ישנם הרבה דיבורים על מה שמכונה "סטארט אפ רזה – Lean Startup" . מרבית האנשים חושבים שפירוש הדבר הוא סטארט אפ ללא הרבה הון חיצוני עם MVP מצומצם ביותר ויצאה מהירה לשוק. פיתוח מוצר או שירות באסטרטגיה זו אומר, שאין צורך לבזבז המון זמן יקר על תכנון הפרויקט לפני תחילת העבודה. במקום זאת, מוטב לבצע בנייה מחודשת, בדיקה, תיקון, ואז בנייה, בדיקה ותיקון הרעיון של מחזור תוכנית עסקית, הבדיקה, השינוי, התיקון הקטן והקצב המהיר אידיאלי לסגנון הדור הבא של תכנון עסקי. במאמר זה נציין איזה סוג של תכנון עשוי להיות קשור לסטארט אפ רזה.

תכנון פשוט ומעשי

מדובר בתוכנית עסקית ולא חוברת מכירות אשר אינה כוללת תקציר מנהלים או תיאור רקע של החברה או של צוות הניהול. התוכנית צריכה לכלול אסטרטגיה עם שלבים, תאריכים, מועדים, פרמטרים שיווקיים ופיננסיים. כל אלה יעזרו לך להעביר את המסר בצורה ברורה ומובנת וביעילות רבה.

חשוב להבדיל בין תכנון למחקר

מחקר שוק ומתחרים הוא הבסיס למוצר שלכם. לפני שמתחילים לפתח, חשוב להבין מה כבר קיים בשוק ומה שוק היעד של המוצר. ייתכן שיש פתרונות טובים יותר בשוק ואתם לא יודעים זאת. את התכנון העסקי של המיזם ניתן לחלק לכמה שלבים. תכנון לפני יציאה לשוק והתאמה אחרי. ברור כי פרמטרים כמו CPI  – עלות להורדה, retention rate או אורך חיי הלקוח יהיו שונים מהמתוכנן לפני היציאה לשוק. תוכנית עסקית הראשונית מתבססת על ממוצעים בתעשיה. מה שיקרה בפועל תלוי מאד במוצר.

חשיבה, תכנון ובחינת התוכנית

על מנת להישאר מעודכן בהתאם לתוכנית העסקית אשר משתנה במהירות, יש לבצע התאמות. תכנון תוכנית עסקית חייב להיות מהיר בהתאם לשינויים השונים שקורים באופן תדיר ומהיר. לכן חשוב לתכנן, לבנות ולעדכן את התוכנית כל הזמן.

בדיקת נאותות

חשוב לזכור כי התוכנית משמשת את המשקיעים לבדיקת נאותות לסטארט אפ שלכם. לכן נתונים לא מעודכנים יכולים ליצור רושם של חוסר מקצועיות או יותר גרוע חוסר אמינות. אם התוכנית המקורית נבנתה לפני השקת המוצר והחברה צברה רקורד, יש לעדכן את הנתונים בהתאם לביצועי החברה בפעול.

סגירת תפריט