בעוד שלא מעט סטארט-אפים ישראלים נחשבים לפורצי דרך ובעלי הכרה בינלאומית, הדרך להצלחה היא אינה פשוטה או מהירה.

התהליך הארוך שבין הרעיון ועד סטארט אפ מצליח טומן בתוכו עליות וירידות, שינויים ושיפורים, והכי חשוב, אסטרטגיה. יחד עם זאת, הרבה לפני התוכנית העסקית, סטארטאפיסטים רבים נעזרים במודל עסקי הנקרא מודל SWOT (ראשי תיבות ל-Strengths Weaknesses, Opportunities, Threats).

מדובר באחד המודלים היעילים והחשובים המבוסס על התבוננות הוליסטית רחבה של המיזם המסייעת לנתח ולזהות את ארבעת האלמנטים החשובים ביותר והם החוזקות, החולשות, האיומים וההזדמנויות. אך מהו מודל SWOT, מדוע הוא קריטי לעסקים, ומהו השימוש לו בבניה של תוכנית עסקית? בואו נצלול אל נבכי המודל ונסביר.

מודל SWOT וחשיבותו

בעידן שבו קיימת תחרות עסקית קשוחה וחסרת רחמים ושלכל רעיון ועסק יש אינספור מתחרים שפועלים בכל יום כדי להיות "ראשונים", זהו קריטי לדעת לנתח את העסק שלנו אל מול המתחרים ולהבין מה עלול לעמוד בינינו לבין המקום הראשון כדי לבנות תכנית עסקית ואסטרטגיה מנצחת. יחד עם זאת, סקירה עצמית של העסק היא לעיתים מורכבת למדי מכיוון שאנו לוקים בחוסר אובייקטיביות שעלולה לטשטש לנו את הפרספקטיבה.

ובכן, מודל SWOT הוא בדיוק המודל שעוזר לסטארט-אפים לנתח את המיזם ממבט חיצוני, מקצועי, ואובייקטיבי. אך כיצד הוא עושה זאת? הוא מתמקד בניתוח והגדרת החוזקות של העסק, חולשותיו, האיומים השונים שעלולים להוות בעיה, וההזדמנויות שחשוב לזהותן כדי למנף את העסק.

החשיבות של המודל היא קריטית מהסיבה שבניית תכנית עסקית המבוססת על נתונים לא נכונים או השערות לא מדויקות עלולה להסב נזק עצום למיזם ואף לכישלונו.

תפקיד מודל SWOT בבניית תכנית עסקית

תוכנית עסקית היא התשתית של כל סטארט-אפ, כאשר המוצר/שירות שאליו מנסים למשוך את קהלי היעד שלו הוא אומנם "השחקן הראשי", אך מאחוריו עומדת הפקה מורכבת ומתוכננת לפרטי פרטים, ו"ההפקה" הזו היא התוכנית העסקית של המיזם.

בניית תוכנית עסקית היא תכנון כל השלבים מבניית הרעיון ועד הוצאתו לפועל והיא עוסקת בכל המרכיבים של העסק כגון ניהול ובקרה, שיווק, מיתוג, הגדלת מכירות, גיוס כוח אדם, ייעוץ ארגוני, יעוץ אסטרטגי, ניהול עובדים, ייעוץ פיננסי, גיוס משקיעים, סקירת תזרים מזומנים, ניהול כספים, תמחור, סקרי שוק, תמצית המנהלים, הגדרת העסק או המיזם, גיבוש חזון ויעדים, תיאור המוצר/השירות, זיהוי שוק היעד ורמת הפוטנציאל, זיהוי המתחרים והיכרותם, הגנה על פטנט, תועלת המוצר/שירות, אסטרטגיית חדירה לשוק, תוכנית שיווקית, אבטחת איכות, תפעול וייצור, תוכנית פיננסית, תחזית פיננסית, גורמי סיכון ועוד.

ובכן, כדי לבנות תוכנית עסקית הכוללת את כל האלמנטים הללו תוך התבססות על נתונים מדויקים (עד כמה שניתן), מודל SWOT עוזר למפות את הסטארט-אפ הן ברמה הפנימית והן ברמה החיצונית של הארגון,  ומסייע לאסוף את המידע והנתונים שעל פיהם תיבנה התוכנית העסקית.

כמו כן, אחד העקרונות החשובים של מודל SWOT זה לשמור על מיקוד ואובייקטיביות בתהליך ההשוואה של  המיזם לעסקים המתחרים. כל עיגול פינות, התעלמות מאיומים או מחולשות, או ניסיון לרכך את תמונת המצב האמיתית של המיזם, עלולה לגרום נזק עסקי ולהפסדים בהמשך.

חברת טרגו – ייעוץ ליזמים, סטארט-אפים ולחברות טכנולוגיות

השלבים ההתחלתיים של סטארט-אפים הם השלבים הקריטיים ביותר שיקבעו את המשך הדרך של העסק ולכן אין מקום לטעויות או לקיצורי דרך. יחד עם זאת, גם היזמים השאפתניים והנחושים ביותר לא פעם זקוקים ליעוץ וסיוע חיצוני כדי להעניק חיים למיזם שלהם. חברת טרגו היא הינה חברה מוכרת ומובילה העוסקת בייעוץ ליזמים, סטארט אפים ולחברות טכנולוגיות בשלבים המוקדמים של המיזם ומסייעת להם בסלילת הדרך אל היעדים העסקיים שלהם. החברה שהוקמה בשנת 2012 הספיקה ללוות כמה וכמה מהסטארט-אפים המצליחים בארץ שמאז כבר הצליחו לחדור אל הזירה הבינלאומית ולהפוך לשם-דבר.

מעבר לניסיון העשיר והמגוון של חברת טרגו בתעשיות ובתחומים שונים, הייחוד של החברה מתבטא ביכולת שלהם לראות את טובת העסק ולפעול ממקום של פרספקטיבה אובייקטיבית מקצועית, התאמה אישית לצרכי הלקוח, והליבה שכל סטארט-אפ הוא הרבה יותר מלקוח, אלא שותף. הליווי המקצועי של חברת טרגו מבוסס על שקיפות, שיתוף פעולה, ואינטרס אחד משותף, לכבוש את השוק ולהגיע אל היעדים.