כל עסק מצליח, החל מהגדול ביותר, וכלה באחד הקטן ביותר מחזיק בתוכנית עסקית מסודרת שמותאמת אישית ליעדי העסק, בהתאם למצבו הנוכחי. בחלק גדול מן המקרים עסק גדול התחיל כקטן, והגיע לגדלו והצלחתו בזכות אותה תוכנית ראשונית. מאמר זה יגע בסיבות לבניית תוכנית עסקית לעסק קטן, איך בונים תוכנית בפועל, וכיצד היא משפיעה בסופו של יום על העסק והעובדים.
שלבים בבניית תוכנית עסקית לעסק קטן
כל תוכנית מכילה בתוכה מספר שלבים בסיסיים וקריטיים במטרה להגיע להצלחה עסקית לאורך זמן.
- שלב ראשון – ביצוע סקר עומק של החברה. שלב זה משתנה בהיקפו ועמקו בהתאם למצב החברה. במידה ומדובר בחברה צעירה המצויה בשלבי פיתוח ראשוניים, או עסק קטן. הסקירה תהיה יחסית קצרה ובעיקר תנסה להבין את מצב העסק, חזונו, הישגיו הנוכחים, קניינים בבעלותו וכו'.
- שלב שני – פילוח הסביבה העסקית. כלומר, אפיון קהל הלקוחות של העסק, הבנת צרכי לקוחות אלו, אפיון התחרות והשוק (מוטב לכם להבין היטב מהו מחקר שוק), הבנה כיצד ניתן להתאים את המוצר ללקוחות חדשים ופוטנציאליים, במטרה להביא לצמיחת העסק.
- בניית מודל עסקי מעודכן, אך שיהיה בר ביצוע ובר קיימא, כלומר שהעסק מתאים למודל העסקי ויכול לבצעו כראוי. מודל עסקי למעשה עונה על השאלה כיצד העסק מרוויח כסף. יש צורך להבין לעומק את השורה התחתונה של צורת רווחיות העסק, כדי שניתן יהיה להבין כיצד להגדיל רווחיות זו.
- בניית מודל פיננסי – מודל שלמעשה ינסה לצפות את תפקודו הכלכלי של העסק בהתאם לנתונים הקיימים כיום. ככל שקיימים יותר נתונים מפורטים לגבי מצבו הנוכחי של העסק, כך רמת דיוק המודל תהיה גבוהה יותר ותוכל להשליך על צעדים שיש לנקוט בחלק מהתוכנית העסקית. במודל זה משתמשים גם לבחינת שינויים שמעוניינים להכניס לעסק בהתאם למודל העסקי שנבנה.
- ליווי והטעמה – הטעמת השינויים הנחוצים בהתאם לתוכנית, תוך כדי בקרה מתמדת ביחס ליעדים המוצבים, דוחות רבעוניים וכו'.
אתגרים שעומדים בפני עסק קטן
תוכנית עסקית לעסק קטן באה למעשה לענות על צורך ואתגרים שעומדים בפני העסק בדרכו להצליח. בישראל נפתחים כל שנה מאות עסקים קטנים אולם רק חלק קטן מהם מצליחים לשרוד לאורך זמן. עסק שמשקיע זמן ומשאבים בבניית תוכנית עסקית מותאמת אישית, סיכויו לשרוד, ומעבר לכך, לגדול לצמוח ולהתפח – גדלים משמעותית.
- אתגר ראשון – בידול ומיצוב. בין אם מדובר בעסק שעיקר הכנסותיו הן באינטרנט או בעסק רחוב יש צורך ביצירת בידול של העסק ממתחריו. העסק צריך לגרום ללקוח בקצה להבין מדוע הוא נותן לו את המענה שהוא מחפש בצורה הטובה ביותר. בנוסף לבידול, יש למצב את העסק כמקצועי, הוגן, וכמחזיק בקהל לקוחות.
- חוסר יעילות בתהליכי עבודה – בכל עסק קיימים תהליכים שלא מבוצעים ביעילות האופטימלית. חוסר יעילות זו מובילה לבזבוז זמן, כסף, ולבסוף לירידה ברווחים ובתזרים מזומנים. יש צורך בעיצוב מחדש של תהליכי עבודה, מהלך שיכול להתבצע במינימום השקעה והוצאות, אבל שיכול להוביל לשינוי משמעותי ברווחיות העסק.
- בניית העסק בהתאם לחזון ולא בהתאם לצרכי השוק – כל בעל עסק קטן בטוח שהעסק שלו הוא הטוב ביותר. אולם לבסוף מי שקובע הצלחה הוא הלקוח בקצה. עסק מצליח יודע להיות בניטור מתמיד אודות הסביבה, ולזהות אפשרויות פוטנציאליות לפיתוח העסק, למצוא שווקים חדשים להתרחבות, או לחלופין מציאת נישות עם צורך, שאין עליהם מענה מספק.
- סטגנציה – עמידה במקום. כל עסק, אך עסק קטן במיוחד צריך ללמוד להיות גמיש ויצירתי, לחשוב מחוץ לקופסא, ולהתאים עצמו לדרישות חדשות, ולדעת להתאים בתוכו דרכי עבודה חדשות בשילוב טכנולוגיות חדשות.
לסיכום
תכנית עסקית יכולה להזניק עסק קטן להצלחה. התכנית לוקחת בחשבון את כלל האתגרים שצוינו, ומשלבת אותם בתוך רשימת הצעדים הבסיסיים ההכרחיים. תכנית שמותאמת באופן אופטימלי לעסק, כך שהעסק יוכל להטמיע אותה בהצלחה, תוך כדי ביצוע שינויים ברי קיימא, הינה תכנית מוצלחת שתוכל למצב את העסק הקטן כמוצלח, ומוביל בתחומו.
חברת TARGO CONSULTING הינה חברה עם ניסיון של מעל 10 שנים בייעוץ לחברות שונות במשק הישראלי, ובתוך כך גם עסקים קטנים. החברה יודעת להרכיב תוכנית מותאמת אישית במקצועיות ואדיבות, תוך כדי ביצוע סקר שוק מעמיק, במטרה להצעיד את העסק למקום המוצלח ביותר. בנוסף כחלק מהתוכנית החברה דואגת להטמעת השינויים, והנפקת דוחות כדי להיות בבקרה על צעדי התוכנית.
להשגת תוכנית לעסק שלכם פנו כבר היום.