מהו עקרון ה- MVP ומדוע כה חשוב ליישם אותו

בעולם הסטארט-אפים, כמעט לא קיים המושג "מוצר סופי". תמיד אפשר להוסיף את יישומים, לעשות אופטימיזציה לאלגוריתמיקה ולשפר את חווית המשתמש.

אחת הטעויות הנפוצות שיזמים עושים היא לשאוף לפתח את המוצר המושלם לפני היציאה לשוק. כדי להגיע למוצר המושלם, צריך הרבה מאד כסף וגם אז זה בלתי אפשרי משום שטרם יתקבלו פידבקים מהמשתמשים.

המושג MVP פירושו – Minimum Viable Product ומתייחס לגרסה המינימלית ביותר של המוצר המספקת את הערך העיקרי לצרכן. מספר דוגמאות שימחישו מהו MVP:

  • Waze– ה- MVP הינו הפונקציונליות הבסיסית המאפשרת את חישוב הדרך האופטימלית בינתן תנועת רכבים על הכביש. יישומים כגון carpool ודו שיח עם נהגים אחרים נוספו לאחר השקת המוצר.
  • SnapChat– ה-MVP הינו אפשרות מחיקת הודעות ותמונות אוטומטית לאחר זמן מוגדר. יישומים כגון עריכת מדיה ומציאות מדומה נוספו לאחר השקת המוצר.

ל- MVP משמעויות שונות בעולם ה- B2C ו- B2B. בעולם הצרכני, הדלתא בין MVP למוצר "סופי" נמוכה יותר, שכן לצרכן הפרטי לרוב יש יותר חלופות למוצר שלנו ולכן יעדיף מוצר בשל יותר. ככל שהמוצר חדשני יותר, הדלתא גדלה לאור העובדה שלצרכן יש פחות חלופות.

בעולם ה- B2B, המטרה העיקרית של MVP הינה קבלת פידבקים והצעות ייעול מלקוחות ראשוניים לפני יציאה לכלל השוק. ניקח למשל תוכנת CRM חדשנית. לתוכנה מסוג זה יש אינספור יישומיים הכרחיים, ולכן אחד הדגשים הינו חווית המשתמש (UX) שצריכה לאפשר שימוש נוח ויעיל בממשק. טרם יציאת החברה לשוק, יהיה עליה לסגור פיילוט עם לקוח או לקוחות בודדים לצורך הפקת לקחים ושיפור הממשק.

ל- MVP יש מספר יתרונות:

  • מיקוד הפיתוח בליבת המוצר ללא "פזילה" לכיוונים פחות חשובים
  • יציאה מהירה יותר לשוק והקטנת הסיכון לכניסת מתחרה שיזכה ביתרון הבכורה בשוק
  • קבלת פידבקים על המוצר מלקוחות ראשוניים והזדמנות לשפרו לפני שהושקעו הוצאות פיתוח גבוהות יותר

כיצד יודעים מהו ה- MVP?

התשובה הקצרה היא שאין הגדרה מדויקת. לכל מוצר וכל תעשיה יש MVP שונה בהתאם לדרישות השוק. הדרך הטובה ביותר לקלוע להגדרה היא להבין את הצורך האמיתי של הצרכן או הלקוח ואיזה פתרונות קיימים כיום שנותנים לצורך זה מענה חלקי.

באמצעות תוכנית עסקית מקצועית ומחקר שוק, ניתן לזהות את המתחרים העיקריים ולהבין מהו הצורך האמיתי בשוק. ה- MVP יהיה מוצר שהפונקציה העיקרית שלו היא מתן מענה על צורך זה. את שאר היישומים, אלא אם הם חלק בלתי נפרד מהפונקציה העיקרית, יהיה עדיף לפתח בשלב מתקדם יותר כאשר תזרים המזומנים של החברה יכול לאפשר זאת.

תפריט נגישות

בוא נפתור את האתגר שלך ביחד

קבע פגישת ייעוץ ראשונית ללא עלות