תוכנית עסקית

תוכנית עסקית למוצר צריכה

סטרטאפים בתחום מוצר צריכה מתמודדים עם אתגרים ייחודיים לתעשייה שלהם. תוכנית עסקית העוסקת בתחום מוצרי צריכה כוללת מספר נושאים שאינם מופיעים בתוכניות עסקית בתחום הסייבר, אפליקציות או מיזמי אינטרנט. למרות זאת ישנם נושאים רבים המופיעים בכל תוכנית עסקית כמו תיאור המוצר, הצורך, ניתוח הסביבה העסקית, go-to-market ותחזיות פיננסיות.

פיתוח, ייצור והפצה

פיתוח – מאפייני הפיתוח בתחום מוצרי צריכה דומים למאפייני פיתוח של מוצרי תוכנה. בשניהם יש את המישור ההנדסי ואת המישור העיצובי. פיתוח מוצר תוכנה דורש מתכנתים ואנשי UX/UI כך גם במוצרי צריכה נדרשים מהנדסי מוצר ומעצבים תעשייתיים.

ייצור – במוצרי צריכה יש תהליך ייצור סדרתי שאינו קיים במוצרי תוכנה ודורש התייחסות רחבה בתוכנית עסקית למוצר שאותו אתה רוצה לפתח. עליות וזמני ייצור הם פרמטרים חשובים שמשפעים על רווחיות החברה. מימון הייצור הינה אחת מהבעיות המרכזיות של מיזמים בתחום מוצרי צריכה, כיוון שהתשלום עבור המוצרים יגיע ברוב המקרים רק לאחר אספקתם.

הפצה ושינוע – כמו במקרה של תהליכי ייצור גם תהליכי הפצה ושינוע הם תהליכים ייחודיים למיזמים בתחום מוצרי הצריכה. תוכנית עסקית למוצר צריכה חייבת לכלול את תיאור שרשרת הערך של המוצר ואלו תהליכים יבוצעו בתוך החברה ואלו במיקור חוץ.

חדירה לשוק GTM

כאמור במיזמים שמפתחים מוצרי צריכה יש צורך במימון מלאי. בדרך כלל הייצור נעשה במיקור חוץ ויש אילוץ של מינימום יחידות שהיצרן מוכן לייצר. בשלב החדירה (go-to-market) מעבר לעליות השיווק יש עליות מלאי והפצה. עליות אלו מגדילות משמעותית את תקציב הנדרש להתנעת הפעילות ומייצרות קשיים בתהליכי מימון וגיוס משקיעים. אחד הפתרונות לבעיה זו, הן פלטפורמות למימון המונים אשר מאפשרות ליזם למכור את המוצרים מראש ישירות לצרכן הסופי ללא צורך בערוצי הפצה ובמימון מלאי.

תוכנית שיווקית למיזם בתחום מוצרי צריכה חדשניים בדרך כלל כוללת ביקורים בתערוכות ועבודה עם מפיצים. תערוכה היא מקום מצוין ליצירת קשרים עם רשתות קמעונאיות ולהכיר מפיצים אשר יעזרו לכם להגיע לצרכן הסופי.

טרגו מסייעת ליזמים לבנות אסטרטגיה חזקה לתהליך החדירה. אנחנו חושבים שאסטרטגית חדירה יעילה מהווה בסיס להצלחה מתמשכת של המיזם. גישה זו מאפשרת לסטרטאפ לזהות קהל יעד אטרקטיבי ולספק הצעת ערך מותאמת לצורכיהם של הלקוחות ולנקודות החוזק של החברה. כמו כן הגישה שלנו מאפשרת לחברה לספק את המוצר לשוק תוך שינוי ושיפור מתמשך על סמך מחקר מעמיק ומקצועי.

קניין רוחני IP

אחד השאלות הנפוצות שנשאלות על ידי המשקיעים היא "האם יש לך פטנט על המוצר?" "מה ימנע מהמתחרים להעתיק את המוצר?". סטרטאפים בתחום מוצרי צריכה ולעתים גם חברות בוגרות צריכות להתמודד עם שאלות האלו על בסיס יום-יומי. אחד החסמים להעתקת המוצר הוא פטנט או יותר נכון אסטרטגיית IP טובה.

בתחילה, פטנטים שמשו כדי להגן על יישום ספציפי של ההמצאה שזו הייתה תכונה של המוצר החדש, שיטת ייצור, או שירות חדש. זו הייתה דרך של להגיע לפטנט פחות ממוקד שיכל לשמש למניעה של תחרות ישירה.
מאוחר יותר, גישה אסטרטגית הפכה לנפוצה יותר. הגישה האסטרטגית כוללת מידע משפטי וטכני על ההמצאה וסביבה התחרותית כדי לקבוע על אילו חידושים להגן ומהי הדרך הטובה ביותר להגן עליהם.
הגישה המומלצת היא לזהות חידושי פטנט פוטנציאלים (כלומר, כאלו שלא בטוח כשירים לפטנט) בעלי ערך אסטרטגי, ולאחר מכן לחפש הגנת פטנט על פרשנות רחבה יותר של הבסיס לחידוש. כדי לבנות אסטרטגיית IP נכונה יש צורך בתוכנית עסקית אשר תוכל לסייע במציאה ובהגדרה של אותם חידושים בעלי ערך אסטרטגי למיזם.

יתרון תחרותי

הגדרת יתרון תחרותי הוא חלק חשוב בתוכנית עסקית למוצר צריכה. על מנת להגדיר את היתרון יש צורך במחקר שוק מעמיק וניתוח המתחרים. יתרון תחרותי ניתן להשיג על ידי הצעת ערך גבוה יותר לצרכנים.
שווקי היעד מזהים מוצרים איכותיים אשר יכולים לספק יחס ערך/מחיר גבוה יותר וזו אחת הסיבות מאחורי נאמנות למותג.
חשוב להבדיל בין יתרון תחרותי לפטנט. פטנט הוא חסם כניסה ומונע העתקה אך אינו מבטיח כי ההמצאה מספקת ערך מוסף לצרכן. ליותר מ 90% אחוז מהפטנטים אין ערך מסחרי. לפני רישום הפטנט יש צורך בתוכנית עסקית על מנת להעריך את מידת אטרקטיביות של ההמצאה לצרכנים ואז לבנות אסטרטגיית קניין רוחני נכונה למיזם.

סיכום

תוכנית עסקית למוצר צריכה דורשת גישה שונה מאשר בניית תוכנית עסקית לאפליקציה או לחברת סטארט אפ בתחום מכשור רפואי. יש לוודא כי הגורם אשר אחראי על בניית תוכנית עסקית יהיה בעל ניסיון בתחום מוצרי הצריכה ובכתיבת תוכניות עסקיות באופן כללי.

תוכנית עסקית לדוגמה למוצר צריכה

תפריט נגישות

בוא נפתור את האתגר שלך ביחד

קבע פגישת ייעוץ ראשונית ללא עלות