תוכנית עסקית

תוכנית עסקית בתחום הקנאביס

שוק הקנאביס הינו אחד השווקים הצומחים ביותר בארץ ובעולם, עם עוד ועוד מדינות המתירות שימוש חוקי בקנאביס רפואי לצרכי פנאי ורפואה.  במידה והחלטתם להיכנס לתחום הקנאביס הרפואי, השלב הראשון שעליכם לעבור הוא קבלת אישור להקמת עסק ממשרד הבריאות לאחד מהתחומים הבאים:

  • חוות ריבוי(משתלה) – גוף שאחראי על גידול, גנטיקה וטיפוח של זני קנאביס ואספקתם לחוות הגידול.
  • חוות גידול – גוף שאחראי על גידול צמחי הקנאביס.
  • מפעל ייצור- גוף שאחראי על עיבוד חלקי הקנאביס למוצרי קנאביס.
  • בית מסחר- גוף שאחראי על אחסון מוצרי הקנאביס והפצתם לבתי המרקחת  ויצוא לחו"ל.
  • בית מרקחת- גוף שאחראי על חלוקת מוצרי הקנאביס.

לאחר שקיבלתם אישור מתאים, השלב הבא, בו טרגו יכולה לסייע לכם, הינו הכנת תוכנית עסקית לתכנון הכלכלי של המיזם. כאמור, תעשיית הקנאביס צומחת במהרה. עם עליית חברות קנאביס חדשות, חשוב להבדיל את העסק שלך מהמתחרים, בין אם אתה פותח חוות גידול, מפעל ייצור או בית מרקחת, ולהציג תוכנית עסקית המחוברת לקרקע עם הנחות ריאליות המציגה רווחיות מעל הממוצע בשוק למשקיעים פוטנציאלים.

הצורך \ בעיה

תאר את הבעיה שזיהית ואיך חברת הקנאביס שלך, בין אם אתה מגדל, מעבד או קמעונאי, פותר את הבעיה. לדוגמה, דמיינו עיר עם שפע של חנויות המוכרות מוצרי קנאביס. הבעיה היא כי הם מוכרים מוצרים דומים מאוד, ולקוחות באזור מחפשים מגוון.

הפתרון

כיצד אתה פותר את הבעיה? אם הבעיה היא אי-גיוון של מוצרי קנאביס, הפתרון שלך יכול להיות מוצר חדש. לחילופין, אם הבעיה היא מחסור בהיצע (כפי שניתן להניח בשוק צעיר בו קנאביס רפואי נמצא בהליכי לגליזציה מתקדמים), הפתרון הינו הקמת חוות גידול עם תפוקה שנתית גבוהה.

TAM

TAM (קיצור של Total Addressable Market) הינו גודל השוק המקסימלי שהחברה שלך יכולה להגיע אליו. כך למשל, ה- TAM  של חוות גידול הינו סך התפוקה השנתית שניתן להפיק מהחווה (בגרם), כפול מחיר המכירה של גרם. לחילופין, TAM של בית מרקחת המוכר לצרכנים שווה לסך צרכני קנאביס הנמצאים בקרבה גיאוגרפית לסניף, כפול מחיר מכירה של גרם קנאביס, כפול הכמות הממוצעת הנרכשת על ידי צרכן.

הגדרת ה- TAM הינה חשובה מאד ליזם וכן למשקיע, שכן היא מציגה את הפוטנציאל המקסימלי של המיזם.

קהל היעד

בתעשיית הקנאביס יש שרשרת ערך מוגדרת בה כל חוליה בשרשרת מספקת את התוצר לחוליה הבאה. כך למשל, חוות ריבוי מוכרות את התפוקה לחוות גידול, שמוכרות למפעלי ייצור, לבתי מסחר, בתי מרקחת ולבסוף לצרכן הסופי.

חשוב להגדיר מיהו קהל היעד אליו אנחנו מפנים את מאמצי השיווק ולפלחו מבחינה גיאוגרפית, דמוגרפית (במידה ומדובר בצרכן קצה), ערוצי שיווק רלוונטיים וכדו'.

מתחרים

מה מבדיל בין חברת הקנאביס שלך לבין אחרים? האם תציע מגוון רחב יותר של מוצרים? שטח גידול בעל יתרון אסטרטגי? ידע ייחודי בגידול המאפשר להפיק צמח איכותי יותר?

מכיוון שיזמים רבים נכנסים כיום לתחום הקנאביס, חשוב לבסס את העסק על יתרון תחרותי כלשהו ולא להיות "אחד מהעדר", שכן אי קיומו של יתרון תחרותי יקשה על גיוס כספים ממשקיעים וכן על פעילות עסקית רווחית בשוק רווי מתחרים.

תוכנית פיננסית

כמה גרם קנאביס צפוי העסק למכור ובאיזה מחיר? מהן עלויות הגידול ומהו הרווח הגולמי לגרם? מהו כוח האדם הנדרש לתפעול החווה\עסק? על שאלות אלו ועוד רבות אחרות באה לענות התוכנית הפיננסית. בסופו של יום, על היזם להבין כמה כסף הוא צופה להכניס מהעסק וכמה הון עליו לגייס לפני שהוא עובר לרווחיות.

הפרקים לעיל הינם הפרקים העיקריים שיש לפרט בתוכנית העסקית אך ישנם סוגיות נוספות שצריכות לבוא לידי ביטוי כגון הפצה, אבטחה, תנאים הכרחיים לעמידה בתנאי הרישיון, מיקום העסק, הצוות ועוד. חשוב להיעזר בגוף מקצועי לצורך כתיבת תוכנית עסקית והצגת תחזיות ריאליות.

תפריט נגישות

לפתח את הרעיון שלך לשלב הבא

קבע פגישת ייעוץ ראשונית ללא עלות