מימון לעסקים מתחלק למספר אמצעים. הקבוצה העיקרית של אמצעי מימון לעסקים היא מימון דרך החוב, כלומר נטילת הלוואות או הגדלת מסגרת אשראי . במקרים אלו מתחייב היזם/בעל העסק להחזיר את ההלוואה תוך פרק זמן מוגדר בתוספת ריבית. אמצעי מימון נוסף הוא באמצעות משקיע.
אשר מתחלק עם בעל העסק בסיכון, ותורם מכספו לטובת העסק.

מקורות מימון לעסקים דרך ההלוואה, הם מוסדות פיננסים, כמו בנקים וקרנות מימון. בהשוואה לבנקים, הקרנות הציבוריות מציעות הלוואות זולות יותר ובקריטריונים ותנאים גמישים. חשוב לזכור שתהליך קבלת מימון מקרן ציבורית עלול להימשך מספר שבועות עד חודשיים. קרנות מימון דורשות בדרך כלל תכנית עסקית מצומצמת – בקשת אשראי הכוללת תיאור המיזם או פעילות עסקית קיימת, סעיפי השקעה, הוצאות תפעול שימומנו דרך ההלוואה, תמחיר והמחרה, קורות חיים של הלווה ותחזית פיננסית המתארת את החזר ההלוואה בפועל. התנאים לקבלת ההלוואה דרך הקרנות אינם זהים, אך ניתן לומר כי ברוב המקרים כל הקרנות ידרשו היסטוריה בנקאית סבירה ( לא יותר מ 3 צ'קים חוזרים בחצי שנה האחרונה, חשבון לא מעוקל ואובליגו שלא עולה על 40% מהמחזור – בעסקים קיימים). חלק מהקרנות ידרשו ערבים, חלק הון עצמי וחלק בטחונות, אך בסופו של דבר ברוב המקרים ניתן למצוא את הקרן שתתאים מבחינת הדרישות למצבו של היזם או בעל העסק. היתרון המשמעותי ביותר בלקיחת הלוואה לעומת הכנסת משקיע הוא העובדה שהיזם נשאר עם 100% בעלות על העסק/המיזם. המימון דרך הקרנות מתאים מאד לעסקים מסורתיים בענפים מפותחים בהם ניתן לייצר הכנסות נורמליות בסבירות גבוהה יחסית. קרנות מעדיפות לא לממן מיזמים חדשניים לאור הסיכון והחוסר וודאות בענף המתפתח או בענף חדש.

משקיעים פרטיים מספקים בד"כ את המימון הראשוני לחברת סטארט- אפ, לאו דווקא טכנולוגית. ניתן לגייס השקעה לכל מיזם ובכל ענף, אך רצוי שהמיזם יתבסס על חדשנות וייצר אפשרות לרווחים גבוהים אפילו עם הסיכון הוא יחסית גבוה. ניתן לממן מיזם שאין לו עדיין שוק וקהל יעד מוגדר או לחלופין לייצר בידול משמעותי בשוק קיים. דוגמה טובה למיזם חדשני שלא מגיע מתחום הטכנולוגיה אלא מענף מסורתי- ענף המזון, היא שווארמה צמחונית. זיהוי מגמה של מודעות גוברת בקרב הצרכנים לבריאות והיבטים מוסריים באכילת הבשר, יצרו הזדמנות עסקית שנוצלה על ידי ה – vegSHAVARMA. המודל העסקי כאן מאד פשוט, הקמת סניף ראשון, מיתוג ומכירת זיכיונות ליזמים אחרים. היתרון במיזמים חדשניים בענף מסורתי הוא יחסי הציבור והחשיפה בה זוכה המיזם בטווח הקצר.

לצורך מציאת משקיע מומלץ להצטייד בתכנית עסקית , ומצגת. כמו כן רצוי להציג הון עצמי מינימלי של 5% – 20% אשר יהווה איתות להתכנות המיזם ואמונתכם בהצלחתו. הקשר בין גובה ההון העצמי והאחוז במיזם שתוכלו להשאיר בבעלותכם אינו לינארי. ניתן לומר כי ברוב המקרים על כל שקל שולי נוסף שמושקע כהון עצמי תוכלו לקבל יותר אחוזים מאשר על השקל הקודם אך זה משתנה אחרי 20% – 30% (גובה ההון העצמי מסך ההשקעה), המגמה מתהפכת. כמובן שכל יזמות שונה מאחרת אך כדי להציג הון עצמי מינימלי שיכול להיות מושקע במזומן או כנכסים (אב טיפוס, פטנט, חוזה וכו').

במיזמים טכנולוגיים מדובר בהשקעה הראשונית לצורך קפיצת מדרגה טכנולוגית ועסקית אשר תסייע לחברה לגשת למשקיעים נוספים כגון חממות טכנולוגיות או קרנות הון סיכון. קרנות הון סיכון ובתי השקעה משקיעים בחברות בשלבים שונים של תהליך הפיתוח העסקי, אשר מוגדר להם מראש. ישנן קרנות שמשקיעות רק בחברות שכבר גייסו בעבר וישנן קרנות המוכנות להשקיע בחברות בתחילת דרכן. לקרנות הון סיכון מומלץ לגשת עם תכנית עסקית וגם מצגת עסקית.

בכל תהליך של השקעה חשוב לשים לב לנושאים כגון: צורת ההשקעה (הון מניות נפרע או הלוואת בעלים), שליטה, דילול ושכר בעלים . כאשר מדובר במשקיע פעיל – שותף , הדבר החשוב ביותר הוא מי הבן אדם שאתו אתם "מתחתנים". אחד השלבים החשובים וההכרחיים בדרך למימוש הרעיון העסקי למיזם כלכלי מצליח הנו שלב גיוס ההון, מומלץ להתייעץ עם מומחה על מנת לבחור את אופן ומקור המימון האופטימלי למיזם.

תפריט נגישות

לפתח את הרעיון שלך לשלב הבא

קבע פגישת ייעוץ ראשונית ללא עלות