תוכנית עסקית למוצר תוכנה
זכור, זו תוכנית עסקית ולא מפת דרכים למוצר. כשמשקיעים רוצים לדעת על המוצר, הנושאים העיקריים שמעניינים אותם הם:
- האם לצוות היזמים/ההנהלה יש את המומחיות העסקים והמקצועית כדי לגרום לחברה להשיג את היעדים העסקיים שלה?
- האם יש שוק למוצר במחיר המוצע ומה גודלו?
- תוך כמה זמן החברה יכולה להגיע לשוק?
- למה הלקוחות יבחרו במוצר שלך ולא במתחריו?
- כמה קשה זה יהיה למכור את המוצר?
- מתי ואיך החברה מגיעה לרווחיות?
מודל עסקי הינו חלק מהותי בתוכנית עסקית למוצרי תוכנה. מודל עסקי מאוד פופולרי לשיווק ומכירה של פתרונות תוכנה הוא מודל תוכנה כשירות (Software as a Service או בקיצור SaaS). במקום מכירה של מוצר לשימוש ללא הגבלה, מבססים את המודל על מכירה של התוכנה כשירות תוך גביית תשלום לפי שימוש וגובים תשלום באופן יחסי לכמות השימוש או הזמן.
מודל עסקי נוסף הוא (Shareware, Freemium או Freeware) תוכנת שיתוף. התוכנה מפותחת ומוצעת בחינם למשתמשים על מנת לייצר בסיס משתמשים רחב. במקרה זה מודל ההכנסות מבוסס לרוב על אספקת שירותים טכניים או חבילות מתקדמות בתשלום. לפעמים גם מדובר במוצר שאין צורך להתקינו אלא השימוש בו נעשה דרך אתר הספק. במקרים מסוימים קהילת המשתמשים ממשיכה את הפיתוח שיפורים ותוספות שניתנות לרוב בחינם.
הטעות הנפוצה ביותר של סטרטאפים בתחום התוכנה היא מיקוד במוצר. צריך לזכור להתמקד בפן המסחרי של המיזם. כשמדובר בשיווק, הסימפטומים של להיות ממוקד מוצר יהיו שאתה מקדם פיצ'רים של המוצר שלך במקום לקדם את מה שהמוצר עושה עבור הלקוחות. תוכנית עסקית תעזור לך להבין את השוק , את הצורך של שוק היעד ולאפיין את המוצר שלך בצורה נכונה.
תגובה ושינוי
אנו מבינים כי חלק מהסטרטאפים (בעיקר אלה ששורדים את תהליך הפיתוח הראשוני), לעתים נדרשים לשנות את הרעיון המקורי שלהם. גמישות היא המפתח. אנו מבינים כי חלק מהמידע שאנחנו צריכים כדי לבנות תוכנית עסקית מנצחת נהיה ברור ובהיר לאחר השקת המוצר. אנו ממליצים להגיב לשינויים במקום להתעקש על התכנית העסקית המקורית. אחרי שגיבשת את התכנית העסקית שלך אל תשאיר אותה לצבור אבק. תכנית עסקית היא תחילתו של התהליך. התכנון הוא כמו נהיגה בכביש, צריך כל הזמן להתחשב בגורמים חיצוניים, בסביבה התחרותית והעסקית שלך ולעדכן.
הכנסות מלקוחות עדיפות על גיוסים חיצוניים
הכנסות מלקוחות הם העדות הברורה ביותר שאתם פותרים את הבעיה הנכונה בצורה הנכונה. רצוי לגלות את זה כמה שיותר מוקדם. אם אתם רוצים ללמוד על מה שמשתמש מחפש במוצר תוכנה, תשאלו את המשתמשים. אם אתם רוצים ללמוד על מה שהשוק רוצה במוצר שלכם, תשאלו את הלקוחות. לקוחות מתקשרים בעזרת מזומן.
תקציר מנהלים
סקירה ברמה גבוהה / תיאור תמציתי של העסק:
- תיאור כללי של מה שהחברה מייצרת, גודל השוק מוערך, שמות והגודל של המתחרים, (אם מדובר בחברת סטארט-אפ, הסבר על איך הצורך זוהה, כמה גדול השוק של המוצר ומדוע המוצר זה פותר את הצורך).
- מי האנשים מאחורי החברה, סיכום של הניסיון, כישוריהם.
- תוכנית פיננסית ברמה גבוהה, מכירות, תחזיות, תחזיות EBIT במשך 3-5 שנים, הנחות עיקריות.
- מה העסקה (רק בתוכנית עסקית, לא ב one pager ולא במצגת)
- מה מצופה ממשקיע ומה הוא מקבל בתמורה להשקעה שלו. זה חייב להיות מאוד ברור. אתה חייב להיות מסוגל לענות על השאלה; "מה אני מקבל עבור השקעה בעסק הזה?" רק כדי לגרום לו לקרוא את כל השאר.
- כל התשובות חייבות להיות בתמצית מנהלים. משקיעים מקצועיים לא יטרחו לקרוא את יתר המסמך אם הם לא מרגישים שיש כאן ההזדמנות, אם הם לא מבינים את העסקה או מה הם מתבקשים לשקול. תקציר מנהלים צריך להיות לא יותר מ – 3 עמודים.
סקירה עסקית – מהות העסק?
- חזון עסקי
- רקע כללי
- תיאור עסקי – מה העסק עושה?
- מוצרים – מה המוצר , איך הוא עובד, איך זה הוא ארוז ואיך הוא נמכר
אסטרטגיה עסקית
- ניתוח תעשייה
- תהליך חדירה לשוק GTM
- מסלול
- שת"פים אסטרטגיים
- הזדמנות ל-EXIT
תוכנית שיווק
- ניתוח הסביבה – SWOT PEST
- ניתוח תחרות – אפשר להיעזר במודל פורטר
- סגמנטים שוק היעד
- ניתוח הצרכן
- ערוצי שיווק
- תמחור
- הצעת ערך
- תוכנית לקידום מכירות
אסטרטגיה תפעולית
- גורמי הצלחה קריטיים
- אבני הדרך העיקריות
אנשים / צוות
- צוות ההנהלה הנוכחית
- גיוס עתידי
נתונים פיננסיים
- מודל הכנסות
- הכנסות ל 4-3 שנים ניתוח, DCF, IRR ו ROI למשקיעים
- 12תקציב לחודשים
- הנחות מרכזיות ורגישויות
- דרישות גיוס הון ואסטרטגית יציאה
אנו בחברת טרגו מכירים מקרוב את הניואנסים וההבדלים בין התוכניות עסקיות השונות ואף פיתחנו כמה מודלים פיננסים ייחודיים עבור הלקוחות שלנו, השונים מאלו שפורטו מעל. אצלנו התוכנית עסקית נבנת על בסיס מחקר ולכל לקוח ולקוח אנו בונים תוכנית עסקית מותאמת אישית ומתאימה למוצר, לשוק ולפעילויות הליבה שלו.