כדי שחברה לא רק תשרוד בסביבה העסקית המודרנית, שהיא סופר תחרותית – אלא גם ממש תשגשג, יש צורך מתמיד לאמץ חדשנות ושינויים כדרך שבשגרה. מהי אותה חדשנות עסקית חמקמקה – ננסה להסביר:
מהי ההגדרה של חדשנות עסקית?
חדשנות עסקית היא כאשר ארגון מציג תהליך, מוצר או שירות, המשפיעים בצורה חיובית על מצבו של העסק. לעיתים יהיה מדובר בשיפור של המצב הקיים, ולעיתים בחשיפה של דבר מה חדש לחלוטין דרך תהליך ספין אוף ((spin-off או טרנספורמציה, כאשר המטרה הסופית היא להמריץ את העסק, לייצר ערך מוסף חדש ולהביא לצמיחה ברת קיימא.
מדוע חדשנות עסקית חשובה?
חדשנות עסקית חשובה בשל הערך שהיא מייצרת לחברה. בכדי שהעסק ישגשג, חיוני שהוא יחדש וישתפר כל הזמן ובעקביות. חדשנות עסקית מוצלחת משמעותה יצירת הזדמנויות חדשות, מיקסום הערוצים הקיימים, ובסופו של דבר – שיפור ברווחיות. בנוסף לכך, כערך נתפס בעייני הלקוח – חדשנות יכולה להוות יתרון תחרותי למול השוק והמתחרים.
3 מודלים של חדשנות עסקית
ישנה יותר מדרך אחת להזרים חדשנות לעסק ולהמריץ אותו, וארגונים בוחרים את הדרך המתאימה להם בהתאם לגיל הארגון, גודלו והתרבות הארגונית שלו. לחלקם, חדשנות עשויה להיות בחינה מחדש של מודל ההכנסות הנוכחי, לאחרים עשויה להיות בחינה של כניסה לשוק חדש או התרחבות ורטיקלית בשרשרת הערך הענפית – או אפילו להמציא ענף פעילות חדש לגמרי! לפני שיוצאים לדרך של חדשנות עסקית, על מנהלי הארגון להבין מהם המודלים לחדשנות הרלוונטיים עבור הארגון הספציפי שלהם.
חדשנות של מודל ההכנסות
הגדלת הרווחיות הינה המטרה העליונה של הארגון בדרך כלל, מעיין "כוכב הצפון" העסקי. לכן, ארגונים רבים בוחרים לבחון ולחדש את מודל הפקת ההכנסות שלהם כנקודת המוצא לתהליך. זה עשוי לכלול בחינה מחדש של תמהיל המוצרים או השירותים המוצעים, או בחינה מחדש של אסטרטגיית התמחור שלהם. השינוי לא חייב להיות קיצוני בהכרח, ולעיתים דווקא השינויים הקטנים יכולים להיות בעלי אימפקט גדול ומשמעותי לארגון.
חדשנות של מודל עסקי
סוג זה של חדשנות מצריך בחינה ואיתור של תהליכים, מוצרים ושירותים שניתן לשפרם על מנת להגדיל את רווחיות החברה. חדשנות של מודל עסקי יכולה לבוא לידי ביטוי, בין השאר, ביצירת שותפות עסקית חדשה, מיקור חוץ של תהליך מסוים, או יישום של טכנולוגיה חדשה.
חדשנות של תחום פעילות
סוג זה של חדשנות נוקטים הארגונים השאפתניים והחדשניים ביותר, וכוללת מעבר לענף חדש בתחום הפעילות של הארגון. לעיתים הענף החדש קיים וכבר יש בו שחקנים פעילים, ולעיתים הארגון ממציא ענף פעילות חדש לגמרי.
אילו טכנולוגיות מניעות חדשנות עסקית?
בינה מלאכותית – AI,
Artificial Intelligence – אי אפשר להגזים בחשיבות התרומה של ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית, שכן כבר כיום יש לה נגיעה כמעט לכל פן בחיים שלנו. מרבית אינטראקציות שירות הלקוחות מתבצעות על ידי AI, וחברות נעזרות ביכולות של Deep Learning כדי לעבד כמויות אדירות של דאטה לכדי לקבל החלטות חשובות.
פתרונות האינטרנט של הדברים (IoT).
פתרונות האינטרנט של דברים (IoT) מציעים דרכים חדשות להגביר יעילות, למשוך לקוחות ולפתח עסקים חדשים עם תובנות עמוקות יותר. רמה גבוהה של הפתרון מתאפשרת כיום רק מפני שרוחב הפס של אינטרנט מתחיל להיות מסוגל להתמודד עם הכמויות האינסופיות של דאטה שמועבר על גבי הרשת. הבשלות טכנולוגית של הפתרונות IoT העלו משמעותית את הROI בתחום.
פתרונות FinTech
תעשיית השירותים הפיננסיים נמצאת במצב מתמשך של התפתחות מהירה כאשר רגולציות חדשות ומתחרים ממשיכים לאתגר את הרווחים והפעילות. העלייה וההשפעה של פינטק שינו את הגאות בעולם הבנקאות והפיננסים. אלה שאימצו טכנולוגיות מודרניות הוכיחו את יכולתם להתבגר במהירות תוך עמידה בקצב הזמנים המשתנים והמורכבויות העסקיות.
תחומים המושפעים ביותר ע"י הפינטק:
1. BNPL – תקנה עכשיו, שלם אחר כך
2. בנקאות דיגיטלית מבוססת מובייל
3. טרזקציות על בסיס בלוקצ'יין
לפי Statista , 66.7%מבכירי הבנקים מאמינים כי פינטק ישפיע על ארנקים ותשלומים ניידים ברחבי העולם בעוד ש-38% מההלוואות האישיות בארה"ב ניתנות על ידי חברות FinTech.
טרגו היא השותפה אידאלית לדרך עבור עסקים המעוניינים להשיג צמיחה מהירה באמצעות טרנספורמציה, כניסה לשווקים חדשים ושימוש בטכנולוגיות חדשות. תהליך ייעוץ עסקי על בסיס גישת הסטארט-אפ הרזה, מאפשרת להגיע לצמיחה מהירה במינימום עלויות.