משבר כלכלי ואובדן החיים שנגרם על ידי נגיף קורונה עוד יחמירו, לפני שהמצב ישתפר. איש אינו יודע את ההשפעה הכלכלית הכוללת של הנגיף. נראה כי כמעט כולם מאמינים שמגמת הצמיחה של עשר שנים האחרונות הולכת להסתיים. עם זאת, אם אתם שוקלים לפתוח סטאטר אפ, קחו בחשבון שהירידות הכלכליות מציעות לחברות סטארט-אפ יתרונות והזדמנויות.

1. צוות

הבהרה, כשאנו מדברים על גיוס הצוות, אנו מדברים על השותפים שמוכנים לעבוד על המוצר ללא שכר, לפחות בשלבים המוקדמים של הסטארט אפ. כלומר הצוות נבנה על בסיס רעיון/מוצר/אמונה/מוטיבציה ולא על בסיס כסף. אחד הגורמים החשובים ביותר להצלחת הסטארט-אפ הוא צוות איכותי. גיוס צוות הוא תהליך לא פשוט שדומה מאד לתהליך גיוס השקעה ודורש מהיזם להכין שיעורי בית, ולבצע מחקר שוק, לבנות תוכנית עסקית ולהגדיר MVP. כיוון שהרבה מסטארט-אפים בינוניים לא קיבלו/יקבלו מימון המשך, היצע מהנדסים ואנשי פיתוח עסקי עולה ויש סיכוי יותר גבוה לגייס שותפים איכותיים.

2. מגמות חיוביות

ישנן כמה מגמות חיוביות בשווקים ספציפיים, חלקם חדשים וחלקם ישנים. ברמת פתרונות למשתמש הפרטי כל הפתרונות B2C בתחום המסחר המקוון (כולל מזון – Egrocery), זירות תווך (marketplace) בין ספקים ללקוחות, רשתות חברתיות, פתרונות תקשורת מקוונת וכו'

גם ברמת הפתרונות לעסקים B2B יש מגמות חיוביות בתחום התקשורת המקוונת וניהול עובדים online. יזם שיתחיל לקדם את המיזם שלו היום, יהיה מוכן לגיוס ההשקעה תוך כמה חודשים ויהיה בעל סיכויים גבוהים יותר להצליח מאלו שימתינו לסוף המשבר.

3. עדיין נעשות השקעות הון סיכון

נכון שהמשקיעים נעשו יותר בררנים ולוקחים בחשבון את סיכון הכללי בשוק, אך גם הביקוש להשקעות ירד. חלק מהיזמים יושבים על הגדר תוך ניסיון לטפל בבעיות אחרות שלא קשורות לסטארט-אפ שלהם וחלק פשוט עצרו תהליכי פיתוח כי הם לא מאמינים שיוכלו לגייס הון בטווח הקצר.

4. השיווק נעשה הרבה יותר זול

אם אתם בשלב ה go-to-market (חדירה לשוק) וגם אם לא, רצוי שתדעו כי מחירי חשיפה, קליק, הורדה, ליד/משתמש ירדו בעשרות אחוזים. רוב החברות הגדולות צמצמו את הוצאות הפרסום וכך שיש פחות ביקוש למדיה. היום תוכלו להשיג הורדה לאפליקציה שלכם ב 50%-70% פחות.

5. תהליך גיוס השקעה לוקח בממוצע 6 חודשים

בהנחה ותתחילו לבנות תוכנית עסקית ומצגת עסקית היום, אתם תגייסו כסף במקרה הטוב רק עוד 6 חודשים. במהלך הזמן הזה תקבלו משוב חשוב ממשקיעים, לקוחות פוטנציאליים וגם תתקדמו עם הפיתוח של המוצר.

 

4 חברות טכנולוגיות מובילות שקמו במהלך מיתון

ג'נרל אלקטריק: 1890

תומאס אדיסון אולי היה גאון, אבל הוא בהחלט בחר בתקופה קשה להשיק את החברה שלו, אדיסון ג'נרל אלקטריק. לא רק שהכלכלה העולמית הייתה במיתון, אלא רק שלוש שנים לאחר מכן, החברה התמודדה עם התמוטטות הכלכלה האמריקאית.

יבמ: 1896

הכלכלה האמריקאית הייתה בשקיעה ממושכת בשנת 1896, כאשר הרמן הולרית ממחוז ברום, ניו יורק, הקים את חברת Tabulating Machine Company (מכונות חישוב מכניות) – ששמה הוחלף למכונות עסקיות בינלאומיות (International Business Machines )על ידי תומאס ווטסון, שהשתלט על החברה בשנת 1924.

מיקרוסופט: 1975

בשנת 1975, ארצות הברית הייתה מעורבת בסטגפלציה – שילוב של אבטלה גוברת והאינפלציה עם סטגנציה בתל"ג – שלא לדבר על קפיצה במחיר הדלק כתוצאה מהחלטת OPEC להכפיל את מחירי הנפט. נשמע כמו זמן מושלם לפתוח חברה שמוכרת תוכנות הפעלה לשוק המחשבים הביתיים, נכון? ובכן, לפחות כך חשבו ביל גייטס ופול אלן כשהקימו את מיקרוסופט ליד המטה של הלקוח הראשון שלהם. החברה זכתה להצלחה הפנומנלית עם מוצרים כמו MS-DOS, Windows ומיקרוסופט אופיס. החברה מונה כיום ארבעה מיליארדרים ו -12 אלף מיליונרים בקרב עובדיה הנוכחיים והקודמים.

אפל: 2001

למרות שאפל למעשה התחילה את דרכה בשנת 1975, במהלך מיתון אחר, אפל הפכה לחברה שאנו מכירים כיום רק לפני עשור. באמצע 2001 התפוצצה בועת הדוט-קום – והשאירה טעם חמוץ בפיהם של רבים בכל מה שקשור לטכנולוגיה וחדשנות. זה לא הפריע לסטיב ג'ובס לבנות אב-טיפוס לנגן מוזיקה אישי חדש, גאדג'ט שכונה אחר כך ה- iPod – בהשראת הסרט "2001: אודיסיאה בחלל." שהושק ב- 23 לאוקטובר 2001, לאחר שנה אחת בלבד של פיתוח ואפשר לחובבי המוסיקה להכניס "אלף שירים לכיס". לא רק שה- iPod ופלטפורמת המוזיקה שלו  iTunes הפכו ללהיטים מידיים, הוא גם סלל את הדרך לאייפון ולאייפד, ועזר למקם מחדש את אפל כאחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם.

סגירת תפריט