חישוב כדאיות

חשבת על רעיון מבריק ואתה שוקל להקים סטארט-אפ? רגע לפני שאתה מתחיל להשקיע כספים במיזם, חשוב ואף הכרחי לבצע חישוב כדאיות, והאמת? לא רק אתה, כי לא מעט אנשים שוקלים להשקיע כספים בסטארט-אפים שונים וכדאי שהם יבינו האם מדובר בהשקעה משתלמת.

ראו הוזהרתם, ספוילר, לא כל רעיון גאוני אפשר לתרגם לרווחים. בעוד שאחד הפרמטרים החשובים בהצלחתו של סטארט-אפ טמון בביקוש למוצר/שירות, צריך להבין שיש לא מעט רעיונות טובים שיכולים, בתיאוריה, להוות מענה נגיש ונוח יתר מהמענה שקיים בהווה אך הוא כרוך בשינוי נורמות חברתיות, ואיך נגיד? זה לא ממש פשוט לביצוע אם בכלל.

אז איך בכל זאת תדעו האם מדובר במוצר שהולך לכבוש את לבבות הציבור ויגרום להם לבצע רכישה, או האם מדובר במוצר שיגידו "רעיון גאוני" אך לא מספיק כדי להניע לשינוי התנהגות? ובכן, במאמר זה נדון בחישוב כדאיות השקעה בסטארט אפ או מיזם, ואם אתם חושבים להשקיע, בהחלט כדאי שתשימו לב לדברים הבאים.

מהי השקעה כדאית?

בעוד שבהקמת סטארט-אפ חשוב לתכנן תוכנית עסקית ואסטרטגיה, ולבנות מודל עסקי, חשוב לא פחות לבנות תוכנית פיננסית המחשבת את ההשקעה, את העלויות, את התמחור, את התקציבים, את הרווחים, והכי חשוב את התחזית הפיננסית של הסטארט-אפ. כשפונים למשקיעים ומציגים בפניהם את המוצר/שירות שלכם, עולות לא מעט שאלות הנוגעות לפן הפיננסי. לדוגמא, מהו שווי החברה, כמה הרווחתם בחצי שנה הראשונה והאם עשיתם רווח (או הפסד), באיזה אחוז של רווח מדובר, ומהי התחזית הפיננסית לשנה הקרובה, השנתיים ואפילו לשלוש שנים הבאות. על פי הנתונים הללו משקיעים רבים מחליטים האם מדובר בהשקעה כדאית או לא.

יחד עם זאת, חישוב כדאיות הוא לא רק עבור משקיעים וסטארט-אפים שכבר קיימים, אלא גם עבור אלו שרוצים להקים את המיזם שלהם ורוצים לדעת האם בכלל מדובר בהשקעה כדאית שתניב להם רווחים או תגרום להם להפסדים.

ובכן, לשם כך זה מאוד חשוב לבצע סקרי שוק, להבין האם קיים צורך או ביקוש למוצר בקרב קהלי היעד שלכם (והאם הם היו משתמשים במוצר), ולא פחות חשוב, באיזה נתח של האוכלוסייה מדובר.

לדוגמא, כאשר קיים רעיון מדהים למוצר שפונה לחתך מאוד מצומצם של האוכלוסייה. כמו כן, כאשר מדובר בהשקעה בסטארט אפ מאוד חשוב להבין גם עבור מקים החברה וגם עבור משקיעים פוטנציאליים כמה זמן ייקח להחזיר את ההשקעה. בעוד שיש השקעות שניתן להחזיר תוך שנה, יש גם כאלה שזה לוקח יותר זמן, וזהו פרמטר מאוד חשוב, ועל כמה וכמה למשקיעים חיצוניים.

חישוב כדאיות על בסיס נתונים

בסופו של יום, כשמודבר בעסקים, מדובר במספרים. ולמרות שעם מספרים ניתן "לשחק", כאשר אוספים את המידע והנתונים באופן מקצועי ואובייקטיבי, ומנתחים אותם בצורה מדויקת ואנליטית, בהחלט ניתן לקבל תמונה ברורה של האם מדובר בעסק ששווה להשקיע בו או לא. כדי לעשות זאת, מאוד חשוב לדעת לבצע סקרים נכונים, לשאול את השאילתות הנכונות, להשתמש סימולציות,  ולבצע סטטיסטיקות ברורות של הממצאים.

נכון, לא תמיד הממצאים נותנים לנו את התשובות שאליהן קיווינו אך זהו קריטי להבין שהמספרים הללו משקפים את המצב הקיים ושהם התשתית שעליה כדאי שתבססו את ההחלטה אם כדאי לכם להשקיע.

חברת טרגו – ייעוץ עסקי לחברות וסטארט-אפים

ייעוץ עסקי נחשב לאחד הכלים היעילים והמוצלחים בעולם העסקים ובסטראט-אפים, וכמה וכמה מהחברות הגדולות והמצליחות בעולם נעזרות בכלי זה כדי לשמר את מעמדן הגלובלי, והסיבה לכך נובעת מהפרספקטיבה החיצונית והנחוצה מאנשי מקצוע חיצוניים שמספקת תובנות שלא תמיד ניתן לראות מתוך הארגון.

חברת טרגו היא חברה שמסייעת ליזמים, סטארט אפים ולחברות טכנולוגיות בשלביה המוקדמים ועד הגעה ליעדים העסקיים שלהם. בין אם מדובר בגיוס משקיעים או בבניית תוכנית עסקית, צוות המומחים של חברת טרגו מלווה את היזמים והחברות בתהליך מקצועי ובשקיפות מלאה. מעבר לניסיון העשיר של חברת טרגו במגוון תעשיות ותחומים, הערך העליון של החברה זה לראות בכל לקוח כשותף עסקי כאשר האינטרס העסקי שלו הוא האינטרס העסקי של החברה.