באופן מסורתי, חברות סטארט אפ מנסחות תוכנית עסקית מ 3 סיבות ספציפיות: לבטא את החזון שלהן לגבי העסק, לתעד כיצד הן מתכננות לפתור אתגרים מרכזיים ולהציג את הסטארט אפ למשקיעים פוטנציאליים. אבל מה אם הייתי אומר לך שתוכנית עסקית לחברות סטארט אפ בדרך כלל אינן תואמות את המציאות?

מניסיוננו רב השנים בעבודה עם חברות סטארט אפ, יזמים ובעלי הון סיכון הביאו אותנו למסקנה שתוכניות עסקיות שנבנות ע"י היזמים הן בזבוז זמן במידה רבה מהסיבות הבאות:

  • הם גוזלים זמן – כשצוות מתמקד בבניית תוכנית עסקית הוא מזניח את יתר הדברים
  • הם מתיישנות מהר – התוכנית העסקית שלך מתיישנת במהירות כאשר אתה נתקל בבעיות תפעוליות ושיווקיות.
  • תוכנית עסקית לא מקצועית – ליזמים אין בדרך כלל את הניסיון הנדרש לבנות תוכנית עסקית מקצועית
  • לאף אחד אין זמן לקרוא תוכנית עסקית בשלב של הכרות ראשונית – למשקיעים פוטנציאלים ובעלי הון סיכון בדרך כלל אין זמן או אינטרס לעיין במסמך כזה. לפני שהחליטו שהם רוצים להתקדם לשלב של בדיקת נאותות. הם בודקים מאות אם לא אלפי הזדמנויות, כך שעליך למשוך את תשומת ליבם במשהו קצר בהרבה.

אז במקום לבזבז את זמנך היקר בבניית תוכנית עסקית, אני מציע שתעשה במקום זאת את 5 הדברים האלה בעת הקמת הסטארט אפ:

1. היעזר בחברה מקצועית למחקר ותכנון עסקי

תתמקד במה שאתה טוב בו וזה פיתוח MVP. מקד את המשאבים שלך בפיתוח מוצר ופיתוח עסקי. עבודה עם גורם מקצועי תחסוך לך זמן יקר וטעויות יקרות.

2. הכינו מצגת מעולה למשקיעים פוטנציאליים

פיתוח של מצגת עסקית להצגת החברה שלך למשקיעים פוטנציאליים. המצגת כוללת בדרך כלל 15-20 שקופיות PowerPoint ומיועדת להציג את מוצרי החברה, הטכנולוגיה והצוות בפני המשקיעים. אתה רוצה שהמצגת שלך תכסה את הנושאים הבאים, בערך בסדר המפורט כאן ועם כותרות בסגנון של הדברים הבאים:

1. סקירת החברה (תן סקירה כללית על החברה)

2. חזון החברה (מהי הייעוד והחזון?)

3. הצוות (מי הם שחקני הקבוצה המרכזיים? מה הרקע הרלוונטי שלהם?)

4. הבעיה (איזו בעיה גדולה אתה מנסה לפתור?)

5. הפתרון (מהו הפתרון המוצע שלך? מדוע הוא טוב יותר מפתרונות או מוצרים אחרים?)

6. הזדמנות השוק (כמה גדול השוק שניתן להתייחס אליו?)

7. המוצר (ציין פרטים על המוצר)

8. הלקוחות (מי הם לקוחות היעד?)

9. הטכנולוגיה (מהי הטכנולוגיה הבסיסית?)

10. התחרות (מי המתחרים המרכזיים?)

11. מודל עסקי (מהו המודל העסקי?)

12. תוכנית השיווק (איך אתה מתכנן לשווק? מה אתה צופה ברמת עלויות רכישת לקוח CAC לעומת ערך החיים של הלקוח LTV ?)

13. כספים (רווח והפסד בפועל וצפוי ותזרים מזומנים)

14. תקציב (כמה הון אתה מנסה לגייס?)

יותר מדי חברות סטארט אפ עושות מספר טעויות הניתנות להימנע בעת הכנת המצגת למשקיעים.

3. בדוק היטב את הזדמנות השוק והתחרות שלך

וודא שאתה חוקר היטב את ההזדמנות בשוק ואת המוצרים או השירותים התחרותיים, והמשך להתעדכן בהתפתחויות והודעות חדשות של המתחרים שלך. אחת הדרכים לעשות זאת היא להגדיר התראה של Google כדי להודיע לך כאשר מידע חדש על חברות אלה מופיע באינטרנט.

צפה שמשקיעים פוטנציאליים ישאלו שאלות לגבי ההזדמנות בשוק והמתחרים שלך. כל יזמים שאומרים ש "אין לנו מתחרים" יהיו להם בעיות אמינות. אז צפו לשאלות אלה מהמשקיעים:

  • כמה גדול השוק? כמה מזה החברה יכולה לכבוש באופן ריאלי?
  • מי המתחרים העיקריים של החברה?
  • איזו תוצאות השיגו אותם מתחרים?
  • מה נותן לחברה שלך את היתרון התחרותי?
  • בהשוואה לחברות אחרות אלה, כיצד אתה מתחרה ביחס למחיר ולביצועים?
  • מהם מחסומי הכניסה לשוק שלך?

4. הכינו תחזיות פיננסיות מפורטות

חשוב להכין תחזיות פיננסיות מפורטות לעסק, מהסיבות הבאות:

  • כדי לקבוע אם העסק יהיה רווחי בסופו של דבר
  • כדי לקבוע את קצב "שריפת" המזומנים שלך לפני הגעה לתזרים מזומנים חיובי, ותראה כמה הון תצטרך.
  • לפרוס את ההנחות הפיננסיות העיקריות שלך (מחיר למוצר, עלות פיתוח המוצר, הוצאות שיווק, הוצאות עובדים, שכירות ותקורה, מרווחים ברוטו ועוד), כך שאתה ואחרים יכולים לבדוק את סבירות ההנחות.

כמובן שהתחזיות הפיננסיות שלך לא יתאימו באופן מושלם לתוצאות האמיתיות שלך, אך ניתן לשנות את התחזיות הפיננסיות שלך במהלך התקדמות העסק שלך.

5. וודא שאין סיבה ברורה לא להשקיע בטארט אפ שלך

ישנן מגוון סיבות מדוע משקיעים לא משקיעים לחברות מסויימות. אז תבין את הסיבות האלה וודא שהן לא חלות עליך:

  • בעיה קטנה מדי
  • תקציר המנהלים והמצגת שלך מעוררים חשד
  • לא חשבת על השאלות שסביר שהמשקיעים ישאלו
  • יש לך רק רעיון
  • אין לך צוות
  • אתה לא מבין את התחרות
  • יש כבר מתחרים חזקים שמרוויחים היטב, אין אין לך בידול משמעותי
  • התחזיות הפיננסיות שלך לא ריאליות
  • אתה לא יודע כיצד אתה מתכנן לשווק ולגייס לקוחות בצורה חסכונית
  • אין לך אב טיפוס טוב של המוצר שלך

זכור, אתה צריך תוכנית עסקית קודם כל כדי לקדם את הסטארט אפ שלך ורק אחר כך כדי לגייס השקעה.

לפתח את הרעיון שלך לשלב הבא

קבע פגישת ייעוץ ראשונית ללא עלות