מרגע קבלת ההחלטה על הקמת עסק, אתה נמצא במעגל החיים העסקי. המעגל הזה יעביר אותך משלב הרעיון של הקמת הסטארט אפ, ועד לשלבי הצמיחה המתקדמים של החברה.

במבט על כל אחד משלבי מחזור החיים העסקי, יתגלו מספר מכשולים ייחודים לכל שלב שתצטרך להתמודד איתם ולהתגבר עליהם. יהיה עליך להיות גמיש בחשיבה שלך ולהתאים את האסטרטגיה שלך תוך כדי התקדמות צמיחת העסק. ואכן, נדרשות גישות שונות לחדירה לשוק לשם השגת צמיחה או שמירה על נתח שוק קיים.

כלומר, ככל שהעסק שלך גדל ומתפתח, כך גם מטרות העסק שלך, היעדים, סדרי העדיפויות והאסטרטגיות- לכן היכולת לזהות ולדעת באיזה שלב אתה נמצא במחזור העסקי הוא חיוני ומשמעותי להמשך.

שלב 1: שלב SEED ופיתוח

זוהי ההתחלה ממש במחזור החיים העסקי, לפני שהסטארט אפ שלך בכלל קיים באופן רשמי. יש לך את הרעיון העסקי שלך ואתה מוכן להתקדם איתו. אבל ראשית עליך להעריך עד כמה סביר להניח שהסטארט אפ שלך יהיה בר-קיימא.

בשלב זה עליך לצבור עצות וחוות דעת בנוגע לפוטנציאל הרעיון העסקי שלכם מכמה שיותר מקורות: חברים, משפחה, עמיתים, שותפים עסקיים או מומחים בענף שיש לכם גישה אליהם. בסופו של דבר הצלחת העסק שלך תיחשף לגורמים רבים- כולל היכולות שלך, נכונות השוק שאליו אתה מתכנן להיכנס וכמובן, הבסיס הפיננסי של העסק (כיצד אתה מממן את השקת החברה שלך?).

במובנים מסוימים, זהו שלב חשבון הנפש. זה המקום בו אתה לוקח צעד אחורה ושוקל את כדאיות הרעיון העסקי שלך, וגם שואל את עצמך אם יש לך מה שנדרש כדי שזה יצליח.

זהו השלב הנכון בו הכי מומלץ לבנות תוכנית עסקית מקצועית– (למדריך מפורט לחצו על הקישור).

שלב 2: הסטארט אפ

לאחר שתכננתם היטב את הרעיון העסקי שלכם ווידאתם שהוא מוכן לצאת לדרך, הגיע הזמן להפוך את זה לרשמי ולהשיק את הסטארט-אפ שלכם. רבים מאמינים שזה השלב המסוכן ביותר בכל מחזור החיים. למעשה, רבים מאמינים כי טעויות שנעשו בשלב זה משפיעות על החברה לאורך השנים, והן הסיבה העיקרית לכך ש -25% מהסטרטאפים לא מצליחים להגיע לשנתם החמישית.

יכולת ההסתגלות היא העיקר כאן, וחלק ניכר מהזמן שלך בשלב זה יושקע בעיצוב ועדכון המוצרים או השירותים שלך על סמך המשוב הראשוני של הלקוחות הראשונים שלך. זה יכול אפילו להגיע לנקודה בה אתה מבצע כל כך הרבה שינויים בהצעה שלך שאתה מתחיל לחוש קצת בלבול. אלו רק רעשי רקע, והעצה העיקרית כאן היא להמשיך לעבוד מעבר לחוסר ידיעה. אל דאגה, התמונה הנוכחית תתבהר שוב.

שלב 3: צמיחה והתבססות

אם אתה בשלב זה, העסק שלך כבר אמור לייצר מקור הכנסה עקבי ולקבל לקוחות חדשים באופן קבוע. תזרים המזומנים אמור להתחיל להשתפר מכיוון שההכנסות החוזרות עוזרות לכסות את ההוצאות השוטפות, ואתה אמור לראות את הרווחים שלך משתפרים לאט ובאופן קבוע.

האתגר הגדול ביותר עבור יזמים בשלב זה הוא חלוקת זמן בין דרישות חדשות לגמרי הדורשות את תשומת הלב שלך- ניהול הגדלת ההכנסות, טיפול בלקוחות, התמודדות עם התחרות, התאמת כוח אדם מתרחב וכו'.

העסקת אנשים חכמים עם מיומנויות משלימות היא הכרחית כדי למצות את הפוטנציאל של החברה שלך בשלב זה, ולכן כל מייסד טוב יבלה זמן רב במעורבות ישירה בתהליך הגיוס.

חיוני שתתחיל לבסס את תפקידך כמנכ"ל החברה בשלב זה. אמנם אתה עדיין נמצא בקו החזית לעתים קרובות, אך עליך להיות מודע לאופן שבו הצוות המתרחב והמיומן שלך עתיד להשתלט על האחריות הרבה שהיו בעבר בשליטתך. תפקידך כעת להתחיל ביצירת סדר ולכידות אמיתיים כאשר אתם מגייסים את הצוותים על פי יעדים מוגדרים ומובנים באופן ברור.

שלב 4: התרחבות / גדילה

בשלב זה אתה עלול להרגיש שיש כמעט תחושה שגרתית בניהול העסק שלך. הצוותים השונים מטפלים בתחומים שכבר אין לך זמן לנהל (וגם אתה לא צריך לנהל), וכעת העסק שלך ביסס היטב את נוכחותו בענף. כאן אתה יכול להתחיל לחשוב על ניצול רמה מסוימת של יציבות על ידי הרחבת האופקים שלך עם היצע מורחב וכניסה לאזורים חדשים.

עסקים בשלב זה לעיתים קרובות רואים צמיחה מהירה הן בהכנסות והן בתזרים המזומנים, אך חשוב להיזהר מפני שאננות. בעסקים, אם אתה לא נע קדימה- אתה נע אחורה וללא הרצון לגדול, האדישות יכולה להתפתח, ואתה עלול להיתפס לא מוכן.

יש כמובן שני צדדים למטבע הזה, כאשר השני כרוך בסיכון להתרחב ברשלנות יתר. אמנם קשה מאוד להבין מה יהיו תוצאות ההתרחבות שלך, אך אתה יכול לתת לעצמך את הסיכוי הטוב ביותר האפשרי להמשך הצלחה באמצעות תכנון מדוקדק. בדוק את המשאבים שלך, היה מציאותי לגבי המאמץ והעלות וההחזר הפוטנציאלי, ותמיד תפקח עין לוודא שהגדילה לא תשפיע על איכות השירות הנוכחי שאתה מספק ללקוחותיך הקיימים.

זכור, בעוד שביסוס מודל עסקי מצליח מאחוריך הוא ללא ספק יתרון, אין זו ערובה שהוא יעבוד בשווקים אחרים או שרעיונות חדשים יביאו לאותה הצלחה. בית הקברות העסקי מלא בארגונים שלקחו על עצמם יותר מדי ונכשלו. המשימה שלך היא אכן לקחת על עצמך אתגרים חדשים כאשר אתה מחפש להתרחב ללא הרף, אך תמדוד את הסיכון שלך ותעשה כמיטב יכולתך כדי להגן על החברה מכל תרחיש.

שלב 5: בגרות ואקזיט אפשרי

לאחר שניווטת בשלב ההתרחבות של מחזור החיים העסקי בהצלחה, החברה שלך אמורה לראות רווחים יציבים משנה לשנה. בעוד שחברות מסוימות ממשיכות לגדול בקצב הגון, אחרות נאבקות ליהנות מאותם שיעורי צמיחה גבוהים.

ניתן לומר כי בפני היזם עומדות שתי אפשרויות: לדחוף לגדילה והתרחבות נוספת, או לצאת מהעסק. אם תחליט להתרחב עוד יותר, תצטרך לשאול את עצמך את אותן השאלות שעשית בשלב ההתרחבות:

  • האם העסק יכול לעבור צמיחה נוספת?
  • האם יש מספיק הזדמנויות להתרחבות וגדילה?
  • האם העסק שלך יציב כלכלית מספיק כדי לכסות ניסיון גדילה לא מוצלח?
  • האם אתה המנהיג שמתאים לעמוד במשימה של להרחיב את העסק?

למעשה, חברות רבות מחליפות בשלב זה מנהיגות ומביאות מנכ"ל מנוסה המתאים יותר לניווט באתגרים החדשים. מנגד, רבים בשלב זה גם מעוניינים לעבור למכירה, זו יכולה להיות מכירה חלקית או מלאה, וכמובן תלוי בסוג החברה (למשל, ציבורית או פרטית), המשא ומתן עשוי להיות מסע חדש לגמרי בפני עצמו.

ניווט במחזור החיים העסקי

לא כל העסקים יחוו את כל השלבים במחזור החיים העסקי או בהכרח באותו סדר כרונולוגי. לדוגמא, עסקים מסוימים עשויים לראות צמיחה אסטרונומית מיד לאחר ההשקה של הסטארט אפ, והמייסדים עשויים להחליט לפדות את הפעילות מייד, ולקפוץ היישר לשלב האקזיט.

עם זאת, אצל רוב החברות קיים דמיון כלשהו לשלבים שהוגדרו לעיל, והמודעות עשויה לעזור לך לחזות את העתיד לבוא ולהכין את עצמך ואת הצוות שלך בצורה הטובה ביותר על מנת למקסם את הסיכוי שלך להצלחה. קבלת ההחלטות הנכונות בכל שלב הוא אולם דבר אחר לגמרי, וזה ידרוש את השילוב הרגיל שלך של אינסטינקט וחוש עסקי מעשי.

סגירת תפריט