פטנט הינו אמצעי הגנה עבור רעיונות והמצאות המאפשר לנו, כיזמים, להבטיח כי אחרים לא יוכלו להעתיק את המוצר שלנו, או ליתר דיוק את הדרך שבה המוצר שלנו עובד. הנתון המפתיע כי רוב המוצרים ואפליקציות חדשות לא רשמו פטנטים והסיבות לקח נפרט בהמשך.

ניקח לדוגמה רעיון הקשור לתחום של מכוניות אוטונומיות. תחום שעדיין לא קיים באופן מסחרי אך הקונספט שלו ידוע ומאות חברות וסטארט-אפים כבר עוסקים בפיתוחו. לא ניתן לרשום פטנט על הקונספט של מכונית אוטונומית, אלא על אלגוריתם, חיישן או כל מנגנון אחר חדשני ההופך את הרעיון למציאות. כלומר, הפטנט ניתן לרישום על דרך יישום הרעיון ולא על הרעיון עצמו.

לעתים, יזמים אינם מעוניינים להקים חברה סביב המוצר אלא לפתח את הפטנט בלבד ולמכור אותו הלאה לחברה מסחרית גדולה בתמורה לסכום גדול (אקזיט). במקרה זה, יש להכין תוכנית עסקית ייעודית לפטנט אשר מפרטת את הסוגיות הבאות:

  • פירוט הפטנט – מה ייעודו? כיצד הוא עובד? מה היתרונות שלו? עד כמה קשה להעתיק או לעקוף אותו?
  • קהל היעד – איזה חברות עשויות להתעניין בפטנט? איזה ערך הפטנט שלכם נותן לאותן חברות וכמה כסף אתם חוסכים\מייצרים לה?
  • תוכנית פיתוח – מה נדרש כדי להשלים את הפיתוח? איזה כוח אדם צריך לגייס לצורך כך? כמה כסף נדרש לגייס?
  • יתרון תחרותי – כיצד הפטנט שלנו שונה מפתרונות אחרים בתחום? האם השוני הזה מהותי מספיק עבור הרוכשים הפוטנציאלים של הפטנט?

במקרים מסוימים יש ערך גבוה לפטנט. מצד אחד, הוא נותן שקט נפשי ליזם אשר מוגן מפני העתקות של מתחרים. מצד שני, הוא הופך את ההשקעה במיזם יותר אטרקטיבית עבור משקיעים, שיודעים כי חברות מתחרות לא יעתיקו את הטכנולוגיה במהרה והסיכוי לאקזיט גבוה יותר.

מנגד, יזמים רבים בוחרים שלא לרשום פטנט מכמה סיבות הגיוניות:

  • עלויות רישום גבוהות
  • הליך ארוך שלא בהכרח ישתלם
  • רוב המוצרים ובמיוחד מוצרי תוכנה ואפליקציות אינם פטנטביליים – כלומר לא ניתן לרשום עליהם פטנט
  • קושי לעקוף הפרות פטנט, בעיקר מכיוון חברות סיניות אשר לא חוששות להעתיק מוצרים מוגנים

כך למשל, מיזמים רבים המוצגים באתרי גיוס המונים כגון קיקסטארטר ואינדיגוגו, מועתקים במהרה על ידי יצרנים סינים עוד לפני שהמוצר המקורי יצא לשוק. במקרה של Pressy, קמפיין ישראלי אשר גייס 700,000$ בקיקסטארטר, העתק של המוצר הגיע לשוק עוד לפני שהיזם הספיק לספק את הסחורה לקונים שלו. מקרה נוסף הינו Amabrush, קמפיין אשר גייס 6 מיליון דולר ב2017, אשר הועתק על ידי עשרות יצרנים סינים עם עיצובים שונים המבוססים על אותו עקרון.

במידה ויש לכם רעיון, רצוי להכין תוכנית עסקית מקצועית לפני שמתחילים בפיתוח כדי לקבל תשובות לשאלות מהותיות שעשויות, מחד, להשפיע על החלטתכם האם ללכת בכיוון של הגשת פטנט, ולהבין את הפוטנציאל שלו וצורת המימוש שלו, מנגד.

אנו בטרגו מלווים יזמים החל משלב הרעיון ומסייעים בהכנת תוכנית עסקית מקצועית במגוון רחב של תחומים – החל ממכשור רפואי, אפליקציות ועד למוצרים פיזיים מורכבים.

סגירת תפריט