עולם העסקים הוא עולם דינמי, משתנה, ובעיקר חסר רחמים. השוק החופשי שמבוסס על היצע וביקוש, הוא שוק תחרותי במיוחד, כאשר עסקים רבים המציעים שירותים/מוצרים דומים או זהים "נלחמים" על ליבם וכיסם של הצרכנים. ובכן, כשמדובר בתחרות, הדרך היחידה להישאר בין המובילים, זה "ללמוד" את המתחרים, להכיר את האסטרטגיה שלהם, ולזהות את החולשות שלהם. מדוע זה הכרחי? כי המידע החשוב הזה מסייע לכם כבעלי עסק/חברה לבנות וליישם אסטרטגיה טובה ויעילה הרבה יותר. בחברה של היום קיימת דיכוטומיה עצומה בתחום הצרכנות, מצד אחד אנשים אוהבים מוצרים ושירותים חדשים, ומצד שני, אנשים גם אוהבים הרגלים ונוהגים להתמסר למותג/מוצר/שירות שנותן מענה לצרכים שלהם. אז איך בכל זאת ניתן לבנות אסטרטגיה שתבדיל את העסק שלנו ותמתג אותו כמוביל בתחום? קודם כל חשוב לבצע מחקר מתחרים.
מהו מחקר מתחרים?
מדובר על ביסוס של איסוף נתונים ומידע הקשור למוצרים, שירותים, ואסטרטגיית השיווק של חברות ועסקים מתחרים. מעבר לניתוח החוזקות והחולשות שלהם, חשוב להכיר לעומק את המוצרים שלהם, כיצד הם נוהגים לבדל את עצמם מעסקים אחרים בשוק שמציעים שירותים/מוצרים דומים או זהים, מהם המחירים שלהם, לאיזה קהלי יעד הם מכוונים, האם הם מציעים הנחות ומבצעים, ובעיקר מהו המודל העסקי שלהם. כמו כן, כיוון שאנו חיים בעידן הדיגיטלי חשוב גם להכיר את האתר של המתחרים, את העיצוב, את המיתוג, את התוכן, ואת סוג הקמפיינים וערוצי השיווק שבהם הם משתמשים.
מחקר מתחרים לתוכנית עסקית
כדי לבנות תוכנית עסקית חשוב להכיר את שלושת סוגי המתחרים הקיימים לעסק שלך:
מתחרים ישירים- מתחרים ישירים הם עסקים וחברות שמציעים שירותים ומוצרים זהים למוצרים שלך. לדוגמא, מכשירי סמארטפון, אופנת גברים, ילדים ונשים, מוצרי מזון, ועוד.
מתחרים דומים- מתחרים דומים נמצאים באותו תחום ושייכים לאותה קטגוריה עסקית, אך מציעים מוצרים או שירותים חלופיים המעניקים מענה שונה לאותו צורך או בעיה אתה מציע. לדוגמא, כאשר צרכן צריך להחליט האם הוא מעדיף לרכוש מנוי חודשי לחדר כושר או מתקן כושר ביתי.
מתחרים עקיפים- מתחרים עקיפים הם מתחרים שאינם מוכרים מוצרים או שירותים השייכים לתחום העסק שלך, אך הם פונים לאותם קהלי יעד, ולכן המטרה שהם יעדיפו להוציא את כספם על השירותים שלך, ולא במקומות אחרים. לדוגמא בני נוער שצריכים להחליט אם הם מעדיפים לרכוש סניקרס חדשות או סמארטפון.
מחקר מתחרים בפלטפורמות אינטרנטיות
מחקר מתחרים בפלטפורמות אינטרנטיות זו פעולה קריטית כדי באמת להבין את האסטרטגיה השיווקית של המתחרים שלכם. אך מה זה בכלל אומר? ובכן, המחקר בנוי מהשלבים הבאים:
- שלב ראשון: זיהוי המתחרים המובילים- בין אם אתם יודעים מי המתחרים המובילים בשוק, ובין אם אתם צריכים קצת עזרה, מנועי החיפוש, ובפרט מנוע החיפוש של גוגל יכולים לתת לכם מידע חשוב כגון מיהן החברות שעולות הכי הרבה בראש תוצאות החיפוש. כמו כן, חשוב להתמקד לא רק בשתי החברות המתחרות המובילות, אלא לפחות בעשרה.
- שלב שני: תוכן- כשמדובר בשיווק דיגיטלי, תוכן איכותי זה אחד המרכיבים החשובים ביותר, ולכן זה חשוב, לקרוא ולהכיר את התוכן של המתחרים, היכן הם מפרסמים אותו, באיזו תדירות הם מוסיפים תוכן חדש או מעדכנים את הקיים, מה היתרונות שלהם, והאם התוכן שלך עומד בסטנדרטים הללו. כמו כן, חשוב לציין שתוכן זה לא רק שימוש נכון במילים ושפה, אלא זה גם תמונות, עיצוב האתר, סרטונים, יצירתיות, ואסתטיקה וויזואלית.
- שלב שלישי: SEO ((Search Engin Optimization- בימינו, מנוע החיפוש של גוגל זה הכלי העיקרי שמסייע ללקוחות פוטנציאליים להגיע אל העסקים והשירותים שהם מחפשים. לכן, מאוד חשוב להבין מהם ביטויי המפתח של המתחרים שלך ואלו מילות מפתח ידרגו את העסק שלך במקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש. כמו כן, חשוב להקפיד על קישורים תקינים, ותוכן איכותי, ולא רק כדי שהלקוחות יקליקו על הלינק ויישארו בעמוד, אלא גם כיוון שגוגל עלולה להוריד אותך בדירוג אם קיימים לינקים שבורים.
- שלב רביעי: שימוש ברשתות חברתיות- לרשתות החברתיות יש כוח שיווקי עצום, והן מהוות כלי פרסום מרכזי בימינו. לכן, צריך לראות היכן המתחרים מפרסמים את עצמם, באילו פלטפורמות הם משתמשים, באילו סוגי קמפיינים הם נעזרים (ממומן, אורגני וכו'), איזה סוג תוכן הם מעלים, מהי התדירות שהם מעדכנים את התוכן, באיזה עיצוב הם משתמשים, האם יש להם דפי נחיתה ואיפה, האם ניתן להירשם לרשימת הדיוור שלהם, כמה עוקבים יש להם, כמה לייקים יש להם, ועוד.
מה משיגים בעזרת מחקר מתחרים?
-
- מחקר מתחרים עוזר לך לזהות את החולשות והחוזקות של העסק ומסייע לך לתכנן את הצעדים הבאים באסטרטגיה שלך, שיסייעו לך לגבור על המתחרים. מעבר לכך, המחקר מלמד אילו שיטות שיווק עובדות יותר טוב ואילו פחות טוב. כמו כן, הכרת המתחרים לא רק מציגה בפנייך את החוזקות שלהם, אלא גם את הטעויות שלהם.
- מחקר מתחרים נותן לי להבין את הבידול שלי
איך תדע להבדיל את המוצר/שירות שלך מבלי לדעת ממי וממה אתה צריך להבדיל את עצמך? חשבת על רעיון גאוני לכאורה? ייתכן וכבר בהווה אחד המתחרים שלך מיישם את אותו רעיון. לכן, כדי שתדע להבדיל את העסק שלך מהמתחרים, ולמתג אותו בצורה נכונה וחכמה, זה קריטי שתראה באילו רעיונות, פלטפורמות, ואסטרטגיות המתחרים משתמשים. בנוסף, המחקר מחדד את הייחוד של המוצר שלך, ומסייע לך להגיע לתובנות של אילו אלמנטים חשוב להדגיש.
- מה היתרונות והחסרונות שלי מול המתחרים
מחקר מתחרים נועד לא רק כדי ללמוד על היתרונות והחסרונות של המתחרים, אלא גם ובעיקר על היתרונות והחסרונות של העסק/שירות/מוצר שלך. לכן, כדי לעשות שימוש נכון במחקר מתחרים, חשוב לעשות זום אאוט ולנתח את העסק מנקודת מבט חיצונית, בדיוק כמו זאת של הלקוחות הפוטנציאליים. ברגע שתזהה את נקודות החולשה של העסק ביחס לעסקים מתחרים, ואת היתרונות שיש לו, תדע לבצע את השינויים הנדרשים ולבנות אסטרטגיה מתאימה שתמנף את העסק משמעותית. כך או כך, עסקים זו תחרות ללא קו סיום, והמרדף אחר שיפור וייעול העסק אינו פוסק אף פעם.


