כתיבת חזון עסקי עבור החברה שלך יכולה להיות מאתגרת מכיוון שהיא חייבת להגדיר את החברה, הערכים והיעדים העתידיים שלה. בעוד שחברות מבוססות רבות מתמקדות בהצהרת הייעוד שלהן, כתיבת חזון עסקי היא כלי רב ערך להשראה לצוות שלך ולגיבוש זהות ארגונית.
מהו חזון עסקי?
חזון עסקי הינו הצהרה כתובה המבהירה את המשמעות והמטרה של העסק שלך עבור מחזיקי עניין, במיוחד עובדים. הוא מתאר את התוצאות הרצויות לטווח ארוך של מאמצי החברה שלך.
בניית חזון עסקי חשובה כי היא מתווה את המטרה המשותפת של כל אחד בחברה. עסקים ששואפים גבוה יותר מושכים עובדים יותר איכותיים ויותר נאמנים. חזון החברה יכול להשפיע על הצלחתה ארוכת הטווח של החברה, אז קחו את הזמן כדי ליצור אחד שמחבר אליו את השאיפות שלכם ומגייס את הצוות שלכם.
לדוגמה: החזון העסקי הקודם של מיקרוסופט היה "מחשב בכל שולחן ובכל בית".
12 הצעות להגדרת חזון עסקי לחברה שלך
יצירת חזון עסקי מושלם לחברה שלך עשויה להיות משימה קשה לפיצוח, להלן כמה ההצעות ושיטות מומלצות לכתיבת החזון העסקי לעסק שלך.
- קבע מי יעצב את החזון – השלב הראשון בכתיבת חזון עסקי הוא קביעה מי יעצב אותה. בעסק קטן, ייתכן שתוכל לבקש מכולם את התובנות שלהם. בעסק גדול יותר, ייתכן שיהיה עליך להיות סלקטיבי יותר ועדיין ללכוד מגוון קולות של עובדים.
- הערך את החומרים שפורסמו של החברה שלך – סביר להניח שהחברה שלך כבר פרסמה יעדים וערכים מבוססים עבור העובדים, בחומרי שיווק ובפרסומים אחרים. השתמש במידע זה כדי להנחות את הקו של החזון שלך. המטרה היא לשזור את המושגים והאמונות האלה לתוך החזון העסקי שלך.
- ערוך סדנאות לסיעור מוחות של החזון – ערוך סדנאות עם בעלי עניין מרכזיים המייצגים חתך רחב של הארגון שלך. לאחר מכן, תרכיב צוותים והשתמש בכלי שיתוף פעולה כדי ליצור גרסאות חלופיות של החזון בשלב הטויוטה, ואסוף משוב מעובדים לגבי האופן שבו כל גרסה מהדהדת.
- משוב אישי – ערוך ראיונות עם בעלי עניין בודדים כדי לעודד משוב כנה. העובדים יכולים לזהות נושאים משותפים, לתאר את עתידו של הארגון במילים או להשתמש בכלי מיתוג חזותיים כבסיס להצהרת החזון.
- בדוק את הצהרות החזון של המתחרים – עיין בהצהרות חזון של המתחרים שלך כדי לקבוע כיצד תוכל להבדיל את העסק שלך משלהם.
- שמור את זה קצר אבל משמעותי – חזון החברה צריך להיות תמציתי, לא יותר ממשפט או שניים. אתה רוצה שכל הארגון שלך יוכל לחזור על זה במהירות, וחשוב מכך, להבין את זה. עם זאת, חזון החברה חייב להיות יותר משורת תיוג קליט.
- צור גרסה ארוכה יותר לעיני המנהיגות בלבד – אל תדאג אם אתה מרגיש שהחזון שלך קצר מידי ואינו מבטא במלואו את נבכי החזון שלך. אתה יכול ליצור גרסה ארוכה יותר, אבל היא לא צריכה להיות זו שאתה משדר לעולם.
- מפה את היעדים הגדולים ביותר של העסק שלך – כשאתה מעצב את חזון החברה שלך, התחל במיפוי היעדים הנועזים ביותר של העסק שלך. סקירת היעדים ארוכי הטווח שלך תעזור לך לראות כיצד העולם רואה את החברה שלך במידה ותשיג אותם.
- שקול את ההשפעה הגלובלית הפוטנציאלית של החברה שלך – שאל שאלות המשקפות את ההיקף וההשפעה הסופית של העסק שלך.
- תחלום בענק – אל תפחד לחלום בגדול ברגע שאתה אוסף את כל המידע ומתחיל לכתוב, אל תדאג לגבי המעשיות לעת עתה. מה שנראה בתחילה בלתי אפשרי עשוי להיות מושג בהמשך הדרך עם הצוות והטכנולוגיות הנכונות. עבוד על עיצוב חזון החברה המשקף את האופי הספציפי של העסק שלך ואת שאיפותיו.
- היה נועז ואמיץ – אין שום דבר רע בחזון עסקי נועז ומתיימר! אם חזון החברה מגדיר מטרה כללית שכל אחד יכול להסכים איתה, סביר להניח שהיא תניב תוצאות בינוניות. מטרה כמו "לספק חוויה יוצאת דופן" חלה באותה מידה על בית חולים, בנק או מועדון כושר.
- צור לוח חזון מותג – אם אתה מעוניין לקחת את החזון שלך צעד אחד קדימה, צור לוח חזון מותג. לוח חזון כולל את התיוג של החברה שלך, הצהרת "מי אנחנו", קטע "מה אנחנו עושים", הצהרת חזון עסקי, סקירה כללית של הלקוחות האידיאליים שלך, נקודות כאב ללקוח, הצהרת מטרת התוכן שלך, פרסום מוצרים וקידום מושגי מפתח מנצחים. לוח חזון משמש כתוכנית עסקית בת עמוד אחד שכל אחד בחברה יכול להתייחס אליה במהירות כדי לזכור את מושגי המפתח שמניעים את העבודה.
8 טיפים מהירים לכתיבת חזון עסקי לחברה
להלן פירוט מהיר של מה לעשות בעת יצירת חזון עסקי לחברה שלך:
- פרוט 5 עד 10 שנים קדימה
- חלום בגדול, והתמקד בהצלחה
- השתמש בזמן הווה
- השתמש בשפה ברורה, תמציתית, נטולת ז'רגון
- תחדיר בחזון תשוקה, והפוך אותו למעורר השראה
- התאם את זה עם הערכים והיעדים העסקיים שלך
- צור תוכנית להעברת הצהרת החזון שלך לעובדים שלך
- התכונן להקדיש זמן ומשאבים לחזון שאתה מבסס
יצירת חזון עסקי מושלם לחברה שלך חייב להציע מושג ברור לגבי דרכה של החברה קדימה.
ממה להימנע בעת כתיבת חזון עסקי?
אל תערבב בין יעדי החברה שלך לבין הגדרת החזון העסקי – בדרך כלל קל יותר לכתוב את יעדי החברה כי הן משקפות את מה שאתה עושה כעת. זכור, יעדי החברה הם מה שאתה עושה כדי להשיג היום, בעוד שהגדרת החזון העסקי הוא מה שאתה רוצה להשיג בעתיד.
אל תחשוב יותר מדי על הניסוח שלך – אחד החלקים הקשים ביותר ביצירת חזון הוא להמציא את הניסוח הנכון. אתה עשוי למצוא את עצמך משכתב בלי סוף לגבי הניסוח הנכון. האם המשפט או השניים האלה מגדירים את הערכים שלך ומאירים אור על הזהות הארגונית שלך מבלי להישמע מעורפל מדי? כתיבת חזון ספציפי וייחודי הוא מקום טוב להתחיל להבחין בין העסק שלך משאר התעשייה.
כיצד להשתמש בחזון החברה שלך?
קבע היכן יופיע החזון שלך ואיזה תפקיד הוא ישמש בארגון שלך, זה יהפוך את התהליך ליותר מתרגיל אינטלקטואלי. אין טעם לתלות את החזון בלובי או לקדם אותו דרך ערוצי המדיה החברתית של העסק שלך אם אתה אף פעם לא משלב אותה באמת בתרבות החברה שלך. צריך לחשוב על החזון העסקי כחלק מהתוכנית האסטרטגית שלך! עליך לראות בחזון כמסמך חי שייבחן מחדש ויתוקן והכי חשוב, זה לדבר ישירות לעובדים שלך.
האם הגדרת החזון העסקי של החברה יכול להשתנות?
מקובל ולגיטימי לחלוטין לא להתחייב לחזון ספציפי אחד באופן מיידי! ישנם חברות שמגדירות חזון עסקי חדש מדי חודש, עליך לשמור את הטיוטות הקודמות ולראות מה נדבק ומה לא לאורך זמן. קשירת עצמך לחזון עסקי מסויים בימים הראשונים של העסק שלך עשויה להגביל את ההזדמנויות שלך לצמיחה או לעוור אותך לצורך בשינוי עתידי.
לא משנה כמה שנים אתה בעסק או כמה זמן יש לך את אותו החזון אל תתקע עם זה. אל תפחד לשנות את זה – גם אם השקעת זמן וכסף בפיתוח של זה,אם זה מפסיק להרגיש נכון.
החזון להגדרת החזון העסקי שלך
הגדרת חזון היא כלי שיכול לעזור לעסק שלך לצמוח ולהשיג הצלחה במותג. לאורך המסע של צמיחת העסק שלך, תתמודד עם חודשים טובים, חודשים קשים, וכל מעקף ומחסום דרכים שאפשר להעלות על הדעת. מעל לכל, הגדרת החזון שלך צריכה להזכיר לך ולצוות שלך כל הזמן את המטרה הסופית. מסר זה חשוב להיאחז בו, במיוחד בימים המאתגרים ביותר!
10 דוגמאות לחזון מעורר השראה
אספנו כמה הגדרות לחזון עסקי בלתי נשכח שעשוי להיות השראה שאתה צריך כדי לכתוב בעצמך. להלן כמה דוגמאות טובות:
- TED – "אנו מאמינים בלהט בכוחם של רעיונות לשנות גישות, חיים ובסופו של דבר את העולם"
- Google – "לספק גישה למידע העולמי בלחיצה אחת"
- IKEA – "ליצור חיי יומיום טובים יותר עבור האנשים הרבים"
- Intel – "אם זה חכם ומחובר, זה הכי טוב עם אינטל"
- LinkedIn – "צור הזדמנות כלכלית לכל חבר בכוח העבודה העולמי"
- Amazon – "החזון שלנו הוא להיות החברה הכי ממוקדת בלקוחות בכדור הארץ; לבנות מקום שאליו אנשים יכולים לבוא למצוא ולגלות כל דבר שהם עשויים לרצות לקנות באינטרנט"
- Samsung – "עצבו את העתיד עם חדשנות ואינטליגנציה"
- רשת מלונות Hilton – "למלא את כדור הארץ באור ובחום של הכנסת אורחים על ידי אספקת חוויות יוצאות דופן – כל מלון, כל אורח, בכל פעם"
- Ben & Jerry's – "להכין את הגלידה הטובה ביותר בצורה הכי יפה שאפשר"
- MacDonald's – "להיות המקום והדרך האהובים על הלקוחות שלנו לאכול ולשתות"