תכנית עסקית לאפליקציה

תוכנית עסקית לאתר אינטרנט ופלטפורמות מקוונות

אז החלטת שאתה רוצה לעזוב את העבודה הנוכחית שלך ולהקים אימפריית סחר אלקטרוני משלך. נהדר!
אבל, לפני שתהפוך לג'ף בזוס [מייסד אמזון] הבא (ויותר חשוב – לפני שתתפטר מעבודתך הנוכחית!), חשוב להקדיש זמן ומחשבה לתכנית עסקית. במאמר זה, ניגע בנקודות המפתח של תוכנית עסקית לאתר מסחר אלקטרוני, אשר שונה בתכלית מתכנית עסקית "מסורתית".
אנחנו יודעים שהקמה של אתר מסחר אלקטרוני ללא תכנית עסקית יכולה להיות מפתה. אך בבקשה,
אל תעשה זאת.
אז, מה אתה צפוי לקבל מעצם קיומה של תכנית עסקית?

  • ידע. תחושה מוחשית יותר של מה שאתה כבר יודע, ואף יותר חשוב, מה שאתה עוד לא יודע.
  • משאבים. המשאבים שידרשו על מנת להפוך את העסק שלך למצליח (לדוגמה: כסף, שותפים, עובדים וכדומה).
  • אבני דרך. אבני דרך יעזרו לך להציב מטרות ויעדים לעסק שלך כבר מההתחלה.
  • היתכנות. כנראה הדבר החשוב ביותר – ברגע שיש לך תכנית עסקית כתובה, תקבל מושג טוב יותר על כדאיות/היתכנות המיזם.

 

הצעת הערך שלך

כתיבה של הצעת ערך קצרה וקולעת הינה דרך טובה למדוד עד כמה הרעיון שלך ברור. נסה לכתוב את סעיף זה כאילו יש לך דקה אחת בלבד להסביר את המיזם למשקיע /לקוח פוטנציאלי.

 

כתיבת מודל עסקי

ישנן מספר דרכים למכור מוצרים דרך האינטרנט וכמה מודלים עסקיים בהם ניתן להשתמש. כתלות במוצרים אותם אתה מתכוון למכור, חשוב לחשוב לעומק על המודל העסקי המתאים ביותר לסוג מוצרים זה.

 

מה אתה מוכר?

  • מוצרים פיזיים: ביגוד, מוצרי בית וכדומה.
  • מוצרים דיגיטליים: ספרים אלקטרוניים, תוכנות/אפליקציות מחשב וכדומה.
  • שירותים: שירותי ייעוץ, שירותי ניקיון וכדומה.

 

למי אתה מוכר?

  • B2B (עסק לעסק): המכירה היא לעסקים – ארגונים, תאגידים ודומיהם, ולא ללקוחות בודדים.
  • B2C (עסק ללקוח): המכירה היא ללקוחות בודדים ולא לעסקים.
  • Marketplace (שוק): תיווך בין עסקים ולקוחות בודדים (B2C או B2B) דרך אתר אינטרנט.

 

איך אתה משווק ומפיץ את המוצרים הנמכרים?

  • ייצור ביתי: ייצור המוצרים בייצור ביתי.
  • יצרן צד ג': שימוש במיקור חוץ לייצור המוצרים על ידי צד שלישי.
  • "דרופשיפ": שימוש בחברת דרופשיפ. בפועל, מדובר בחברה שמייצרת את המוצרים, אורזת אותם ושולחת אותם ישירות ללקוח ללא כל התערבות מצדך, כאשר אתה אחראי על הקשר עם הלקוח בלבד (קבלת ההזמנה, שירות לקוחות וכדומה).
  • מכירה סיטונאית: קניה סיטונאית של מוצרים או שירותים מחברות אחרות ומכירה מחדש שלהם בפלטפורמה שלך.

 

ניתוח שוק

אתר מסחר אלקטרוני לעולם לא יוכל להצליח אם היזם שמאחוריו לא מכיר ומעורה בשוק אליו הוא פונה. זאת גם הסיבה שהסעיף הזה הוא אחד החשובים ביותר בתכנית העסקית. הוא יעזור לך להבין בין היתר את התעשייה בה אתה הולך לפעול, הלך הרוח הכללי בענף, התחרות הקיימת ואת קהל הלקוחות הפוטנציאלי.

הנה כמה מהדרכים היעילות ביותר לחקור שוק מסוים:

  • דוחות שונים של חברות פעילות מהתעשייה
  • בחינה של התחרות ושל המתחרים
  • אתרים כגון Google Analytics, Similar Web, Alexa וכו'

 

שיווק ומכירות

אז הגעת למסקנה שיש לך רעיון עסקי מעולה וקיבלת אור ירוק לאחר ביצוע ניתוח השוק. זה מעולה – אבל איך אתה מתכוון ליצור תנועה  אל האתר שלך ולגרום ללקוחות לרכוש בו מוצרים? כמה משאבים כספיים אתה יכול להרשות לעצמך להוציא על המיזם?

בכדי ליצור תכנית שיווק, ראשית עליך להכיר את הלקוחות שלך לעומק. ברגע שנדע פחות או יותר הכל על הלקוחות שלנו, נוכל להפנות משאבים לתכנית השיווק עצמה. באילו ערוצי שיווק עלינו להשתמש על מנת למשוך את תשומת הלב של הלקוחות שלנו? כמה מערוצי השיווק המרכזיים כוללים:

 

שיווק בתשלום

  • PPC (תשלום על כל לחיצה) – בדרך כלל מדובר בשימוש בפרסום ממוקד-מטרה דרך גוגל/פייסבוק.
  • שיווק שותפים – פרסום המוצר על ידי בלוגים/אתרים אחרים, כך שכל פעם שהמוצר נמכר בצורה זו, הבלוג/אתר המפנה מקבל אחוזים מהרכישה. הצג רשימה של מקורות פוטנציאלים כאלה דרכם אתה מתכנן לשווק את המוצר.

 

שיווק "אורגני"

  • רשתות חברתיות (פייסבוק, אינסטגרם, פינטרסט וכדומה): באילו רשתות חברתיות אתה מתכוון לשווק את המוצר?
  • SEO (קידום אתרים במנועי חיפוש): קידום האתר במנועי חיפוש על מנת שיופיע ראשון במנועי חיפוש.
  • תוכן שיווקי: מהי האסטרטגיה שלך בתחום זה? צור אבני דרך שיציגו את 15 המאמרים/תכנים הבאים שאתה מתכוון ליצור וכמו כן את האסטרטגיה שעומדת מאחוריהם (מיקור חוץ/פנים). איך תשכנע אנשים לקנות את המוצר/מוצרים שלך ברגע שהם מגיעים לאתר?
  • בלוגים

מציאה של התמהיל האופטימלי מבין כלי השיווק הנ"ל תלויה ב-100% בקהל היעד שלך, וכמו גם בסוג המוצרים הנמכרים. לדוגמה, מוצר SaaS (Software as a Service) ידרוש אסטרטגיית שיווק שונה לחלוטין מאתר סחר המוכר מוצרים פיזיים.

 

כמה עליך להוציא על מנת להשיג לקוח?

בכדי להבין זאת, עלינו לדון תחילה במושג הנקרא "Costumer Lifetime Value", או CLV. בקצרה, זוהי נוסחה שעוזרת להבין טוב יותר מה הולך להיות הרווח העתידי מלקוח מסוים לאורך כל תקופת ההתקשרות אתו.

חשוב לזכור שכעסק חדש אין ברשותך מספיק מידע (או מידע בכלל) על הרגלי הרכישה של הלקוחות, לכן רצוי להיות "שמרניים" שכמחשבים את ערך ה-CLV.