ישנם המון דברים שיש לקחת בחשבון לפני שמתחילים עסק חדש. החשוב ביניהם, והראשון שעל היזם לעשות, הוא לבחון את היתכנותו של המיזם – בין אם דרך ביצוע ניתוח שוק , ובין אם דרך בחינה מוחשית של הרעיון.

נבחן כעת כיצד ניתן לעשות זאת:

מחקר שוק

תחילה, יש לבצע מחקר שוק. צעד זה יאפשר ליצור מודל תיאורטי התחלתי עבור המוצר או השירות. מטרת המחקר היא לבנות פרופיל ראשוני של קהלי היעד אליהם מכוון המוצר או השירות.

מחקר השוק ,MVP אמתי יצריך הטמעה של כל המסקנות שנגזרו מהבדיקות והפידבקים הנ"ל, במודל העסקי צריך לכסות היבטים כגון:

  • דמוגרפיה (מין, גיל, רמת הכנסה, קריירה, השכלה וכדומה)
  • גיאוגרפיה (מיקום הלקוחות, שווקים גיאוגרפיים רלוונטיים למוצר וכדומה)
  • עמדות, ערכים, סגנון חיים, דת וכדומה
  • פילוח התנהגותי שקשור למוצר
  • ערוצי תקשורת

אם, לדוגמה, יזם שהמוצר שלו הוא תכשיטי יוקרה יודע שקהל המטרה שלו הוא אוכלוסייה אמידה, סביר להניח שאריזה יוקרתית ופניה אישית (בדמות מתנות אישית לדוגמה) הן דרכים טובות לענות על אלמנט ה"מוצר" בתמהיל השיווק.

אבל איך ניתן להיות בטוחים?

זוהי הנקודה בה ניתוח התחרות נהיה רלוונטי. המתחרים הם מקור מצוין למציאת שיטות העבודה הטובות ביותר, והחדשות הטובות הן שלכל עסק, ללא יוצא מהכלל קיימים מתחרים, ישירים או עקיפים.

ניתן לחקור את המוצרים/השירותים של המתחרים, איך הם משווקים לקהל היעד שלהם, איך הם מנהלים את קשרי הלקוחות שלהם, ובאם אפשרי – עד כמה מוצלחים הם (מבחינת נתח שוק, לדוגמה). ניתוח תחרות הוא נושא שלם בפני עצמו, ודרך מצוינת ללמוד אותו הוא לנסות לחוות את המתחרים ממקור ראשון בתור הלקוח/המשתמש.

ברגע שישנה הבנה טובה של דרכי הפעולה ההכרחיות, ניתן להתחיל לעבוד על תכונות המוצר ותמהיל השיווק ההכרחיים על מנת ליצור את "הצעת הערך" (Value Proposition) הייחודית למוצר/שירות ולבדל אותו מהמתחרים.

כעת, ניתן ליצור ולמלא את ה-'Business Model Canvas' בגרסה הראשונית של המיזם. אל מסמך זה יש להתייחס כ"לוח מחיק" של המיזם – ככל שלומדים ומבינים יותר את המיזם וכל מה שקשור בו, כך צריך ה-Business Model Canvas להתעדכן בהתאם.

בחינת המודל העסקי (לא מודל הכנסות)

הצעד הבא הוא לבחון בפועל את המודל שנבנה. בעוד להליך זה ניואנסים רבים, הרעיון המרכזי הוא פשוט – לתת ללקוחות להשתמש במוצר/שירות מהר ככל הניתן, תוך ביצוע בדיקות וקבלת פידבקים באופן תדיר ורציף.

דוגמה פשוטה למתודולוגיה הנ"ל עבור פיתוח של אפליקציה:

1. בניה של עיצוב ו-Mock-ups ראשוניים של האפליקציה, מה שיהווה את ה- MVP (Minimum Viable Product) הבסיסי של המוצר.

2. הצגת ה-MVP למכרים ואנשים שניתן לסמוך עליהם שיהיו אובייקטיבים, במטרה לקבל פידבק ראשוני על הרעיון וה-MVP.

3. איתור של פלח שוק מצומצם ורלוונטי לאפליקציה וקבלה של פידבקים נוספים. ניתן לעשות זאת, לדוגמה, על ידי יצירת סקרים אונליין (דרך גוגל או Survey Monkey).

4. הקמה של עמוד נחיתה. עמוד הנחיתה ישמש הן ליצירת עניין בקרב המשתמשים והן ליצירת בסיס משתמשים ראשוני, על ידי עידוד הרשמה לרשימת תפוצה.

יש לזכור כי זוהי רק ההתחלה. MVP מודל עסקי אמתי יצריך הטמעה של כל המסקנות שנגזרו מהבדיקות והפידבקים הנ"ל. במיזם ויצאה לשטח במטרה לבצע פיילוט ולקבל משוב יותר רחב מחברים ומכרים.

המפתח להצלחה הוא להיות מוכן תמיד לערוך שינויים במודל העסקי, בהתאם להליך הלמידה והסקת המסקנות בנוגע לצרכי הלקוח. יתכן שבסוף התהליך יהיה צורך לחזור אחורה ולערוך שינויים, קטנים או גדולים, במודל – החל מהוספת/הורדת פיצ'רים שונים במוצר/שירות, ועד להגדרה מחדש של קהל היעד. בהצלחה!

תפריט נגישות

בוא נפתור את האתגר שלך ביחד

קבע פגישת ייעוץ ראשונית ללא עלות