גיוס משקיעים לסטארט אפ – טיפים חשובים שאתם חייבים לדעת

כולנו מכירים את האמרה שטוענת שכדי להרוויח כסף צריך להשקיע כסף וזה בהחלט נכון כאשר מדובר בסטרטאפים.  כיוון שמדובר בחברות הזנק שמטרתן לפתח מוצר/ רעיון/שירות ייחודי בזמן קצר, וחשוב מכך, "לתקוף" את השוק בטיימינג הנכון והנוכחי, אין יותר מידי זמן להשקיע בקמפיין גיוס כספים ממושך. לכן, כאשר מגיע הרגע להציג את הסטארט אפ שלכם למשקיע פוטנציאלי, זה דורש מוכנות, בקיעות בפרטים, ומענה לכל שאלה שאולי תעלה בפי המשקיע.

אך איך בכלל מוצאים משקיעים פוטנציאלים, איך מגייסים כסף לסטארט אפ, ואיך עושים את כל זאת במינימום זמן כדי לא לפספס את המומנטום? הכנו עבורכם כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם לבצע זאת בהצלחה.

טיפ ראשון: איך מגייסים כסף להקמת הסטארט אפ?

כאשר מתכננים להקים סטארט אפ, הרבה לפני שהעסק מניב עור וגידים וניתן להציג מודל עסקי בפני משקיעים גדולים, עומדות בפניכם כמה אפשרויות. האפשרות הראשונה היא להשקיע הון עצמי. נכון, מדובר בסיכון, ובהחלט צריך לפעול באופן מחושב, אך אין ספק שגם משקיעים גדולים רוצים לדעת שגם אתם האמנתם מספיק ברעיון שלכם כדי לקחת סיכון ולהשקיע בסטארט אפ מכספכם האישי, ושאינכם מוכנים לקחת סיכונים רק על חשבון אחרים. יחד עם זאת, לא תמיד יש לנו הון עצמי וזה לגיטימי, ולכן קיימות דרכים אחרות בהן אתם לוקחים סיכונים אישיים כדי להשקיע כספים בסטארט אפ כגון הלוואות מהבנק, פנייה לקרן הון סיכון, ואף לקיחת הלוואות מחברים ומשפחה. כמו כן, אחד המשקיעים המומלצים ביותר הוא משקיע מלאך אשר הוא משקיע פרטי בעלן בעל הון עצמי, שמשקיע בחברות הזנק בתמורה לאחוזים מהחברה.

מהי קרן הון סיכון?

קרן הון סיכון היא קרן השקעות פרטית שנועדה להשקיע בעסקים ובחברות הזנק ונחשבת לשיטת מימון נפוצה בקרב סטארט אפים. הקרן עצמה אחראית לגייס את הכספים מהבנקים וממשקיעים שונים, כאשר בתמורה להשקעתם בסטארט אפ הם מבטיחים לעצמם תשואה גבוהה במיוחד במקרה שהסטארט אפ יצליח. למרות שלעיתים זה נשמע כמו עסקה טובה, צריך להבין שלא פעם בתמורה למימון הקרן דורשת אחוזים גבוהים במיוחד מהון המניות של היזמים, ולמרות שבתחילת הדרך זה יכול להיראות כעסקה משתלמת, בטווח הארוך, כאשר מודבר בסטארט אפ מצליח במיוחד, זה עלול להיראות כמחיר כבד מידי.

טיפ שני: איך מוצאים משקיעים?

לשאלה זו אין תשובה אחת מוחלטת. הסיבה לכך היא שיש לא מעט משקיעים שמתמחים בתחומים שונים ולא בהכרח ירצו להשקיע בתחומים שאינם מוכרים להם. לכן, חשוב לעשות "שיעורי בית", לחקור מי הם המשקיעים שעוסקים בתחום שלכם וייתכן ויגלו עניין בסטארט אפ שלכם, להתייעץ עם משקיעים שונים האם הם יכולים להמליץ על מישהו, ללכת לכנסים בהם ניתן להכיר משקיעים פוטנציאלים, ולפנות לאותם משקיעים שנראים לכם משקיעים טובים הן מבחינת ההון שיש ברשותם, והן מבחינת הקשרים שלהם. משקיע מוצלח, יכול לסייע לכם רבות לא רק בפן הפיננסי, אלא גם בפן העסקי.

טיפ שלישי וחשוב במיוחד: אחוזים מהחברה

מצאתם משקיע נהדר? בדיוק היזם שרציתם? רק שהוא דורש ארבעים אחוזים מהחברה ואתם רציתם לוותר על הרבה פחות? רגע לפני שאתם קופצים על ההצעה חשוב להבין האם מדובר בהצעה משתלמת. אם מדובר ביזם ידוע ומקושר שיכול לקחת את הסטארט אפ שלכם אל השלב הבא, מאוד  חשוב להבין לפני שאתם מוותרים על נתח גדול מהחברה שלכם מה הוא יכול לתרום לחברה מעבר להון הראשוני. לא תמיד צריך לוותר על אחוז גדול מהחברה תמורת מימון. לפני שאתם אומרים כן, תבחנו את ההצעה ביסודיות.

טיפ רביעי: מודל עסקי / תוכנית עסקית

בניגוד להורים וחברים שמוכנים להשקיע ב-כ-ם, למשקיעים גדולים ומנוסים יש דרישות ושאלות שרק על סמך התשובות והנתונים, הם יחליטו אם הם מעוניינים להשקיע או לא. לשם כך, כאשר מגיעים למשקיע פוטנציאלי חשוב לבוא עם מודל עסקי מוקפד ומחושב שיציג בפניו תוכנית עסקית איך אתם מתכננים להפוך את הסטארט אפ שלכם לסטארט אפ מצליח, ולא פחות חשוב, איך ההשקעה שלו תניב לו רווחים.

כלומר, זה אומר להציג בפניו מי הם קהלי היעד שלכם:

  • מהו חתך האוכלוסין שלו
  • מהן התחזיות הפיננסיות
  • מהי האסטרטגיה השיווקית שלכם
  • מהן העלויות, מחקרי שוק, היצע וביקוש
  • מי הם המתחרים הגדולים שלכם
  • האם יש לכם פטנט (שאחת מחברות הגדולות לא תיקח לכם אותו ותייצר את המוצר בחצי מהזמן)
  • ועוד.

זכרו, משקיעים מקבלים פניות רבות ויש לכם רק הזדמנות אחת להרשים אותם.

 

רוצים לגייס משקיעים בשלבים מוקדמים לסטארט אפ שלך, היכנסו לעמוד – גיוס משקיעים שלנו.