רעיון הוא מחשבה, ומחשבות, כמו שאתם יודעים, יכולות לחלוף דיי במהרה. יחד עם זאת, כאשר אדם מחליט שהמחשבה שלו יכולה לגרום לשינוי, להישג, לרווח ובעיקר למימוש, הרעיון הוא לא פחות מ"יריית הפתיחה" של תהליך. לאורך ההיסטוריה היו אנשים שחלקם ידועים יותר וחלקם פחות, שמימוש הרעיונות שלהם הביאו להישגים, המצאות, מהפכות, מלחמות, שלום, קדמה, ובעיקר לשינויים מהפכניים בחברה האנושית, ולכן כל עוד האנושות ממשיכה להתקיים, רעיונות גדולים וחדשים ימשיכו לצוף ולשנות את פני החברה, לטוב ולרע. ובכן, בחברה הטכנולוגית שאנו חיים בה, רעיונות טובים הולכים יד ביד עם המונח שאנו מכירים כסטארט אפ, ולא מעט אנשים שואפים להפוך את הרעיון שלהם למוצר, שירות או עסק מצליח ברמה הגלובלית. אך למרות שיש כמה וכמה יזמים ישראלים שכבר עשו זאת (ובגדול!), חשוב להבין שלא מדובר בתהליך פשוט או קל, והדרך להצלחה כרוכה באתגרים, סיכונים, ביצועים, ואת האמת? גם קצת במזל. אז איך מיישמים רעיונות לסטארט אפ? מהו התהליך? ומה חשוב לדעת? בואו נצא לדרך.

*מוזמנים להיכנס לקישור ולהבין מהם השלבים שעליכם לעבור מרעיון לסטארט אפ מצליח. חברת טרגו מתמחה בליווי וייעוץ לסטארט אפים בתחילת דרכם ולחברות בוגרות כאחד

מהן חברות סטארט אפ?

חברות סטארט אפ, אשר בעברית מכונות חברות הבזק, הן חברות שמטרתן לפתח מוצר, שירות, או מיזם תוך זמן קצר. למרות שמדובר בחברות המתחילות כחברות קטנות (ואף לעיתים של עובד אחד בלבד!)  ובהשקעה יחסית נמוכה, הפוטנציאל הרווחי שלהן עלול להפוך אותן לחברות ששוות מיליוני דולרים ואף מיליארדים. דוגמא טובה לסטארט אפ שהוקם בזמן קצר ועשה אקזיט משתלם במיוחד זה אפליקציית אינסטגרם, שכיום נחשבת לאחת האפליקציות המובילות בעולם עם יותר מ-1.3 ביליון חשבונות עוקבים. האפליקציה שפותחה תוך שמונה שבועות (בלבד!!!), הושקה לראשונה בשנת 2010 על ידי קווין סיסטרום ומייק קריגר, ותוך שנתיים נרכשה על ידי פייסבוק תמורת מיליארד דולר. יחד עם זאת, למרות שנרטיב זה הוא חלומו של כל יזמי ויזמיות חברות הסטארט אפ, חשוב להבין שההצלחה היא הרבה יותר מרעיונות לסטארט אפ, ויש כמה וכמה אלמנטים חשובים בסלילת הדרך הנכונה אל היעד.

חישוב כדאיות וסקרי שוק להקמת סטארט אפ

ובכן, למרות שאין ספק שקיימים לא מעט רעיונות טובים, וחלקם אף גאוניים, אין זה בהכרח מבטיח את הצלחת הסטארט אפ. מדוע? מכיוון שברגע שמחליטים להפוך רעיון לחברה, מוצר, או שירות, צריך להבין שלפני הכול מדובר בעסקים, ועסקים צריך לדעת לנהל. מעבר לכך, יש רעיונות טובים ש"נדחים" על ידי החברה, גם מכיוון שמדובר בטיימינג לא נכון, וגם מכיוון שזה דורש מלקוחות פוטנציאליים שינוי הרגלים (שזו משימה קשה במיוחד). כך או כך, רגע לפני שמתחילים לגייס כספים, לקחת הלוואות, להשקיע הון עצמי, ובעיקר לקחת הימור מסוכן במיוחד, חשוב ואף הכרחי לעשות חישוב כדאיות וסקרי שוק. מדובר במחקרים מעמיקים וממוקדים שמטרתם לזהות את קהלי היעד הפוטנציאליים, לאבחן את רמת הביקוש שלהם למוצר/שירות שאתם רוצים לפתח וכמה הם יהיו מוכנים לשלם תמורתם, להבין מי הם המתחרים שלכם בשוק, מהי ההשקעה הנדרשת, והכי חשוב, האם זה משתלם, או במילים אחרות, האם זה רווחי. כמו כן, עבור תמונת מצב מדויקת ומציאותית חשוב לבצע סימולציות, לשאול שאלות ממוקדות ומדויקות (ללא הכוונה נסתרת), ולנתח את הממצאים באופן אובייקטיבי ועל סמך הסטטיסטיקות והנתונים בלבד. חשוב שתיקחו את ממצאי המחקרים ברצינות רבה גם כאשר הם מציגים תמונה שונה ממה שחשבתם. מספרים לא משקרים והם יכולים למנוע מכם לבצע השקעה לא נכונה והפסד כספי מיותר.

 

איך הופכים רעיונות לסטארט אפ למציאות?

ביצעתם חישוב כדאיות וסקרי שוק וגיליתם שהרעיון שלכם יכול להפוך לסטארט אפ ריווחי במיוחד? עכשיו מתחילה העבודה האמיתית. ראשית, הקמת חברת סטארט אפ מורכבת מהצעדים הבאים: פיתוח הרעיון לחזון, בניית תכנית עסקית ואסטרטגית, הוצאת פטנט על המוצר/שירות/מיזם, גיוס משקיעים ומימון, בניית תוכנית שיווקית, ובניית בסיס לקוחות. למרות שעל הדף זה נשמע "פשוט", בפועל, בניית תכנית עסקית מקצועית המותאמת אישית למיזם דורשת הבנה בניהול ובקרה, ניהול עובדים, ייעוץ עסקי, גיוס משקיעים, בניית אסטרטגיה, שיווק, מיתוג, הגדלת מכירות, גיוס כוח אדם, ייעוץ ארגוני, סקירת תזרים מזומנים, ניהול כספים, תיאור המוצר/השירות, זיהוי שוק היעד ורמת הפוטנציאל, זיהוי המתחרים והיכרותם, הגנה על פטנט, תועלת המוצר/שירות, אסטרטגיית חדירה לשוק, תוכנית שיווקית, אבטחת איכות, תפעול וייצור, תוכנית פיננסית, תחזית פיננסית, גורמי סיכון, תמחור נכון, סקרי שוק, תמצית המנהלים, הגדרת העסק או המיזם, גיבוש חזון ויעדים ועוד. כמו כן, לפני שמתחילים ליישם, חשוב להבין שבשלבים הראשונים של הקמת חברת סטארט אפ צריך להציב יעדים מציאותיים וברי השגה, ושהאקזיט הגדול לא מחכה ישר מעבר לפינה. תמיד מומלץ לזכור שגם רעיונות לסטארט אפ טובים עלולים להיכשל בגלל חוסר מקצועיות וביצועים שגויים, ובמיוחד בעידן שלנו שקיימת תחרות אכזרית כמעט בכל תחום. ובכל זאת, בעזרת הגדרת יעדים נכונים, סבלנות, עבודה קשה, מקצועיות, ואנשי מקצוע נכונים לצידכם, הרעיון שלכם בהחלט יכול להפוך לסטראט אפ מצליח וריווחי. 

לפתח את הרעיון שלך לשלב הבא

קבע פגישת ייעוץ ראשונית ללא עלות