תוכנית עסקית

תוכנית עסקית למדיה חברתית

איך תכנית עסקית לרשת חברתית נבדלת מתכנית עסקית לסטארט-אפ רגיל? לאחר עבודה עם מספר לקוחות אשר פיתחו רשתות חברתיות ייחודיות, הבנו שיש להסתכל על המיזמים בתחום הזה בצורה קצת שונה.

הערה: כשאנו מדברים על "תוכנית עסקית למדיה חברתית" אנו מתכוונים לתוכנית עסקית לפיתוח ותפעול של רשת חברתית כסטארט-אפ ולא לתוכנית עסקית לקידום העסק שלך באמצעות רשתות חברתיות.

בניית תוכנית עסקית לרשת חברתית הנו תהליך מאתגר כיוון יש היבטים ייחודים בתוכנית עסקית שיש להכיר על מנת להגיע לתוצר ברמה גבוהה. אתה חייב להבין מה הגורמים שצריך להתחשב בהם, ומה קריטי להצלחה.

גורמים שיש להביא בחשבון לפני שאתה בונה את התוכנית העסקית שלך:

  1.  נישה
  2. משתמשים נלהבים
  3. תחרות
  4. מונטיזציה – מודל הכנסות
  5. עלויות
  6. מימון הסטארט-אפ

נישה

לעתים קרובות יזמים רוצים להיות הפייסבוק הבא. הם לא מעריכים נכון איך מרק צוקרברג בנה את האימפריה שלו או את עלויות השיווק הכרוכות בקידום אתרי אינטרנט רחבים. אם אין לך גיבוי פיננסי מקרן הון סיכון, אתה צריך לבחור נישה בתעשייה או משתמשים ספציפיים ולהתמקד בהם. מקד את הפתרון והתאם אותו אישית לתחום וסוג משתמשים ספציפי. תתחיל לייצר הכנסות בסגמנט שלך ואז תתרחב לתחומים אחרים. אל תנסה להיות רשת חברתית כללית/רחבה בתחילת הדרך.

לדוגמה: אמזון התחילה עם שוק הספרים, השתלטה עליו ויצרה תזרים הכנסות. אחר כך הם עברו ברצף לאלקטרוניקה, אופנה, נעליים, ספורט ועוד. הבעיה עם חוסר מיקוד היא שאתה לא יכול למקד את תקציב השיווק שלך כדי לקבל מספיק תנועה לאתר על מנת להמריא. משתמשים עם תשוקה רשתות חברתיות הן חברתיות מתוקף ההגדרה וכוללות קבוצות אנשים שנמצאים באינטראקציה. קשה מאוד להתחיל לבנות בסיס משתמשים מאפס ולהלהיב אותו. רוב האנשים עסוקים ויכולים כבר להיות פעילים ברשתות חברתיות אחרות.

כדי להצליח, אתה חייב להתחיל עם קבוצה נלהבת של משתמשים בסיסיים כדי לסייע לך במבחן השקה ולהעשיר את האתר שלך. ההתלהבות והאנרגיה של משתמשים פעילים, רצוי כאלה בעלי השפעה, היא המפתח להצלחה שלך. קבוצה זו יכולה להיות בהתחלה קטנה יחסית אבל יש לשאוף למסה קריטית של 50-100 משתמשים כדי לעלות את הדברים מעל פני הקרקע. רצוי שה go-to-market בתוכנית עסקית שלך יכלול את תהליך הגיוס של אותם משתמשים נלהבים אשר יפיצו את הבשורה.

הקהילות המצליחות ביותר נבנו לקבוצות של משתמשים עם צורך ספציפי. Linkedin למשל, נבנתה כדי לענות על צרכי תקשורת של אנשי מקצוע / עובדים בעיקר תאגידיים.

תחרות

תחרות היא סעיף חובה בכל תוכנית עסקית ומצגת למשקיע. תחשוב על המתחרים שלך בצורה רחבה. אנשים אולי לא נמצאים ברשת חברתית באותה צורה שאתה מתכנן, אבל הם מחוברים וכן נמצאים באינטראקציה מסוימת. כשאתה מנתח סביבה תחרותית ומציג אותה בתוכנית העסקית יש להתייחס לפורומים, אתרי שיתוף חברתיים ורשתות כלליות גם יכולות להיות חלק מהמתחרים שלך.

נתח בקפידה את פרופיל המתחרים הישירים. יש לוודא כי מישהו מהצוות שנרשם לכל הרשתות האלה ופעיל בהן על מנת להבין אותך לעומק ולבחון את נקודות החוזק והחולשה שלהן. צור טבלה המשווה תכונות עיקריות ועלויות של המתחרים. תלמד את מודל ההכנסות. ערוך רשימה של מפרסמים באתרים מתחרים. אלו אנשים שעשויים לפרסם אצלך, או אפילו לתת חסות חלקית לאתר.

מוניטיזציה

המפתח להצלחה, כמובן הוא מוניטיזציה על ידי בניית מודל עסקי של הכנסות אופטימלי. ישנם מודלים מגוונים אלטרנטיביים רבים, כולל מודל של פרסום, מודל של מנוים, ו-freemium.

בתהליך בניית תוכנית עסקית למדיה חברתית וכמובן לפני תחילת הפיתוח אתה חייב לשאול את עצמך "איך אתה מתכוון לעשות כסף"? ישנם 5 מודלים נפוצים אך כמובן תמיד אפשר לנסות וליצור מודל חדש. כל חמשת המודלים ייראו לך מוכרים:

  • freemium (לתת גרסה רגילה חינם ולגבות תשלום עבור שימוש בפונקציות מתקדמות)
  • affiliate
  • subscription – מנויים
  •  virtual goods
  • מודל הקלאסי של פרסום

פייסבוק, למשל, משתמשת בפרסום כדי לייצר הכנסות, ומקבלת מעט יחסית לכל משתמש. ישנם הרבה אתרי freemium, ופחות חברות עם מודלים של שותפים ומנויים.

יש עוד מודל נפוץ שהרשימה הזו אינה כוללת: לגייס כסף להשקעה, לייצר תנועה לאתר אבל ללא הכנסות, לגייס יותר כסף, להגדיל שווי, לקבל עוד תנועה לאתר, לגייס יותר כסף… הכול בתקווה שיש כסף בסוף, כאשר איזה מתחרה יקנה את כל המניות. למעשה, אפשר לתת למודל כזה כמה שמות: חלום, מניות על אוויר, פירמידה וכו' .

נכון, יש את whatsapp שעד היום לא הציגו מודל הכנסות מוצק למעט כמה תקופות בהן האפליקציה עלתה דולר. אבל ברוב המקרים מיזמים שהתוכנית העסקית שלהם מבוססת על מודל "פירמידה" ישאיר את המשקיעים עם הפסדים.

עלויות

ישנן 3 הוצאות גדולות בעת יצירת רשת חברתית בעלת אוריינטציה עסקית:

  1.  פיתוח והתאמה אישית: בדרך כלל דורשים השקעה לא מבוטלת של זמן וכסף. לצוות שרוצה להקים רשת חברתית כדאי לשקול לצרף איש טכני/מהנדס ברמה גבוהה.
  2. עלויות שיווק ופרסום משמעותיות: מבוססות על מודעות בתשלום או על פעילות של צוות רחב במדיה החברתית. לוקח הרבה משאבים לקדם את הפלטפורמה. גם יחסי ציבור היא הוצאה גדולה בתחום זה.
  3. אל תשכחו שיש עלות עבודה גדולה ביצירה, שמירה וניהול התוכן, גם אם זה נראה כאילו שהוא נוצר בעיקר על ידי משתמשים.

מימון

עידן dot.com של מימון רעיונות מבטיחים כבר מזמן נגמר לצערנו. מומלץ לגייס כספים מחברים ובני משפחה או משקיעים פרטיים קטנים עד שלאתר או לאפליקציה יהיה בסיס משתמשים ותזרים הכנסות. ברגע שהשגתם את היעדים האלו ניתן לפנות לקרנות הון סיכון ומשקיעים אנג'לים גדולים.

תוכנית עסקית לדוגמה למדיה חברתית

תפריט נגישות

בוא נפתור את האתגר שלך ביחד

קבע פגישת ייעוץ ראשונית ללא עלות