ניתוח מודל SWOT מה זה?
בין אם אתה בתהליך של יצירת תוכנית עסקית ובין אם לא, ניתוח SWOT יכול להיות כלי מועיל להערכת העסק או החברה שלך.
אחד המרכיבים שבדרך כלל נכנסים לתוכנית עסקית הוא ניתוח SWOT. בין אם אתה בתהליך של יצירת תוכנית עסקית ובין אם לא, ניתוח SWOT יכול להיות כלי מועיל להערכת העסק או הארגון שלך. אז מה זה בעצם ניתוח SWOT?
SWOT מייצג ראשי תיבות באנגלית של: חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים. בתוכנית עסקית, הם בדרך כלל מעוצבים כנקודות פשוטות מתחת לכל אחד מארבעת הקטגוריות הללו.
מודל ה-SWOT מעוצב ומחולק בדרך כלל לארבעה רבעים. הצד העליון מפרט את החוזקות והחולשות של החברה, המכונים גם גורמים פנימיים בעוד שהצד התחתון מפרט את ההזדמנויות והאיומים, הידועים גם כגורמים חיצוניים. מומלץ להתחיל בניתוח SWOT עבור כל סטארטאפ. הוא מספק סקירת מאקרו עבור הרעיון העסקי שלך. המידע הבא מתאר את ארבעת הנקודות הללו ביתר פירוט ונותן כמה רעיונות לשקול בעת יצירת ניתוח SWOT להערכת החברה שלך.
חוזקות Strengths
חלק החוזקות של ניתוח SWOT הוא המקום שבו אתה מפרט את היתרונות שיש לך על פני המתחרים שלך. בתוכנית עסקית, חלק זה של ניתוח ה-SWOT ייראה דומה מאוד (אם לא זהה) לסעיף היתרונות התחרותיים שלך. אולי אתה יכול להציע מחיר נמוך יותר מהמתחרים שלך או לספק רמת שירות גבוהה יותר, מוצר איכותי יותר או מבחר מוצרים גדול יותר. כל מה שעושה אותך עדיף על המתחרים שלך נכנס לסעיף החוזקות שלך.
חולשות Weaknesses
חולשות יהיו ההפך של החוזקות. חלק זה של ה-SWOT הוא המקום שבו אתה מסתכל בכנות על המתחרים שלך וקובע את היתרונות שלהם על פני המוצר או השירות שלך. למרות שזה עשוי להיראות מנוגד לאינטואיציה, מלווים ומשקיעים פוטנציאליים יראו זאת כדגל אדום אם לא תפרט נקודות חולשה כלל. הם מבינים שאף חברה לא יכולה להיות הכל עבור כולם, ורבים יקבלו את הרושם שאתה נאיבי או מסתיר משהו אם תשאיר את הסעיף הזה ריק.
אל תפחד להיות פתוח וכנה לגבי ההיבטים בהם אתה יותר חלש בהשוואה למתחרים שלך. עם זאת, יהיה זה גם מועיל לציין כיצד אתה מתכנן להתגבר על חולשה אם היא כזו שניתן להתגבר עליה.
הזדמנויות Opportunities
סעיף ההזדמנויות מתמקד בדרך כלל בגורמים חיצוניים שיכולים להשפיע לטובה על העסק שלך. אם התעשייה שלך צפויה לצמוח משמעותית במהלך השנים הקרובות, זו יכולה להיחשב כהזדמנות. אם הסחורה או השירותים שלך נחשבים לשיקול דעת יותר מהנדרש, אז העלייה החזויה בהכנסה הפנויה לנפש יכולה להיות גם הזדמנות. הזדמנויות אחרות יכולות להיות פנימיות. אולי אתה כבר הבעלים והמנהל של בית קפה משגשג. אם יש לך את תזרים המזומנים או שאתה יכול להבטיח מימון נוסף, אז פתיחת מיקום שני יכולה להיות גם הזדמנות.
איומים Threats
מה ההבדל בין חולשה לאיום? חולשות נוגעות לאופן שבו אתה משווה למתחרים שלך, בעוד שאיומים, כמו הזדמנויות, נוטים להיות גורמים חיצוניים שעלולים להשפיע לרעה על העסק שלך. לדוגמה, נניח שבבעלותך חוות קנאביס. נניח שכמה פוליטיקאים מציעים גם חקיקה להעלאת רף לקבלן מרשם רפואי. בטח, זה יפגע בעסק שלך בגלל הירידה במספר האנשים שיכולים לצרוך קנאביס באופן חוקי. עם זאת, שינוי כזה ברגולציה ישפיע גם על כל כל החוות מכיוון שגם הן יהיו מושפעות מהגבלות החדשות. מכיוון ששינוי זה ישפיע על כל חוות הקנאביס בארץ ולא רק על העסק שלך, הוא ייחשב לאיום, לא לחולשה.
מהמורות שיש להימנע מהן
חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים טובים כמו הנתונים המוזנים במודל. לכן, אנו ממליצים להיות כנים לגבי החברה או המיזם ותנאי השוק. כמו כן, הקפידו להשתמש רק במידע אמין ממקורות מהימנים כדי לבנות את ה-SWOT שלכם. לבסוף, נסו להשתמש רק במידע שזמין במהלך 36 החודשים האחרונים. נתוני שוק ומגמות משתנים הרבה יותר מהר בכלכלה של היום. חלק מתעשיות וטכנולוגיות משתנות כל 12 חודשים.
פירוט חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים בעסק שלך יכול לעזור לך להעריך בכנות את החברה או הסטארטאפ בזמן שאתה קובע את התוכניות שלך לעתיד, בין אם אתה בתהליך של כתיבת תוכנית עסקית ובין אם לא. בעוד שלא מעט סטארט-אפים ישראלים נחשבים לפורצי דרך ובעלי הכרה בינלאומית, הדרך להצלחה היא אינה פשוטה או מהירה.
התהליך הארוך שבין הרעיון ועד סטארט אפ מצליח טומן בתוכו עליות וירידות, שינויים ושיפורים, והכי חשוב, אסטרטגיה. יחד עם זאת, הרבה לפני התוכנית העסקית, סטארטאפיסטים רבים נעזרים במודל עסקי הנקרא מודל SWOT (ראשי תיבות ל-Strengths Weaknesses, Opportunities, Threats).
מדובר באחד המודלים היעילים והחשובים המבוסס על התבוננות הוליסטית רחבה של המיזם המסייעת לנתח ולזהות את ארבעת האלמנטים החשובים ביותר והם החוזקות, החולשות, האיומים וההזדמנויות. אך מהו מודל SWOT, מדוע הוא קריטי לעסקים, ומהו השימוש לו בבניה של תוכנית עסקית? בואו נצלול אל נבכי המודל ונסביר.
מודל SWOT וחשיבותו
בעידן שבו קיימת תחרות עסקית קשוחה וחסרת רחמים ושלכל רעיון ועסק יש אינספור מתחרים שפועלים בכל יום כדי להיות "ראשונים", זהו קריטי לדעת לנתח את העסק שלנו אל מול המתחרים ולהבין מה עלול לעמוד בינינו לבין המקום הראשון כדי לבנות תכנית עסקית ואסטרטגיה מנצחת. יחד עם זאת, סקירה עצמית של העסק היא לעיתים מורכבת למדי מכיוון שאנו לוקים בחוסר אובייקטיביות שעלולה לטשטש לנו את הפרספקטיבה.
ובכן, מודל SWOT הוא בדיוק המודל שעוזר לסטארט-אפים לנתח את המיזם ממבט חיצוני, מקצועי, ואובייקטיבי. אך כיצד הוא עושה זאת? הוא מתמקד בניתוח והגדרת החוזקות של העסק, חולשותיו, האיומים השונים שעלולים להוות בעיה, וההזדמנויות שחשוב לזהותן כדי למנף את העסק.
החשיבות של המודל היא קריטית מהסיבה שבניית תכנית עסקית המבוססת על נתונים לא נכונים או השערות לא מדויקות עלולה להסב נזק עצום למיזם ואף לכישלונו.
תפקיד מודל SWOT בבניית תכנית עסקית
תוכנית עסקית היא התשתית של כל סטארט-אפ, כאשר המוצר/שירות שאליו מנסים למשוך את קהלי היעד שלו הוא אומנם "השחקן הראשי", אך מאחוריו עומדת הפקה מורכבת ומתוכננת לפרטי פרטים, ו"ההפקה" הזו היא התוכנית העסקית של המיזם.
בניית תוכנית עסקית היא תכנון כל השלבים מבניית הרעיון ועד הוצאתו לפועל והיא עוסקת בכל המרכיבים של העסק כגון:
- ניהול ובקרה
- שיווק ומיתוג
- הגדלת מכירות
- גיוס כוח אדם
- ייעוץ ארגוני
- יעוץ אסטרטגי
- ניהול עובדים
- ייעוץ פיננסי
- גיוס משקיעים
- סקירת תזרים מזומנים
- ניהול כספים
- תמחור
- סקרי ומחקר שוק
- תמצית המנהלים
- הגדרת העסק או המיזם
- גיבוש חזון ויעדים
- תיאור המוצר/השירות
- זיהוי שוק היעד ורמת הפוטנציאל
- זיהוי המתחרים והיכרותם
- הגנה על פטנט
- תועלת המוצר/שירות
- אסטרטגיית חדירה לשוק
- תוכנית שיווקית
- אבטחת איכות
- תפעול וייצור
- תוכנית פיננסית
- תחזית פיננסית
- גורמי סיכון ועוד
ובכן, כדי לבנות תוכנית עסקית הכוללת את כל האלמנטים הללו תוך התבססות על נתונים מדויקים (עד כמה שניתן), מודל SWOT עוזר למפות את הסטארט-אפ הן ברמה הפנימית והן ברמה החיצונית של הארגון, ומסייע לאסוף את המידע והנתונים שעל פיהם תיבנה התוכנית העסקית.
כמו כן, אחד העקרונות החשובים של מודל SWOT זה לשמור על מיקוד ואובייקטיביות בתהליך ההשוואה של המיזם לעסקים המתחרים. כל עיגול פינות, התעלמות מאיומים או מחולשות, או ניסיון לרכך את תמונת המצב האמיתית של המיזם, עלולה לגרום נזק עסקי ולהפסדים בהמשך.
חברת טרגו TARGO ייעוץ ליזמים, סטארט-אפים ולחברות טכנולוגיות
השלבים ההתחלתיים של סטארט-אפים הם השלבים הקריטיים ביותר שיקבעו את המשך הדרך של העסק ולכן אין מקום לטעויות או לקיצורי דרך. יחד עם זאת, גם היזמים השאפתניים והנחושים ביותר לא פעם זקוקים ליעוץ וסיוע חיצוני כדי להעניק חיים למיזם שלהם. חברת טרגו היא הינה חברה מוכרת ומובילה העוסקת בייעוץ ליזמים, סטארט אפים ולחברות טכנולוגיות בשלבים המוקדמים של המיזם ומסייעת להם בסלילת הדרך אל היעדים העסקיים שלהם. החברה שהוקמה בשנת 2012 הספיקה ללוות כמה וכמה מהסטארט-אפים המצליחים בארץ שמאז כבר הצליחו לחדור אל הזירה הבינלאומית ולהפוך לשם-דבר.
מעבר לניסיון העשיר והמגוון של חברת טרגו בתעשיות ובתחומים שונים, הייחוד של החברה מתבטא ביכולת שלהם לראות את טובת העסק ולפעול ממקום של פרספקטיבה אובייקטיבית מקצועית, התאמה אישית לצרכי הלקוח, והליבה שכל סטארט-אפ הוא הרבה יותר מלקוח, אלא שותף. הליווי המקצועי של חברת טרגו מבוסס על שקיפות, שיתוף פעולה, ואינטרס אחד משותף, לכבוש את השוק ולהגיע אל היעדים.