פיתוח טכנולוגיה מרשימה או מוצר חדשני לא מספיק כדי להפוך אותו למצליח, כדי ליצר רווחים צריך להבין למי כדאי לקנות את המוצר הזה.

התשובה לשאלה מהו מודל עסקי היא פשוטה, כיצד אנחנו "נעשה כסף". מנהלים רבים נוטים לדבר על מודלים עסקיים קלאסיים הנלמדים באקדמיה. אך אם רוצים להגיע לתוצאות טובות חשוב להקדיש מחשבה עמוקה על דרכים מוכרות או יצירתיות כיצד לייצר רווחים וכיצד להגדיל אותם. הדרך הטובה ביותר לגשת לתהליך בניית המודל העסקי היא לבנות אותו נדבך על נדבך כמו שבונים בנין רב קומות.

הצוות המקצועי של טרגו ישמח לסייע לכם לנתח את המודל העסקי שלכם ושל המתחרים, כדי שתוכלו לקבל את ההחלטה הטובה ביותר שתניב לכם את הפירות הרבים ביותר. המודל העסקי הוא קריטי להצלחת העסק או המיזם, ולנו יש נסיון רב בניתוח הסביבה העסקית ובבניית המודל העסקי הרלוונטי לה.

 

בניית המודל העסקי – תשע שאלות קריטיות שחשוב לשאול!

1. מה הוא הערך המוסף של המוצר שלך לשוק היעד?
2. מהו פילוח הלקוחות הפוטנציאלים שלהם הערך המוסף הזה רלוונטי?
3. מהם ערוצי תקשורת והפצה שבאמצעותם ניתן להגיע אל הלקוחות ולהציע להם את המוצר והערך המוסף שלו?
4. כיצד ליצר קשרים ארוכי טווח עם אותם לקוחות?
5. מהם המשאבים הנדרשים על מנת ליישם את המודל העסקי?
6. מהן הפעילויות העיקריות הנדרשות בכדי להטמיע את המודל העסקי?
7. מי השותפים האסטרטגיים שיש להם מניעים לשיתוף פעולה במסגרת המודל העסקי?
8. מהו תזרים ההכנסות שהן פועל יוצא של המודל העסקי (המהווה את מודל ההכנסות)?
9. מה מבנה העלויות וההוצאות הנובעות מיישום המודל העסקי?

 

את התשובות לשאלות ניתן להמחיש בצורה ויזואלית כפי שמוצג להלן:

 

אחרי שעניתם על כל השאלות, אפשר לחשוב מחוץ לקופסא ולנסות לבדוק עם יש לכם משהו שלא חשבו עליו קודם. למרות שנראה שחשבו כבר על הכל, יפתיע אתכם לגלות שהמודלים היצירתיים ביותר, נולדו לעולם ממש לא מזמן. ג'ילט, יצרנית סכיני הגילוח, היתה הראשונה שהגתה את המודל העסקי הקושר בין הלקוח "השבוי", שמחויב לקנות סכיני גילוח לידית ולייצר לחברה הכנסות נוספות. גוגל היתה הראשונה שהגתה את המודל של קישור בין מודעות ממומנות לחיפוש מידע ברשת. אפל הפכה את העיצוב החדשני למודל עסקי. מה שברור הוא שכל אחת מהחברות שהוזכרו כאן, וגם רבות אחרות, הצליחו לחדד את הערך המוסף שיש למוצר שלהן עבור הלקוחות הפוטנציאלים וכך למקסם את פוטנציאל הרווחים שלהם.

דוגמא למודל עסקי של UBER

מודל עסקי

מודל ההכנסות כחלק מהמודל העסקי

מודל הכנסות הוא חלק משמעותי במודל העסקי ובתוכנית העסקית של הסטארטאפ. מודל הכנסות הוא תהליך הפקת הכנסות מהמשתמשים / לקוחות (פרטיים B2C או עסקיים B2B). יש כמה מודלים נפוצים של הכנסות:

תוכנה

  • SaaS – תוכנה כשירות. חיוב עבור מנוי
  • PaaS – פלטפורמה כשירות. חלק מפתרונות הענן
  • Affiliation – הפניית משתמשים לצד ג
  • Freemium to Premium – חיוב עבור פיצ‘רים מתקדמים
  • תשלום לפי שימוש
  • פרסום

חומרה

  • מכירת מוצר – רוב מוצרי צריכה
  • Disposable – חלקים חד פעמיים כמו סכיני גילוח או קפסולות לקפה
  • מוצר כשירות – בעיקר במוצרי IOT ,לדוגמה מדפסות

מודל פיננסי כביטוי מספרי למודל העסקי

מודל פיננסי מבטה את המודל העסקי בצורה מספרית, בתוך גיליונות אקסל המקושרים ביניהם בעזרת פונקציות רלוונטיות. מודל פיננסי מורכב מתת מודלים הבאים.

  • Capex – השקעה ברכוש קבוע. תשתיות טכנולוגיות או תשתיות לייצור ופיתוח
  • G&A – הוצאות הנהלה וכלליות שכוללות את רוב הוצאות ה OPEX וחלק הרלוונטי מגיליון כוח אדם.
  • R&D – הוצאות פיתוח כוללות בעיקר את החלק הרלוונטי מגיליון כוח אדם והוצאות למיקור חוץ
  • M&S – שכוללות את גיליון ה Marketing וחלק הרלוונטי מגיליון כוח אדם.
  • Revenue – מודל הכנסות
  • ((Cash Flow = Revenue – (Capex + (G&A+R&D+M&S
  • Budget – תקציב ל 12-18 חודשי פעילות של החברה

הוא מורכב מתת מודלים של גיליון אלקטרוניים על מנת להמחיש תחזיות כספיות של חברה במונחים כמותיים. מודל פיננסי יכול לדמות את ההשפעה של משתנים ספציפיים על ביצועי החברה (ניתוח רגישות). בחברות סטארט אפ המטרה העיקרית של המודל הפיננסי היא להציג תזרים מזומנים צפוי ותקציב נדרש לאבן דרך מוגדרת.

תפריט נגישות

בוא נפתור את האתגר שלך ביחד

קבע פגישת ייעוץ ראשונית ללא עלות