסדים לא דאגו לכך, הפרויקט הוא רע ואינו אטרקטיבי להשקעה.

כיצד להעריך את איכותו של מייסד העסק

סטארט אפ דורש  מנהיג פעיל ואינטליגנטי. יכולים להיות גם שני מנהיגים, אבל עם חלוקה ברורה של אזורי האחריות. לדוגמה, אחד אחראי על הפיתוח העסקי  והשני על הטכנולוגיה. נדרש צוות עם מוטיבציה גבוהה שיודע לאן הוא הולך. רוב המשקיעים בודקים ומעריכים את צוות לפי כמה קריטריונים. הנה כמה הקריטריונים להערכה:

  1. מוטיבציה – הרצון לעשות כסף  זה לא רע, אבל זה לא צריך להיות המטרה העיקרית של מייסד החברה. רצוי לא  להתמקד בכסף, אלא במי שיביא אותו. הרצון  לעשות משהו מועיל וגם להרוויח על הדרך זה המוטיבציה הנכונה.
  2. סדרי עדיפויות – המייסד חייב להיות מוכן לעבודה קשה. חברות הזנק אינם מקום לשיחות על החיים האישיים ועל האיזון בין העבודה למשפחה. עסקים  זה היעד המרכזי והיחיד, לפחות בתחילת הדרך. לכן, אם היזם  אינו מגיב למיילים בסוף השבוע, הוא לא אטרקטיבי להשקעה.
  3. דעה אישית – מצד אחד, היא בהחלט צריכה להיות קיימת, מצד שני היזם חייב להיות מסוגל להקשיב ולשמוע. הרצון להתווכח כל הזמן או לחלופין לקבל כל ביקורת ללא ערור, זה לא סימן טוב.
  4. תשומת לב לפרטים – תכונה זו מבדילה בין יזם מתחיל למנהל. סטארט אפ – למעשה ביתו של היזם והוא צריך לטפל בו בהתאם. לדוגמה, אם היזם מסתובב תמיד עם סוללה ריקה  – זה סימן רע  וזו אינדיקציה לכך שהוא רגוע ושאנן. קורלציה בין זה לאופן ניהול העסק היא מאוד גבוהה.
  5. ניסיון והישגים – אם היזם צעיר, סביר להניח שהוא מעולם לא הקים חברה, אבל יש לו ניסיון כלשהו, במכירות או משהו אחר. חייבת להיות איזושהי הצלחה. גם אם הוא מצטיין בשחייה אמנותית, זה יותר טוב מכלום.

הרעיון

הפעילות העסקית צריכה להיות מתוכננת בקפידה. גם אם עדיין אין פעילות ממשית, מנהיג והצוות שלו צריכים להבין מי המתחרים שלהם, מה השווקים אליהם הם פונים ואיך העסק יתפתח. כאשר המייסד לא רוצה לתכנן ולחקור את השוק, זה רע. הסטארט אפ חייב לפתור בעיה או לתת מענה לצורך אמתי ולהיות בעל פוטנציאל לצמיחה מתמשכת.

צוות חייב לחפש ולחקור את המתחרים. לעתים קרובות אנו שומעים מהיזמים שאין להם מתחרים. תמיד יש מתחרים עקיפים או פוטנציאלים וחשוב להבין מי הם. אם אתה בעל רעיון מגניב, האם אתה באמת חושב שאף אחד לא רוצה לעשות את אותו הדבר במהירות ובמחיר זול יותר? אותו מתחרה פוטנציאלי יכול להיות בעל יכולות ומשאבים הרבה יותר זמינים ממה שיש לך.

לבסוף, יש אנשים שמאמינים כי חדשנות זה הדבר החשוב ביותר במיזם, אבל מודל עסקי מוצק ופוטנציאל לצמיחה – הרבה יותר חשובים בעיני משקיעים פרטיים.

אלה כמובן, לא כל הקריטריונים להערכה, אבל הם מהווים אינדיקציה להתכנות עסקית ואפשרות להבין האם יש כאן פוטנציאל להשקעה.

קודם אב טיפוס ואחר כך הכסף
4.4 (88.57%) 7 votes
סגירת תפריט