תכנית עסקית לאפליקציה

תוכנית עסקית לאפליקציה

כיזם בסטארט-אפ לפיתוח אפליקציה, אתה חייב להכין תוכנית עסקית מסודרת. בין אם זה, כחלק מתהליך גיוס ההשקעה, צורך ניהולי פנימי או יצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים.

לפני בניית התוכנית, יש כמה דברים ספציפיים לתעשיית האפליקציות שאתה צריך להכיר. כל תוכנית עסקית בהכרח תכלול חלקים בסיסיים כגון תחזית מכירות ותזרים מזומנים. עם זאת, ישנם דברים יחודיים לתוכנית ייעודית לאפליקציות מובייל.

 

תחזיות תנועת משתמשים

"אפליקציה טובה" לא שווה הרבה אם אין לה משתמשים. חלק חשוב של התכנית העסקית הוא תחזיות תנועה, הממחישות את תוכניותיך לצמיחה. אתה אמור להיות מסוגל להציג את כמות ההורדות להן אתה זקוק על מנת להגיע ליעדים העסקיים שהגדרת. אם מודל ההכנסות שלך כולל תשלום עבור יישומי פרימיום (freemium model), אתה צריך לכלול תחזיות גם בתחום הזה.

בנוסף למספרים, אתה צריך לספק הסבר מפורט על הלוגיקה של הדרך שבאמצעותה הגעת אליהם. האם יש לך תוכנית go-to- market שמסבירה איך תייצר את תנועה לחנות האפליקציות? מה יהיה בסיס לצמיחה ברגע שה"באז" הראשוני יסתיים? משקיעים ושותפים פוטנציאליים ירצו לא רק לראות לאן אתה מקווה להגיע אלא גם איך אתה מתכנן להגיע לשם.

 

צוות המייסדים ובעלי תפקידי מפתח

התוכנית העסקית אמורה לפרט על כל אחד מחברי הצוות במיזם, כולל מידע מפורט על רקע עסקי והמקצועי. יזם מוביל צריך לוודא כי התיאור מדגים את היכולת שלו לבנות עסק מצליח ולהוביל אותו על בסיס יום-יומי.

אם אתה עובד עם קבלנים לטווח קצר או פרילנסרים ואתה מרגיש שניסיונם יכול להועיל לתוכנית העסקית שלך, ניתן לכלול אותם בתוכנית. העובדים אשר יתפסו תפקידי מפתח בתהליכי פיתוח ושיווק גם אמורים להופיע בתיאור הצוות.

 

מידע על שוק היעד

משקיע ושותפים פוטנציאליים רוצים לראות שאתה יודע ומבין את קהל היעד שלך היטב לפני שהם ישקיעו זמן בבדיקת נאותות. לפני הגדרת תהליכי פיתוח ושיווק חובה לערוך מחקר מקיף על שוק היעד ולכלול את המידע בתוכנית עצמה. מהו המצב הסוציו אקונומי של המשתמשים אשר יורידו את האפליקציה שלך? אם הקהל של האפליקציה שלך הוא בעיקר צעירים, האם הורים יהיו מוכנים לאפשר לילדיהם להוריד את האפליקציה שלך (ראה את מקרה של אפליקציית blindspot)? אתה חייב להראות שיש לך את היכולת להבין את הדמוגרפיה הכללית של מי שאמור להוריד ולהשתמש באפליקציה בנישה הספציפית שלך.

בנוסף, חשוב שתכיר את המתחרים שלך. האפליקציות המתחרות שלך הם מאגר מידע עצום שרק מחכה שתבחן אותו. נתוני המתחרים כמו כמויות הורדה, מודלים עסקיים ואסטרטגיות שיווקיות יכולות ללמד אותך רבות על הסביבה העסקית, השוק והאינטראקציה עם המשתמשים. המסקנות יכולות להיות רבות – הן מה עובד, והן מה פחות עובד, ומחקר מעמיק עשוי לחסוך לך זמן, כסף ומשאבים רבים. כאשר אתה ניגש לבחון את האפליקציות המתחרות, השתדל להרחיב (ולא לצמצם) את הסביבה התחרותית מתוך הבנת התעשייה, מבלי להתעלם מפתרונות אלטרנטיביים שלאו דווקא זהים לפתרון שלך. כך, למשל, עבור אפליקציה להיכרויות, המתחרים אינם רק שירותי היכרויות הקיימים כבר בשוק, אלא גם פייסבוק, המהווה פלטפורמה חלופית ליצירת קשר.

מהם המדדים השיווקיים שצריכים להופיע בתוכנית עסקית לאפליקציה?

 

מודל ההכנסות של האפליקציה

מודל הכנסות של אפליקציה הוא נושא מורכב, כי התנהגות הלקוחות לעתים קרובות יכולה להיות בלתי צפויה. התוכנית העסקית שלך צריך להראות שאתה מתכנן להתמודד עם הבלתי צפוי הזה באמצעות אסטרטגיות מונטיזציה מגובשת. כמה מודלים נפוצים לאפליקציה:

  • Freemium
  • In app ads
  • In app purchases
  • Pay per download
  • Cross-promotion

מהם המדדים הכלכליים-עסקיים שצריך לכלול בתוכנית עסקית לאפליקציה?

 

טיפ קטן אבל חשוב מאד ליזמים – אל תשכחו שיש צורך לשלם עמלה בסך 30% לחנויות של גוגל ואפל ועבור הורדות בתשלום ורכישות שמתבצעות באמצעות האפליקציות. יש לזה השפעה אדירה על מודל ההכנסות, ולעיתים קרובות יזמים שוכחים לכלול אותה בתוכנית העסקית שלהם.

 

לסיכום

תוכנית עסקית לאפליקציה אמורה להיות מבוססת מחקר ולהציג לא רק את היעדים של הסטארט-אפ אלא גם את הדרך להשגת אותם היעדים.

למידע נוסף והכוונה על תהליך הכנת תוכנית עסקית לאפליקציה צרו עימנו קשר, נשמח לעמוד לשירותכם.