כתיבת תוכנית עסקית היא אחד הצעדים העיקריים הראשונים שתנקוט כיזם. זהו החלוקה המוחשית המפרידה בין יזמים שיש להם רק רעיון מעניין ובין יזמים שיש להם תוכנית ביצוע והבנה מעמיקה על השוק אליו הם פונים. זה מפתח שפותח דלתות למשקיעים, שותפים ועובדים ומעצב את השנים הראשונות לפעילות שלך.

לאיכות התוכנית עסקית שלך תהיה ההשפעה רבה על תוצאות המיזם  שלך, במיוחד בהתחלה. אם התוכנית העסקית שלך כתובה בצורה גרועה, או אם חסר בה מידע משמעותי, היא עשויה למנוע ממך לקבל את המימון או להכשיל אותך בתהליך פיתוח העסקי שלך. למרות זאת, יותר מדי יזמים לא מנוסים, מתייחסים בקלילות לשלב התוכנית העסקית ומציגים נתונים שלא קשורים למציאות.

בעת כתיבת התוכנית העסקית שלך, הקפד להימנע מ 5 הטעויות הבאות:

1. נתונים חסרים

אין נוסחה או כללים ברורים המהווים את התוכנית העסקית שלך במילים, אך למשקיעים ולמנטורים שיעיינו בתוכן התוכנית העסקית שלך יהיו ציפיות ממנה. לכן אתה זקוק לעמוד סיכום עסקי, מודל לצמיחה הכולל נתונים פיננסיים  ואתה צריך לתאר את קהל היעד שלך ולהסביר מדוע הקהל הזה זקוק למוצר שלך.

פרט את המתחרים שלך ותאר מדוע אתה טוב יותר מהם. ציין את תוכנית הגיוס הלקוחות שלך ואיך אתה מתכנן לצמוח. תוכנית עסקית החסרה את אחד המרכיבים הקריטיים הללו עלולה לפסול אותך מיידית להמשך שיחה. הקפד לכסות את כל הנושאים הללו.

2. הזנחת רכיב המחקר

הרעיון שלך הוא משמעותי, אך רעיונות מוגבלים לתודעה. מה שקיים במציאות, ומה שאנשים רוצים לראות, הם מספרים אובייקטיביים התומכים ברעיון זה. אולי דמיינת את המוצר בצורה מושלמת, אך אם הנתונים אינם תומכים בהנחתך שום משקיע לא יתמוך בך.

קח את הזמן לעשות מחקר שוק. עיין בדמוגרפיות היעד שלך, מה הביצועים של המתחרים שלך, שיעורי צמיחה בענף שלך וסטטיסטיקה רלוונטית. אי אפשר להפריך עובדות קשות, ולכן ככל שתכלול יותר מהן בתוכנית העסקית שלך, כך ייטב. ללא מחקר שוק בתוכנית עסקית אתה עלול להראות חובבני, ועלול להרוס את הסיכויים שלך ליצור רושם ראשוני איתן.

3. להיות מעורפל

כדי ליצור רושם טוב ולמצק את התוכנית העסקית שלך, יהיה עליך להיות מפורט ככל האפשר. הסבירו בדיוק מה המוצר שלכם עושה, כמה זמן ייקח לפתח אותו ואיך בדיוק אתם מתכננים לשווק אותו. זה רלוונטי לכל קטע אחר בתוכנית העסקית שלך. תציג כמה שיותר פרטים מבלי לסטות מהכוונות הכלליות שלך.

4. כתיבה במערכת סגורה

יש לך רעיון, חשבת עליו ביסודיות, ערכת כמה חיפושים בגוגל כדי למצוא נתונים התומכים ברעיון שלך ובנית תוכנית עסקית. גם אם עשית את המחקר ולמדת את המתחרים, יש בעיה אחת: כתבת  את התוכנית העסקית שלך במערכת סגורה.

לא קיבלת דעות או משוב מבחוץ לפני שסיימת את עבודתך, ובסבירות גבוהה, לא הצלחת לטפל בבעיות משמעותיות שלא עלו על דעתך אך הן כמובן. אתה מונע זאת על ידי ביצוע מחקרי שוק, התייעצות עם חברים ובמקרה האופטימלי דרך עבודה עם חברה מקצועית שמתמחה בתחום.

5. תוכנית עסקית שמשעממת את הקורא

המונח "תוכנית עסקית" גורם למסמך להראות משעמם, ולמרות שקשה להחיות את הגיליונות הפיננסיים שלך, הפוך את התוכנית שלך למרגשת יותר בכל מקום שאתה יכול. דבר על האפשרויות להרחבה עתידית. הראה את התשוקה שלך לרעיון. כתוב באופן קולח, אם מתאים, כדי להגיע ישירות לקהל שלך.

חשוב על התוכנית העסקית שלך כבסיס לבניין שיהיה יום אחד החברה שלך. זה דורש את מלוא תשומת הלב שלך, את מלוא המאמץ ואת המחויבות המלאה שלך. במסגרת שיתוף פעולה עם טרגו אנו נבנה יחד את התוכנית העסקית, צוות, נגיע לPOC ונעזור לך לגייס את ההון הדרוש

 

עוד באתר: מרעיון לסטארט אפ תוך 3 חודשים

סגירת תפריט