הרעיון של הסטארט-אפ הרזה בוחן כיצד ניתן לקצר מחזורי פיתוח מוצרים ואיך עסקים יכולים להתנהל בצורה יעילה יותר על ידי מדידה רציפה של התקדמות ומשוב. פילוסופיה זו רלוונטית במיוחד בכל מה שקשור לחשיבה על התוכנית העסקית שלך.

בניית תוכנית עסקית היא בדיוק כמו העסק שלך, היא דבר חי, מתפתח וגמיש. זה דורש שינויים מהירים וקבלת החלטות מבוססת עובדות. (רזה  לא אומר רק רזה, זה גם אומר בריא, שרירי ויעיל).

להלן 4 דרכים שיעזרו להפוך את התוכנית העסקית שלך לרזה יותר:

1. הפוך את האסטרטגיה ללב התוכנית שלך

אסטרטגיה היא התמקדות – התמקדו בשווקי יעד ספציפיים המשתמשים במוצרים או שירותים ספציפיים. האסטרטגיה שלך מבוססת על חוזק או מאפיין כלשהו שקושר אותך לקונים המועדפים עליך ולפתרונות שאתה מציע להם. אתה יכול לסכם אסטרטגיה בנקודות, באמצעות תרשימים או אפילו עם סדרת תמונות.

כדי לבדוק את האסטרטגיה שלך, בחן אותה ושאל את עצמך האם היא מתארת ​​את המוצר הייחודי שלך או שהיא יכולה להיות מיושמת על רבים אחרים. האם זה מספיק ספציפי? האם היא מגדירה מיקוד בשוק, מוצר ומיתוג? בעוד שכל דבר בתוכנית עסקית כפוף לשינויים, האסטרטגיה משתנה לאט יותר משאר התוכנית בתגובה לתנאים משתנים.

ראו גם: תוכנית עסקית לדוגמא

2. לסכם יותר, לפרט פחות

התוכנית העסקית שלך מוגבלת על ידי 4 סעיפי  ליבה מרכזיים:

  1. שוק (כולל בעיה ומתחרים)
  2. חברה/מיזם (מוצר או שירותים, KPIs ו traction)
  3. מודל עסקי ( ייצור, שיווק, מכירות, הפצה, ניהול)
  4. מודל פיננסי (אקסל)

תוכנית עסקית שמנה מתארת ​​את כל אחד מתחומי המפתח הללו בפירוט מפורט. תכנון עסקי רזה פירושו שימוש ביותר נקודות / סעיפים ופחות טקסט. הכוונה היא למגמות והנחות מתמשכות ככל האפשר מבחינה כלכלית, ומסבירה אותן בפירוט רק במקום בו הפרט טרם הובן.

3. עקוב אחר ההתקדמות ונהל אותו כל הזמן

עקוב אחר ההתקדמות שלך באמצעות רשימות וטבלאות מלאות במספרים שבהם תוכל להשתמש ולתקן. הכל צריך להיות רזה, ספציפי, קונקרטי ומדיד. החלק החשוב ביותר בכך הוא רשימת אבני דרך. אלו הישגים ופעילויות מתוזמנים, שלכל אחד מהם צריכים להיות תאריכים, תקציבים, ציפיות להוצאות ומכירות ומשימות ספציפיות. מלבד אבני דרך אלה, תכנון טוב זקוק גם לתחזיות מעודכנות באופן שוטף של מכירות, עלויות, הוצאות ויתרות.

לדוגמא, תחזיות חודשיות כנראה חיוניות לפחות בחצי השנה הקרובה, אך תחזיות חודשיות מעבר לשנה הן לרוב בזבוז זמן. המטרה היא לא לנחש נכון (מה שלא קורה לעולם) אלא להניח את התוצאות האפשריות ולחבר את הנקודות (כמו הוצאות ומכירות) כדי שתוכל לעקוב אחר ההתקדמות ולבצע שינויים מועילים.

4. היו עקביים לגבי עדכונים

תכנון סטארט-אפ דומה מאוד לדיאטה ופעילות גופנית. תכנון עסקי הוא תהליך, לא אירוע. כמו דיאטה ופעילות גופנית, המפתח להישאר רזה הוא חזרה קבועה לאורך זמן כדי לייצר תוצאות. אתה לא עושה את זה פעם אחת, או אפילו לא פעם בכמה זמן אלא, אתה סוקר ומתקן את התוכנית שלך באופן קבוע.

תפריט נגישות

בוא נפתור את האתגר שלך ביחד

קבע פגישת ייעוץ ראשונית ללא עלות