תוכנית עסקית למסחר מקוון היא כלי מרכזי למימוש הרעיון שלך ולתכנון הפעולות העתידיות של העסק. הנה כמה צעדים שיכולים לסייע לך בבניית תוכנית עסקית יעילה בתחום המסחר המקוון.
1. זהה את הנישה שלך
שוק המסחר האלקטרוני פורח, מה שפועל לטובתכם ולחסרונכם. זה עובד לטובתך מכיוון שהוא מאד פופולרי בקרב משתמשי האינטרנט.עם זאת, זה אומר שהשוק הפך רווי למדי עבור בעלי עסקים בתחום המסחר האלקטרוני. לפני שאתה קופץ לעסקי המסחר המקוון ייתכן שתצטרך מחקר מקיף כדי לזהות פער בשוק. אתה יכול למצוא הזדמנויות רווחיות על ידי:
• זיהוי וטיפול בנקודת הכאב של הלקוח
• מכירת מוצר איכותי שאתה אוהב
• לך עם מה שאתה יודע
• זיהוי וניצול של מוצרים טרנדיים
• קריאת ביקורות של לקוחות על מוצרים מתחרים והפיכת המוצרים שלך לטובים יותר
• השתמש במילות מפתח של מנוע חיפוש כדי למצוא הזדמנויות מוצרים חדשים
• בדיקת המוצר בשוק היעד שלך לפני השקה רחבה
• חקר רעיונות למוצרים עם שולי רווח גבוהים
• לאחר השלמת מחקר הפרויקט, תצטרך לערוך
מחקר שוק כדי להבטיח למוצר שלך יש קהל שאולי יאהב את מה שאתה מציע.
2. תיאור העסק
כתוב את המטרות ואת הרעיונות המרכזיים של העסק שלך. הסבר בפרטים אודות המוצרים או השירותים שתספק, אזור הגיאוגרפי של שוק היעד והיתרונות התחרותיים של העסק שלך.
3. מחקר שוק וניתוח SWOT
בצע מחקר שוק מקיף על השוק בו אתה מתכוון לפעול. כלול נתונים על צרכים ודרישות של לקוחות פוטנציאליים, תחרות קיימת ופוטנציאלית, וגם מבט על מגמות תחום המסחר המקוון.
ניתוח SWOT:
חוזקות – מהן החוזקות של העסק או
התוכנית עסקית שלך? מה המוצר שלך יכול להציע שאחרים לא יכולים?
חולשות – כיצד העסק או התוכנית העסקית שלך יכולים להשתפר? אילו שיפורים ניתן לבצע במוצר שלך או בנקודת המחיר שלו?
הזדמנויות – כיצד ניתן לייעל את הפונקציות העסקיות? איך אתה יכול לשפר את המוצר שלך?
איומים – מה המתחרה שלך מציע שאתה לא? איפה המתחרה שלך מתפקד טוב יותר?
אם יש לך צוות שבונה איתך את התוכנית עסקית, שלב אותם בתהליך
ניתוח ה-SWOT. פרספקטיבות שונות יכולות לייצר תוצאות שאולי לא הגעתם אליהן בעצמך. אם אין לך צוות, השלם את ניתוח ה-SWOT שלך במספר סשנים. כשתחזור למסמך רענן, סביר להניח שיתפסו דברים או יעלו רעיונות שלא היו לכם בפעם הראשונה.
4. אסטרטגיה עסקית
הגדר את אסטרטגיית העסק שלך ותכנן את הדרך בה תצמח בשוק המקוון. כלול את מטרותיך העסקיות, קהל היעד, כלי השיווק והפרסום שתשתמש, והשיטות שתשתמש בהן כדי להגיע ללקוחות. Shopify היא מקור מצוין למידע ודוגמאות לתוכנית עסקית.
5. יעדי מכירות ושיווק
חלק עצום מהמסחר המקוון הוא שיווק העסק שלך כדי להוציא את הבשורה לאור. יש כל כך הרבה דרכים לעשות זאת, ורבות מהן זולות באופן מפתיע. כשמתחילים, אולי אין לך תקציב פרסום גדול עבור פרסום בתשלום, שיווק בדוא"ל או שיווק משפיענים. הקפידו להשתמש במדיה חברתית, ליצור תוכן איכותי, להתחבר ללקוח שלכם כדי לקדם שיווק מפה לאוזן. כאשר אתה מתחיל, חיוני ליצור יעדי שיווק ומכירות כדי לעקוב אחר ההתקדמות. עליך לציין מה אתה רוצה להשיג, את התקציב שיש לך כדי להגיע לשם ואלו צעדים קונקרטיים שאתה עשוי לנקוט בדרך.
אחת הדרכים הטובות ביותר לעקוב אחר ההתקדמות שלך היא ליצור יעדים, המייצגים:
• ספציפי – מה אתה רוצה להשיג?
• ניתן למדידה – באילו מדדי KPI תוכל להשתמש כדי למדוד את ההתקדמות שלך?
• בר השגה – האם היעדים שלך מאתגרים אך ניתנים להשגה?
• רלוונטי – האם המטרות מדברות על הייעוד של העסק שלך?
• זמן מוגבל – מהי מסגרת הזמן ליעדים קצרי טווח? מהי מסגרת הזמן ליעדים ארוכי טווח?
מכיוון שהמטרות שלך נועדו להיות מוגבלות בזמן, קבע חלונות זמן כדי לבדוק את ההתקדמות שלך. אתה צריך לנסות לעשות זאת מדי רבעון כדי לראות צמיחה, היכן אתה משגשג ואיפה אתה יכול להשתפר.
6. תכנון כלכלי
בנה תכנית תקציבית ומודל עסקי שיאפשר לך לנתח את הרווחיות ואת דרכי הכניסה והיציאה של העסק. הערכת ההוצאות וההכנסות תסייע לך לתכנן את התקציב, למקם את המטרות ולבחון צורך במימון חיצוני כגון הלוואות או השקעות עזר.
7. שיווק ופרסום
חשוב לתכנן את האסטרטגיה שלך לקידום העסק בקרב הקהל היעד. זה עשוי לכלול פעולות שיווק מקוונות כגון שיווק באמצעות רשתות חברתיות, קידום באמצעות דפי אינטרנט ובניית קהל יעד. אחד הכלים המצוינים שבהם אתה יכול להשתמש עבור אתר המסחר האלקטרוני שלך הוא אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO). קידום אתרים קשור לחוזק של מילות המפתח והתוכן הרלוונטי שאתה כולל בדפי האינטרנט שלך ולאופן שבו מילות מפתח אלו משפרות באופן אורגני את המיקום שלך בדף התוצאות של מנוע החיפוש (SERP) ללא פרסום בתשלום.
8. תכנית המשך
תכנן את השלבים הבאים להגשמת העסק שלך. הסתכל על התוכנית ככלי דינאמי שיתמוך בך לאורך הזמן, ושינויים עשויים להתרחש בתחום המסחר המקוון או בעצמו. בניית תוכנית עסקית בתחום המסחר המקוון היא תהליך מורכב ומאמץ, ויכול להיות שימושי לקבל ייעוץ מומחה או להשתמש בתבנית תוכנית עסקית עם פרטים כלליים שניתן להתאים למקרה המיוחד שלך.
תוכנית עסקית לדוגמא למסחר מקוון Ecommerce