10 כללי עשה

1) הכר את המתחרים שלך והסבר מה מבדיל אותך מהם (בלי להראות זלזול).

2) הכר את הקהל. חשוב שיהיו לך כמה תוכניות עסקיות שפונות לקהלי יעד שונים כגון: בנקאים, משקיעי הון סיכון, משקיעים פרטים וכן תוכנית שת"פים.

3) תגבה כל טענה בהוכחות. אם הצפי הוא להוביל שוק מסוים בתוך ששה חודשים אתה חייב להביא עובדות שיתמכו בטענה זו. אם המוצר הולך לכבוש את השוק בסערה אתה צריך להביא ראיות שתומכות בטענה זו. אם הצוות הניהולי שלך הוא בעל הכישורים המתאימים להוביל את העסק להצלחה אתה חייב שקורות החיים שלהם ישקפו טענה זו.

4) היה שמרן בכל ההערכות והתחזיות הכספיות. אם אתה בטוח שתתפוס חמישים אחוז מהשוק בשנה הראשונה אתה צריך לנמק קביעה זו. חשוב לשמור על אמינות המיזם.

5) היה מציאותי בנוגע לזמן ומשאבים. אם אתה עובד בתיאום עם חברה גדולה יכול להיות שתצפה שדברים יזוזו בקצב מהיר. ברגע שמגיעים לשטח כל מיני פרטים קטנים וטכניים עלולים לעכב את התהליך. לוח זמנים ראלי הוא חשוב שכן הוא מעניק אמינות רבה יותר למיזם. תצא מנוקדת הנחה שדברים תמיד לוקחים כ-30% יותר זמן מהצפוי.

6) שכל ישר. תחשוב כמו בנקאי ותנסח את הדברים כפי שהם היו רוצים שתנסח אותו.

7) חובה צוות ניהולי מנוסה. תדאג שיהיה להם את הניסיון והמומחיות להצלחת המיזם שלך. צוות ניהולי לא חייב ניסיון בתחום הספציפי של המיזם אבל חייבת להיות הקבלה בין ניסיון העבר לפרויקט הנוכחי. אם אין לצוות הניהולי את כל הכישורים הנדרשים שקול להוסיף יועצים חיצונים לצוות.

8) נמק למה המיזם שלך יצליח. האם אחרים עשו משהו דומה שהיה מוצלח? עשית אב-טיפוס? כלול את כל המשתנים שיכולים לעזור או למנוע את ההצלחה של הרעיון שלך. הראה מדוע חלק מהמשתנים אינם חלים על מצבך או הסבר כיצד אתה מתכוון להתגבר עליהם או לשפר אותם.

9) תאר את נקודת ההתחלה שלך ואת ההישגים עד כה. אם תצטרך להרחיב את הפעילות, פרט איפה, מתי, ולמה.

10) תבדקו דוגמאות לתוכנית עסקית. תוכנית עסקית והפורמט שלה, משתנים בהתאם לתחום ושלב בו הסטארט אפ נמצא. לדוגמא, בתוכנית עסקית למוצר צריכה כנראה תהיה התייחסות לתהליך החדירה לשוק, ניהול מלאי ושינוע, כאשר בתוכנית עסקית למכשיר רפואי תהיה התייחסות לרגולציה.

9 כללי לא תעשה

  • קישוטים במקום תוכן. אם זה נראה טוב אבל אי אפשר לתת לו סימוכין שמבוסס על מחקר שוק ועובדות, אל תציג את זה.
  • טענות ריקות: אל תצהיר על דברים שלא יכולים להיות מגובים בנתון או גורם בר סמכא.
  • שמועות על מתחרים: אם אתה יודע שמתחרה פושט רגל אתה יכול לציין זאת אבל אל תנבור בחולשותיו. הצמד לעובדות.
  • שמות תואר: מילים כמו "הכי טוב", "ייחודי", "יוצא מן הכלל", "מדהים" וכיוצא בזה אין מקומם בתוכנית עסקית. המנע מהמילה "ייחודי" אלא אם כן אתה יכול להדגים את הייחודיות של המוצר או השירות. (רמז: רוב הסיכויים שלא המצאתם את הגלגל).
  • מסמכים ארוכים: אם הקוראים רוצים עוד מידע הם יבקשו.
  • הערכת יתר של תחזיות פיננסיות.  כמובן שתרצה להציג את המיזם שלך באור חיובי. באותו נשימה חשוב להיזהר מאופטימיות יתר. תחלק כל צפי של הכנסות לשתיים. עדיף הערכת חסר מאשר הערכת יתר.
  • לוחות זמניים אופטימיים: תשאל יזמים או תבדוק באינטרנט ותגלה שלוקח לרוב החברות שישה עד 12 חודשים לקום ולהתניע מנועים. כנראה שזה יהיה הזמן הדרוש להקים את החברה שלך. תכפיל כל הערכת זמן פי שניים. אם אתה חושב שייקח שלושה חודשים לפתח אב-טיפוס, תיקח בחשבון שזה ייקח בערך ששה חודשים. אתה תיתקל בעיכובים שלא חלמת עליהם או כאלה שלא תוכלו לשלוט עליהם. זכור להיות שמרני בתחזיות הזמן שלך.
  • גימיקים. משקיעים רציניים רוצים עובדות, לא גימיקים. הם עשויים לאכול את ורד השוקולד שמלווה את התוכנית העסקית לחנות הפרחים החדשה שלך, אבל זה לא יגרום להם להתעניין יותר בהשקעה במיזם.
  • תחזיות פיננסיות חובבניות. שכור רואה חשבון שיעשה עבודה מקצועית בפן הפיננסי של המיזם. הרואה חשבון יעזור לך לעבד את הנתונים הפיננסים כך שהם יוצגו במתכונת עסקית מקובלת שמעיד על הרצינות של המיזם.
סגירת תפריט