אחד השלבים החשובים ביותר לפני פתיחת חברה או סטארט אפ הינו כתיבת תכנית עסקית מפורטת ונהירה. תכנית שכזאת נכתבת גם למטרות מציאת משקיעים, החלפת בעלים או הצגת עסק קיים לפני מכירתו. בכתבה זו נתרכז במרכיב המהותי ביותר בתכנית, מרכיב החזר ההשקעה.

מהי תוכנית עסקית?

תכנית עסקית מורכת משני חלקים מרכזיים – מחקר ותכנון. בחלק המחקרי ניתן למצוא את את סיקור השוק, ניתוח מתחרים ורגולציה. בחלק של התכנון העסקי נמצאים הגדרת המנוצר או השירות, אסטרטגיית ה go-to-market, תחזיות המכירות והרווחים, הוצאות צפויות, וכאמור, החזר השקעה. מטרת העל של התכנית העסקית היא להציג ללקוחות ולמשקיעים פוטנציאלים את חזון החברה, את מטרותיה העסקיות ואת האופן בו תפעל לאורך השנים.

החזר השקעה – ROI

החזר השקעה בתוכנית עסקית נחשבת החלק העוסק במדד כלכלי אשר מטרתו הינה בחינת כדאיות השקעה בסיטואציות שונות. נהוג להשתמש במדד בשם (ROI RETURN ON INVESMENT), אשר בוחן ערכים ריאליים ושווי כספי מדויק (ככל שניתן). חשוב לציין שלא תמיד ניתן לאמוד רווח במונחים כספיים, שכן נתונים כמו חיזוק מותג לא ניתן תמיד לכמת למספרים. ולמרות זאת, ROI הינו מדד משמעותי, מהימן ושתכנית עסקית אינה שלמה בלעדיו.

בדיקת נאותות – Due Diligence

תהליך בדיקת נאותות או בשמה הלועזי Due diligence, הינו תהליך שנועד לסייע למשקיע לזהות הזדמנויות, חולשות, חוזקות וסיכונים העסקיים של הסטארט אפ טרם ביצוע השקעה. לצורך בחינת כדאיות ביצוע העסקה המשקיע מבצע בדיקת נאותות מסחרית, כאשר חלק משמעותי מהתהליך הוא בדיקה של התוכנית העסקית של הסטארט אפ. הבדיקה של התוכנית העסקית בדרך כלל חושפת, האם החברה היא רצינית והאם הצוות עשה שיעורי בית. כאשר הנתונים המופיעים בתוכנית העסקית אינם מבוססי מחקר אלא ניחושים והמתחרים המשמעותים אינם מופיעים, המשקיע לא ישקיע בחברה.

תכנית עסקית – כיצד תעשו זאת נכון?

לא ניתן להפריז בחשיבותה של תכנית עסקית. תכנית מקצועית וטובה עשויה להביא לחברתכם משקיעים עם מאות אלפי ואף מיליוני דולרים. תכנית חובבנית, מרושלת ולא רצינית עשויה להבריח את אותם אנשים ובסופו של דבר, לגנוז את חלום ההקמה שלכם. אי לכך, חשוב להיעזר בניסיונה ויכולותיה של חברה מקצועית העוסקת בתחום כתיבת תכניות עסקיות לחברות ועסקים.

החלק של תחזיות פיננסיות בתוכנית העסקית חייב, בראש ובראשונה, לייצר תמונה מהימנה, מדויקת ככל שניתן ופשוטה להבנה. אם תנסו ליצור מקסם שווא ללא אחיזה במציאות, אי הדיוקים (שלא נאמר – השקר) יתגלו במוקדם או במאוחר, ויגרמו לפסילה מהירה של כלל התכנית העסקית. להיות אופטימיים זה חשוב, אבל להישאר ריאליים בתכנית בכלל ובהחזר ההשקעה בפרט – זה קריטי. בנוסף, כאמור, חשוב להציג מדדים וניתוחי רגישות למחיר, כמות לקוחות ועליות השונות.

סגירת תפריט