תוכנית עסקית

תוכנית עסקית לסטארט אפ או חברה פעילה היא מפת דרכים לקביעת והשגת מטרות, המספקת רשימת מהלכים טקטיים ואסטרטגיים, באמצעותם ההנהלה או היזם יכולים לתכנן את העתיד ולצמצם את אי הוודאות. באמצעות תכנון הצמיחה של הסטארט אפ, ניתן לקבוע מהו ההון הדרוש לפעילות החברה, ומהן אסטרטגיות היציאה (אקזיט) הרצויות. הזמן והמשאבים המושקעים בהכנת תוכנית עסקית מעמיקה ומדויקת, היא השקעה שמניבה דיבידנדים הן בטווח הקצר, והן בטווח הארוך. תוכנית עסקית היא מסמך כתוב, ועצם העלאתו על כתב מאפשרת ליזם לארגן את מחשבותיו והנחות העבודה שלו, ולנתחן באופן ריאלי, אובייקטיבי ונטול רגשות בכול הנוגע לסטארט אפ שלו.

מדריך לבניית תוכנית עסקית

לא כתיבת תיאור המוצר ולא כתיבת החזון, אלא מחקר שוק הוא הדבר הראשון שיש לעשותו כשנגשים לכתוב תוכנית עסקית מקצועית. המידע שמקבלים מניתוח השוק הוא בעל חשיבות עצומה לסטארט-אפ, והוא מאפשר ליזם לתכנן את המוצר או הפתרון הייחודי שלו, ואת השירותים שהוא מציע (בין אם חשב עליהם מלכתחילה ובין אם שעלו כצורך מתוך המחקר), ו"לתפור" אותם כך שיתאימו באופן המיטבי ללקוחות. גם התשובה לשאלה הלכאורה טריוויאלית – "מיהם הלקוחות שלי?" לא תמיד ברורה, והמחקר מסייע ומגדיר מיהם בדיוק והיכן הם נמצאים.

אבל… בעידן האינטרנט מקורות המידע רבים ומגוונים, והיזם לא תמיד יודע מהיכן להתחיל… ויתרה מכך – מחקר שוק שלא נעשה כראוי עשוי לפגוע בסטארט-אפ, לקחת אותו לכיוונים לא נכונים, ולעיתים אף משמעותו סיום חיי המיזם. אז בואו ונעשה סדר בתהליך יחד.

מחקר שוק ראשוני

כחלק מתהליך בניית תוכנית עסקית ומחקר שוק בפרט כדאי לבצע מחקר שוק ראשוני שמשמעותו יצירת מידע באופן יזום ואקטיבי ע"י היזם. התוצר הוא תמונת מצב עדכנית על השוק, המכירות, תוכניות המתחרים ועוד. תהליך הפקת המידע יכלול, במידת האפשר, בדרך כלל:

  • עריכת ראיונות עם גורמי מפתח בענף, נותני שירותים ולקוחות. שיחת טלפון או סקייפ הם אמצעי יעיל, אך שיחה פנים אל פנים תאפשר למצות את הראיון עד למקסימום.
  • סקרים ייעודיים אונליין באמצעות אתרים חינמיים או בתשלום הם כלי חזק וחשוב מאד, כדוגמת freeonlinesurveys.com  או kwiksurveys.com או surveymonkey.com.
  • שאלונים מודפסים ללקוחות עוברים ושבים, במידה ניתן למצוא ריכוז שלהם בסביבת קבלת החלטת הרכישה או ביצועה (למשל, בקרבת החנות בקניון שמוכרת נעליים, אם אתם שוקלים לשווק כפכפים).
  • קבוצות מיקוד של לקוחות פוטנציאלים לשם קבלת משוב ישיר ובלתי אמצעי על הפתרונות הקיימים, היתרונות והחסרונות שלהם. קבצו כמה לקוחות בחדר ודאגו שאיש מקצוע יוביל דיון רלוונטי, ונסו להבין מהו תהליך קבלת ההחלטות ומערכת השיקולים המלאה שלהם (עד כמה שניתן). לאחר מכן הציגו את הפתרון, שאלו מה דעתם, והאם יסכימו לשלם עבורו – וכמה?
  • העריכו את המתחרים – אתרי האינטרנט שלהם הם מקור מידע מצוין. בדקו אילו מוצרים הם מציעים, באילו טכנולוגיות, ובאיזה מחיר. ישנם אתרים כדוגמת similarweb.com או alexa.com, שיאפשרו להבין את המספרים של אתרי המתחרים ואופן חיפוש המידע של הלקוחות הפוטנציאליים. חלק מהשירותים באתרים אלו ניתנים בתשלום למנויים, וחלקם בחינם. ניתוח מתחרים הוא חלק בלתי נפרד מהתוכנית העסקית שלך.

מחקר שוק משני

השלב הבא הוא מחקר שוק של המידע השניוני (נקרא גם משני). מדובר במידע שגורמים אחרים כבר אספו וריכזו, ותוכלו לעשות בו שימוש לצורך המחקר שלכם. המידע המשני הוא חיוני להשלמת המידע הראשוני שאספתם, ולתיקופו. המידע זמין ברובו בחינם, אך לעיתים משתלם לקנות אותו מגורמים מקצועיים שאספו אותו ומציעים למכירה בכדי לחסוך זמן. הפעילו שיקול דעת של עלות-תועלת. אלו הם מספר מקורות מידע נפוצים בהם תוכלו לעשות שימוש במחקר שוק:

  1. כתבות וראיונות בעיתונות האינטרנטית או המודפסת. חפשו את שמות המתחרים או הענף בגוגל ובמנועי החיפוש הפנימיים של אתרי העיתונות המובילים. ראיונות עם מנכ"לים של המתחרים הם מקור מידע מצוין.
  2. מקורות מידע ממשלתיים הם מקורות בלתי נגמרים, ומתעדכנים מעת לעת, אך החיפוש בהם עלול לקחת זמן בשל כך – עד שתמצאו את מה שחיפשתם. היות ומרבית הסטרטאפים פונים לשוק המערבי (הישראלי בד"כ משמש כפיילוט, אם בכלל), הסבירות היא שישנה לשכת סטטיסטיקה כלשהי שפרסמה נתונים רלוונטיים ואמינים. ארגונים מקצועיים, לשכות ואגודות הרלוונטיים לענף של הסטארט-אפ – חפשו את אזור המחקרים והפרסומים שבאתר האינטרנט של הגוף שבחרתם. הדף הזה מויקיפדיה מפרט איגודים מקצועיים בארה"ב, והוא נקודה טובה להתחיל לחפש.
  3. גופים מסחריים הסוחרים במידע ומתמחים באיסופו, לעיתים המידע בתשלום, ולעיתים בחינם:
  • מידע לפי ענפי תעשיה ניתן למצוא באתר bizstats.com
  • או באתר hoovers.com
  • מחפשים מידע על סוג עסק מסוים? באתר cbb.census.gov/sbe תמצאו לפי אזורים ותחומים בארה"ב

את המידע הרב שאספתם ,תוכלו ליישם בתהליך של הגדרת MVP  בשלב השני בתהליך כתיבת התוכנית העסקית.

יש דעות שונות לגבי מוצר מינימלי בר-קיימא (MVP), ורק מעטים מבינים  מה זה. MVP הוא מוצר בעל התשואה הגבוהה ביותר להשקעה וסיכון מינימלי. במסגרת העבודה שלנו עם חברות סטארט-אפ ראינו דרגות שונות של מורכבות בכל המוצרים. ומה שלמדנו בטרגו הוא ש- MVP זה לא תמיד אומר שאתה מוריד את כל הפיצ'רים במסגרת הגדרת המוצר, וגם זה לא אומר שאתה יוצא לשוק תוך חודש.

אין אסטרטגיית MVP גנרית. כשאתם בונים תוכנית עסקית עליכם לחשוב על MVP בהתאם לענף אליו אתם פונים, לבעיה שאתם פותרים ולתחרות הקיימת.

הנקודות הבאות יסבירו את הרעיון של MVP, בהתבסס על המוצר והתעשייה, ויסייעו לכם להחליט על הפיצ'רים שעליכם להציג בתוכנית העסקית.

  1. להבחין בין "חייב " לבין "נחמד".

הכלל הבסיסי לכל הגדרת MVP הוא להבין את הצעת הערך הליבה של המוצר שלך. היכולת להפריד בין העיקר לטפל תעזור לך להגיע לשוק מהר יותר ולאמת את ההשערה שלך בהשקעה נמוכה יותר.

הגרסה הראשונה של המוצר צריכה להתייחס רק לערך הליבה, אך הדבר אינו מחייב פיצ'רים שהופשטו. גם אם אתה מתכנן את המוצר שלך עם מספר פיצ'רים  בלבד, עליך לסגור את מעגל המשתמש ולבנות אותם היטב.

מרבית היזמים טועים כשמגדירים את ה- MVP בתוכנית העסקית כמוצר עם פיצ'רים לא מלאים. הגדרת הMVP בתוכנית העסקית חייבת לספק חוויית משתמש כוללת. ניתן לבנות לולאה או זרימת עבודה לא אוטומטית בבקאנד שלא משפיעה על חוויית המשתמש הסופי.

לסיכום, MVP אינו דף נחיתה, מוק-אפ או אב-טיפוס. מוצר מינימלי בר-קיימא הוא מוצר וכך יש להגדיר אותו בתוכנית העסקית שלכם.

  1. פנה רק לפלח שוק אחד בלבד

כשאתה מתאר את קהל היעד שלך בתוכנית העסקית, אתה מתייחס לכל השוק הפוטנציאלי TAM, אך ה MVP אמור לשרת קודם כל את ה seed users  שלך. כלומר את אותו הקהל שיהיה הכי קל לגייס וה -ROI (LTV/ user acquisition cost / ( גבוה ביותר. השקת מוצר שמנסה לשרת את כולם זה רעיון לא טוב.

התמקדות בפלח לקוחות אחד ופתרון טוב לבעיות של לקוחות אלו תעזור לך להגיע ל product/market fit. משקיעים מעדיפים לראות תוכנית עסקית ממוקדת עם תיאור של הזדמנויות בפלחים נוספים, מאשר תוכנית עסקית שמציגה פוטנציאל עצום אך איננה מציגה דרך ריאלית למימוש של אותו הפוטנציאל.

  1. הכירו את ההבדל בין קהל מוגש לקהל בלתי מנוצל.

כשבונים תוכנית עסקית מגלים שלא תמיד יהיה לך שוק חדש ובלתי מנוצל לחלוטין בו אתה יכול להשיק את המוצר שלך. ייתכן שהמוצר שלך פתרון טוב יותר וזה בסדר. פשוט כשאתה מתמודד עם מוצר קיים אתה צריך לבנות את שלך טוב יותר ממנו.

במקרה זה, אתה כן יכול לבנות פחות ממה שיש למתחרה שלך כבר. אבל אל תטעו במילה "פחות". זה לא אומר "לבנות פחות תכונות", אלא לבנות את אלה שהם חלק מחוויית המשתמש הכוללת במרחב "חובה/ליבה" של המוצר שלך. עם דגש על מה שמבדל אותך מהמתחרה.

MVP במקרה זה ייראה שונה מאוד מזה שאתה בונה לשוק בלתי מנוצל לחלוטין, שבו מוצר או שירות כזה לא קיים בכלל.

אסטרטגיית Go-To-Market  היא חלק בלתי נפרד של כל תוכנית עסקית לסטארט אפ בשלב הseed ואף סבב A במידה והמוצר עדיין לא הושק. אסטרטגיית GTM  אפקטיבית כוללת את כל המרכיבים החשובים שמניעים את הסטארט-אפ: שיווק ומכירות, הפצה, תמחור, פיתוח המותג והבנת צרכי הלקוח. היא מספקת מפת דרכים מעשית שמסייעת להגיע אל הלקוחות, וניתן להחיל אותה הן על מוצרים חדשים והן על מוצרים קיימים או שירותים.

תכנון מקיף של חלק זה בתוכנית העסקית עלול לארוך עד מספר שבועות, ויישום מוצלח שלו עשוי לארוך בין שנה לשנתיים, ולעיתים אף יותר. חשוב לזכור שמדובר בגישה ארוכת טווח לבניית רווחיות, הפחתת עלויות רכישת הלקוח, והעצמת חווית הלקוחות.

יש לאסטרטגיית GTM מספר מטרות, בניהן:

  • קיצור הזמן בהגעה ללקוח/משתמש
  • הפחתת עלויות
  • הסתגלות טובה יותר לשינויים וחדשנות
  • השקת מוצר מוצלחת
  • הימנעות מטעויות
  • הגדרת המסלול הנכון לצמיחה

יש לדאוג שהתוכנית העסקית תכלול את המרכיבים הבאים, על מנת שאסטרטגיית ה-GTM תהייה אפקטיבית ותביא לתוצאות הרצויות:

  • הגדרת השוק – איזה שוק תרצה לכבוש?
  • הגדרת הלקוחות – למי אתה מוכר? מיהו קהל היעד שלך?
  • ערוצי שיווק ומכירות – היכן ואיך הלקוחות שלך קונים? היכן ואיך תקדם את המוצר שלך?
  • המוצר – מהו המוצר או השירות שאתה מוכר? איזה ערך מוסף ייחודי אתה מציע לכל קבוצת לקוחות?
  • מחיר – מה המחיר עבור המוצר או השירות עבור כל קבוצת לקוחות?
  • מיתוג ובידול – מה הגורם העיקרי שמבדל אותך מהמתחרים?

כחלק מתהליך של בניית תוכנית עסקית ליזמים וחברות סטארט-אפ, טרגו בונה אסטרטגיה חזקה לתהליך החדירה. אנחנו חושבים שאסטרטגית חדירה יעילה מהווה חוליה מקשרת בין ההחלטות של חברה איפה להתחרות לחוויית הלקוח. הגישה שלנו מאפשרת ליזם להגיע לשוק תוך שינוי ושיפור מתמשך של המוצר על סמך משוב מהיר ואמין. תוכנית GTM יכולה להיות חלק מהתוכנית העסקית הכוללת של הסטארט אפ.

ראשית נוודה שאף אחד לא מבלבל בין "מודל עסקי" ל "מודל הכנסות" .אנשים רבים משתמשים במונחים האלה לסירוגין, כשמדברים על בניית תוכנית עסקית וזה לא מדויק.

המודל העסקי

מודל עסקי בתוכנית העסקית מתאר את האופן בו כל ההיבטים/הגורמים של הסטרטאפ מתקשרים אחד עם השני או תורמים להצלחה בת קיימא (לקוחות, ספקים, עובדים וכו‘) . הצלחה עסקית בדרך כלל מוגדרת כרווחיות או נתח שוק.

מודל ההכנסות

מודל הכנסות בתוכנית העסקית הוא רק היבט אחד של המודל העסקי. מודל הכנסות הוא תהליך הפקת כסף מהשוק עבור הערך שאתה מספק. יש כמה מודלים נפוצים של הכנסות:

  • חיוב עבור מנוי SAAS 
  • פרסום
  • חיוב עבור פיצ‘רים מתקדמים Freemium to Premium-
  • תשלום לפי שימוש
    מחיר ליחידה (מכירת מוצר במחיר קבוע)

מוניטיזציה Monetization

תיאור תהליך מוניטיזציה בתוכנית העסקית  זה אופן שבו אתה מקבל (לא מחייב) כסף. לפעמים זה יכול להיקרא גם "תוכנית מונטיזציה". דוגמה טובה לתהליך מוניטיזציה הוא מודל Freemium to Premium . נניח יש לך סדרה של מוצרים או שירותים, וערכת פיצ‘רים בסיסים אשר מוצעים בחינם. תכנית מונטיזציה מגדירה את האופן שבו אתה מתכוון לשווק השירותים יותר מתקדמים למשתמשי  Freemium ,  לומר תהליך המרה של משתמשים ”חינמיים“ למשתמשים משלמים.

מודל פיננסי

מודל פיננסי הוא ביטוי מספרי למודל העסקי ובדרך כלל מופיע כחלק האחרון של התוכנית העסקית. הוא מורכב מתת מודלים של גיליון אלקטרוניים על מנת להמחיש תחזיות כספיות של חברה במונחים כמותיים. מודל פיננסי יכול לדמות את ההשפעה של משתנים ספציפיים על ביצועי החברה (ניתוח רגישות). בחברות סטרטאפ המטרה העיקרית של המודל הפיננסי היא להציג תזרים מזומנים צפוי ותקציב נדרש לאבן דרך מוגדרת. מודל פיננסי הוא חלק חובה בתוכנית העסקית אך יכול גם להיות מוצג עם מצגת משקיעים, ללא תוכנית מקיפה.

יש לך מוצר מנצח. אתה נרגש, מלא השראה ומוכן לקפוץ למים. הצעד הבא הוא לכתוב תוכנית עסקית . דרך חיפוש פשוט בגוגל תמצא שפע של טיפים על איך לעצב תקצירי מנהלים , תוכנית שיווקית, ותחזיות פיננסיות. למרות שכל אלה הם החלקים הבסיסיים של התוכנית העסקית (ואתה בהחלט צריך אותם ), בתוכנית טובה יש קצת יותר מזה. תוכנית עסקית מנצחת מייצרת אצל הקורא להט ורצון להיות מעורב בפרויקט.

תוכנית עסקית כוללת בין השאר

  • תיאור הבעיה והפתרון שמציע הסטארט אפ
  • ניתוח של הסביבה העסקית, הכולל בחינת שוק היעד ומאפייני התחרות
  • אסטרטגיית מכירות ושיווק תוך מתן תשומת לב מיוחדת לאסטרטגיית go-to-market
  • תחזית ורקע פיננסי, כולל דו"ח רווח והפסד החזוי  וניתוחים שונים כגון ניתוח רגישות או הערכת שווי

תכנית עסקית צריכה לעמוד בסטנדרטים מקובלים לגבי צורה ותוכן, והנושא מקבל משנה חשיבות בייחוד אם מטרתו של היזם היא גם לגייס כסף על סמך התוכנית. היא מאפשרת לשקף באופן ברור יותר מהן מטרות הסטארט אפ והאסטרטגיות הנחוצות לשם השגתן, ומשמשת ככלי יעיל מול משקיע פוטנציאלי, בנקים, עובדים וכו'.

תהליך בניית תוכנית עסקית בטרגו

תהליך בניית תוכנית עסקית בטרגו הוא תהליך מובנה ומסודר. במסגרת התהליך אנו מקיימים פגישות שבועיות עובדה עם הלקוחות שלנו, במסגרתן אנו מנהלים דיונים על הממצאים ועל השלבים הבאים בתהליך שמתבססים על השלב הקודם. לדוגמה אם השלב שנעשה בתוכנית העסקית הוא מחקר שוק, אז במסגרת הפגישה אנו נדבר על ממצאי המחקר והשלכותיו על תוכנית הGTM או אף צורך בביצוע Pivot למוצר.

הלקוח מקבל חומרים 24 שעות לפני הפגישה מה שמאפשר לו לקחת חלק פעיל בפגישה ובתהליך בניית תוכנית עסקית בכלל. אצלנו הלקוח הוא שותף מלא בבניית התוכנית העסקית, מה שמאפשר לו לענות על כל שאלה מצד המשקיע ולבסס את התשובה על נתונים מבוססי מחקר וbenchmarks.

בהתקשרות הראשונית עם המשקיע מצופה מהיזמים לשלוח  one-pager (תקציר מנהלים) או מצגת. מסמכים אלו קצרים ונוגעים בכל נקודה חשובה בתוכנית העסקית. חשוב להבין כי one-pager  או מצגת הם תמצית של התוכנית העסקית. במידה והמשקיע מגלה עניין, הוא יבקש לקבל את התוכנית העסקית המלאה. במידה ולא הכנתם תוכנית עסקית הרושם שייווצר אצל המשקיעים הוא שאינכם מקצועיים. בפגישה המשקיע יבחן האם אתם מכירים את השוק, את המתחרים ויבקש לקבל מדד מדויק לתקציב הנדרש ולאילו תהליכים תשמש ההשקעה. בניית בניית תוכנית עסקית הוא תהליך הכרחי על מנת שתוכל לעבור את בדיקת הנאותות בהצלחה.  הוא גם תהליך של שיתוף פעולה בין היזם או החברה לצוות המקצועי של טרגו בו היזמים לומדים את הסביבה עסקית, עוברים תהליכי חשיבה משותפים ומגדירים יחד איתנו את האסטרטגיה העסקית של המיזם.

אם מכרת לאחרונה את הסטארט אפ הקודם שלך בסכום של 100 מיליון דולר, סביר להניח שלא תזדקק לתכנית עסקית כדי לגייס השקעה לסטארט-אפ הבא. מצד שני, אם זה המיזם הראשון שלך, תוכנית עסקית מקצועית ומלאה מדגימה שאתה מבין את הנושאים ויש לך תוכנית אמיתית לביצוע.

יזמים עם טכנולוגיות חדשות לעתים קרובות מדי מניחים שהטכנולוגיה תמכור את עצמה. למעשה, תפקידך להראות כיצד הטכנולוגיה תיושם בפתרון העונה על הצורך של הלקוח, אילו ערוצים ישמשו למכירות ואיזה מודל עסקי ממקסם את התשואה. תוכנית עסקית של טרגו נותנת מענה מקיף לנושאים אלו ותמקסם את הסיכויים שלך לגייס השקעה.

העצה שלנו ליזמים מתחילים לעשות שיעור בית, לחקור את השוק, לבנות תוכנית חדירה מסודרת ומודל פיננסי מוצק כי סטארט אפים בלי תוכנית עסקית זה תחביב יקר מדי עבור המשקיעים.

תקציר מנהלים של תוכנית עסקית הוא סקירה כללית של המסמך. מטרתו לסכם את נקודות המפתח עבור קוראיו, לחסוך זמן ולהכין אותם לתוכן של התוכנית העסקית. מעל לכל, התקציר חייב להיות ברור ותמציתי. אבל זה צריך גם לפתות את הקורא לקרוא את התוכנית העסקית המלאה.

זו הסיבה שלעתים קרובות תקציר המנהלים נחשב לחלק החשוב ביותר בתוכנית העסקית. אם היא הוא השיג את תשומת ליבו של הקורא, המשקיע לא יקרא את התוכנית. שזה אסון אם כתבת את התוכנית העסקית שלך כחלק מניסיון להשיג כסף להקמת סטארט אפ. גיוס השקעה לסטארט אפ זה לא הסיבה היחידה לכתיבת תוכנית עסקית; ישנן סיבות אחרות החשובות לא פחות.

מכיוון שמדובר בסקירה כללית של התוכנית העסקית, מקובל לכתוב את תקציר המנהלים בסוף אך למקם אותו בתחילת המסמך.

מצגת למשקיע

בפגישה ראשונה עם המשקיע נהוג להציג את פעילות המיזם או החברה. מכיוון שיש להעביר את עיקרי הדברים בזמן קצוב, נהוג להציג למשקיע את התוכנית העסקית דרך מצגת עסקית קצרה, מקצועית ועניינית. המצגת היא למעשה תוצר נלווה לתוכנית עיסקית שמטרתו להציג באופן מתמצת ומשכנע את העיקר של התוכנית העסקית. מניסיוננו אין הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני, לכן חשוב להיעזר באנשי מקצוע מנוסים. ניתן לקבל מצגת בפורמט power point או prezi.

למידע נוסף בנוגע למצגת עסקית למשקיעים

ONE PAGER

למשקיעים היום אין כח לקרוא מסמך ארוך ומייגע ולפני שהם מביעים עניין הם מצפים מהיזמים לשלוח להם מסמך בן עמוד אחד One-Pager המכיל תמצית אודות המיזם: המוצר, השוק, המודל העסקי, המתחרים, היזמים, מצב הפיתוח ועוד. עבור היזם שרוצה לעניין משקיעים פוטנציאליים, העמוד הבודד ה- One-Pager הינו האפקטיבי ביותר. הוא קצר ולא מייגע, הוא מעניין, נוגע בכל נקודה ומשאיר טעם של עוד. מטרת המסמך היא להתחיל תהליך ההדברות עם המשקיע ואת תהליך ההשקעה בכלל.

למידע נוסף בנוגע ל One-Pager

צור איתנו קשר

תוכנית עסקית לפי תחום

תוכנית עסקית לדוגמא

שאלות נפוצות

מטרת תכנית עסקית היא לזהות, לתאר ולנתח הזדמנות עסקית ו/או חברה פעילה, תוך בחינת התכנות טכנולוגית, מסחרית ופיננסית.

למרות שהשימוש הנפוץ ביותר לתוכנית העסקית הוא גיוס הון, השימוש העיקרי הוא תכנון המיזם ומקסום הסיכויים של הסטארט אפ להצלחה.

ההבדל העיקרי הוא בפוטנציאל והיכולת של הצוות לממש את הפוטנציאל העסקי במהירות תוך שימוש בהון חיצוני. הבדל נוסף הוא ברמת סיכון / תשואה.

השפה המקובלת לתוכנית עסקית לסטארט אפים היא אנגלית.

תוכנית עסקית בשלבים מתקדמים של חיי הסטארטאפ – שלב צמיחה, צריכה להציג תוצאות בפועל traction. במקום להעלות השערות לגבי שווקים או יישומים פוטנציאליים לטכנולוגיה שלכם, יזם בשלבי צמיחה צריך להתמקד בהיבטים כלכליים ותפעוליים, תוך יישום מודל שניתן לשכפול ויישום חוזר שיאפשר צמיחה מהירה – repeatable and scalable.

לאחר פגישת הכרות בה הצגתם מצגת עסקית והמשקיע מעוניין לקבל פרטים נוספים.

תובנות

סגירת תפריט