ענף הקנאביס הוא אחד הענפים הבולטים בעולם ההשקעות בשנים האחרונות. לאחר הלגליזציה בקנדה של מוצרי קנאביס התעשייה נהפכה לאבן שואבת להשקעות . מספר חברות וחוות קנביס הולך וגדל באופן אקספוננציאלי. למרות הפוטנציאל העצום של שוק הקנאביס ההתלהבות זו עלולה להסתיים באובדן כל ההשקעה הכספית. השאלה הגדולה היא, איזה עתיד צפוי לקנאביס?

העבר

ההיסטוריה של השימוש בקנאביס מתוארכת לתקופות הפרה-היסטוריות, כאשר אנשים באירואסיה ובאפריקה השתמשו בצמח כסם המשפיע על המחשבה בטקסים דתיים. קנאביס שימש באופן נרחב כחומר תעשייתי לייצור, בין היתר: נייר, חומרי בניין, בגדים, חבלים וכו '.

הוצאת קנאביס מחוץ לחוק אירע לראשונה בשנות ה- 1300, כאשר אמיר בערביה הוציא מחוץ לחוק את השימוש בקנאביס. נפוליאון, בזמן שפלש למצרים, חשש מהשפעתם של משקאות עם חשיש ואסר על חיילו לצרוך קנאביס. כמו כן אסר על חברות מסחריות לספק אותו. גל ההוצאה מחוץ לחוק של קנאביס החל במאה ה -19, ותפס תאוצה באמצע המאה ה -20 כשכל המדינות הגדולות בעולם הוציאו את הקנאביס מחוץ לחוק. ישנן תיאוריות שונות מדוע נאסר הקנאביס ברחבי העולם, רובן נסבות סביב הפחד מהלא נודע והרצון להימנע ממנו. חלקם אף משערים כי חוק החומרים המבוקרים משנת 1970 בארצות הברית היווה תגובה לתנועה ההיפית. עד סוף המאה העשרים, הייצור, הפצה ושימוש בקנאביס הפכו לעבירה פלילית חמורה כמעט בכל מקום בעולם.

ההווה

 בראשית המאה ה -21  העניין בקנאביס רפואי התחיל לתפוס תוצאה. חוקרים השיגו היתרים לחקור ולהשתמש בקנאביס על מנת לטפל בבחילה, אובדן תיאבון, וכאבים כרוניים . בשנת 1996 התירה קליפורניה להשתמש בקנאביס רפואי בניגוד לחוק הפדרלי. בשנת 2001 אימצה קנדה רגולציה שהסדירה את השימוש הרפואי בקנאביס, והפכה לכלכלה הגדולה הראשונה שהתירה את השימוש במריחואנה לצרכים רפואיים. ההיתר הניח את התשתית למחקר ולגידול מסחרי של קנאביס. בשנת 2019, יותר מ -30 מדינות העבירו חקיקה המאפשרת שימוש במריחואנה רפואית ומדינות אחרות עושות צעדי ענק בכיוון של לגליזציה.

הולנד הייתה נושא ללעג ולקנאה בזכות לגליזציה חלקית של מריחואנה לצרכים לא רפואיים בבתי קפה נבחרים. תהילה זו נמשכה עד 2012, אז מדינת קולורדו התירה מריחואנה לצרכים לא רפואיים.  מדינת וושינגטון צעדה בעקבותיה באותה שנה. שלוש מדינות נוספות התירו את השימוש במריחואנה בשנת 2014, וחמש נוספות בשנת 2016.

גרף בנושא תוכנית עסקית למוצר קנאביס

עם זאת, שוב, קנדה הקדימה את שאר מדינות העולם. בדומה למריחואנה רפואית, הם הפכו לכלכלה הגדולה הראשונה שנתנה גושפנקא לגליזציה מלאה של מריחואנה. התהליך החל בשנת 2017, הצעת החוק הועברה בקיץ 2018 ונכנסה לתוקף באוקטובר 2018; כל האירועים הללו גרמו לעלייה משמעותית במחירי המניות של חברות שמגדלות קנאביס.

גרף בנושא תוכנית עסקית למוצר קנאביס

 (שווי שוק של חברות הקנאביס בקנדה) Total Market Capitalization of Canadian Listed Cannabis Stocks in CAD

מאז אוקטובר 2018, חקלאי הקנאביס הקנדיים מוצפים בהשקעה רבות, ומגדלים כמויות גדולות של מריחואנה. עם זאת, התלהבות יתר הרבה פעמים מובילה למשברים.

החברות השתמשו במשאבים שלהן בכדי להרחיב את מתקני הייצור וערוצי ההפצה, ורכשו חברות לאורך כל שרשרת הערך. שנת 2019 הייתה גם שנה של מיזוגים ורכישות עבור המגדלים הקנדיים.

באביב 2019 רוב חברות הקנאביס ספגו הפסדים, שכן הן לא היו מסוגלות לעמוד בגידול ההוצאות התפעוליות ולהגדיל במקביל את הכנסותיהן. הכישלון לעיל הוא אחד הגורמים שהוביל לפיטורים של ברוס לינטון, מנכ"ל של חברה בשם "  canopy growth corp ". ההצפה של השוק בקנאביס יצריך חברות להוריד מחירים על מנת להישאר תחרותיים.

העתיד

לפי מחקר שוק של טרגו עולה כי הרבה מדינות עושות את צעדים הראשונים בשוק ומתאפיינים ברגולציה כבדה מה שמייצר קושי לנבא את עתיד התעשייה. תעשיות כאלו יכולות להתפתח בכיוונים רבים . להלן נצביע על מגמות בשוק ומספר התפתחויות העלולות להתרחש.

קיפאון

אחת השאלות הגדולות הוא התפתחות חקיקתית במדינות מחוץ לקנדה. התפתחות חיובית או שלילית בתחום יכולה להשפיע באופן דרמטי על השוק. אם לא יפתחו עוד שווקים לקנאביס עלולה להיות הצפה של השוק. שוק שיכול להשפיע באופן דרמטי על תעשיית הקנאביס הוא ארצות הברית. מרבית המדינות בארצות הברית העבירו חוקים שמאפשרים שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. רוב אזרחי ארצות הברית הם בעד לגליזציה מלאה של קנאביס. השאלה היא, כמה זמן ייקח להסרת האיסור הפדרלי על מריחואנה? האם התעשייה המתרחבת במהירות יכולה לשרוד עד אז בלי להיקלע למשבר פיננסי רציני?

שליטה על ידי חברות אם

גורם נוסף משמעותי בשוק הקנאביס הוא התפקיד שישחקו חברות ענק ממגזר הטבק והאלכוהול שמוכרים מוצרים דומים. החסמים המרכזים שעוצרים אותם מלהיכנס לשדה הקנאביס הם רגולציה ואי וודאות באופן כללי שאופף את תעשיית הקנאביס. אם מגמת הלגליזציה תמשך אנו עלולים לראות כניסה של תאגדי ענק לשוק.

 יצרנית מותגי הבירה המפורסמת קורונה השקיעה 4 מיליארד דולר בחברת "קנאפי גידול" שהוא כ-35% מערך החברה. רכישות נוספות צפויות בקרוב. אם, אחת מחברות הקנאביס הקיימות שורדות את  העשורים הבאים, סביר להניח שהן יהפכו לחלק מחברת האם.

המעבר למדינות מתפתחות

תעשיית הקנאביס מחולקת לשלושה חלקים מרכזים. מחקר ופיתוח, גידול ושיווק.  המחקר ,פיתוח והשיווק יישאר בעתיד הנראה לעין בקנדה. הסיפור של גידול קנאביס הוא קצת שונה. כרגע קנדה הוא המקום הכי אטרקטיבי לגידול קנאביס. הדבר נובע בעיקר מסיבות רגולטוריות. בעתיד ככל שהרגולציה תתרחב לשאר רחבי הגלובוס יש סיכוי סביר שהגידול יעבור למדינות מתפתחות בדרום אמריקה ואפריקה בו כוח העבודה זול יותר.

כפי שצוין בתחילת כתבה , זו שוק הקנאביס לוטה בערפל אבל משקיע נבון אם תוכנית עסקית מסודרת  והבנה טובה של השוק עשוי לקטוף תשואות גבוהות.

תפריט נגישות

בוא נפתור את האתגר שלך ביחד

קבע פגישת ייעוץ ראשונית ללא עלות