בישראל קיימות חברות הזנק רבות, לא לחינם ישראל קרויה "סטארט אפ ניישן". אולם, בשביל שחברת הזנק תהיה מוצלחת ומובילה במשק, עליה להחזיק כמובן במוצר או רעיון למוצר מוצלח ונחשק, אך גם במודל עסקי ברור ומסודר, שיעזור לחברה להתבלט בין החברות השונות במשק, ולהתמודד אל מול אתגרים שונים, דוגמת מגיפת הקורונה, ולבסוף לנסוק לגבהים חדשים. מאמר זה ידבר על מספר חברות הזנק מובילות בשוק הישראלי, וכיצד מודל עסקי מסודר הוביל חברות אלו להצלחה.

על בסיס מה מוגדרת חברת סטארט אפ מצליחה?

בשנת 2013, איילין לי, משקיעת הון סיכון, טבעה מונח בשם יוניקורן, חד קרן בעברית, בכדי לתאר חברת הזנק פרטית ששוויה הוא מעל מיליארד דולר. ב2013 היו 39 חברות שענו על ההגדרה של יוניקרן, ובאמת בשנת 2013, חברות פרטיות עם שווי כל כך גבוה היו כמעט דמיוניות, בדומה לייצור המיתולוגי שעל שמו הן קרויות.

מאז, תשע שנים עברו, וכמות החברות הפרטיות ששווין מתקרב למיליארד דולר, או אף עבר סכום זה, ממשיך לגדול בהתמדה. בפן זה, ישראל מהווה 'בית חרושת' ליוניקורנים כאשר בשנת 2020 כל יוניקרון עשירי בעולם מקורו היה בישראל. כמובן ששווי אינו המדד היחידי להצלחה, אך הוא מעיד על אמון גדול של ציבור המשקיעים בחברה. חברות אלו, הגיעו לשווי גדול, ואמון גבוה מצד המשקיעים השונים בזכות בניית מודל עסקי ברור מסודר ומצליח שתרם למשיכת ציבור המשקיעים.

רשימת חברות מובילות ומצליחות

רוב החברות שיתוארו כאן, עדיין אינם יוניקורן, אך משקיעים רבים מביעים בהם אמון והן זוכות לסבב השקעות רחב. כל החברות האלו אפיינו צורך בשוק העסקי, ונצלו אותו, ואת משבר הקורונה העולמי כדי לגדול ולהרוויח.

  1. חברת מינט מדיה – חברה שבנתה פלטפורמת יצירת ושיתוף תוכן עבור אוהדי ספורט מסביב לעולם. החברה נוסדה ב2011, ומאז שוויה מוערך במעל 200 מיליון דולר. גידול גבוה בשווי החברה התרחש דווקא בתקופת הקורונה, עת החברה השכילה לנצל את הריחוק הכפוי בין אוהדים לשחקנים, כהזדמנות להגדיל את השימוש האישי הן של אוהדים והן של שחקנים בפלטפורמה. המשתמשים השונים שחקנים ואוהדים החלו לייצר תוכן קצר ומהנה שהעניק זווית צפייה חדשה ומקורית שלא הייתה חשופה טרם הקורונה.
  2. וורביט (verbit) – חברה בשווי של כמעט 150 מיליון דולר. מתמחה בתמלול (הפיכת אודיו לטקסט) טקסטים מקצועיים מתחום המשפט, מדיה וחינוך. החברה נוסדה ב-2016 לענות על צורך שלא היה לו מענה מספק. בזמן הקורונה שווי החברה והיקף פעילותה רק גדלו, וזאת בכדי לאפשר המשך למידה ועבודה מרחוק, באמצעות יצירת תמלול מקצועי ומדויק עבור הרצאות שעברו באופן וירטואלי. גם פה, החברה השכילה לנצל משבר לצורך התרחבות וגדילה, בזכות אפיון מדויק של הזדמנויות עסקיות שונות.
  3. חברת snyk – חברת אבטחת סייבר שהוקמה על ידי יוצאי יחידת 8200, ומזהה חולשות אבטחה בקוד פתוח של חברות שונות במשק. החברה בעל הערכת שווי של מעל 8 מיליארד דולר, ועל כן נכנסת תחת הגדרת יוניקורן.
  4. ג'ויטיונס – חברה שבנתה אפליקציה ללימוד עצמי מהבית של מגוון כלי מוזיקה החל מפסנתר גיטרה וכלים נוספים. במהלך 2020 הכנסות החברה צמחו במעל 150 אחוז, הודות לצורך של אנשים רבים למצוא עיסוק בזמן הכליאה בבית בזמן הסגרים הארוכים. אולם, החברה גם השכילה לשמור על קהל לקוחות גדול עם החזרה האיטית לשגרה של טרום – קורונה, וזאת בדומה לזום, שגרמה לאנשים רבים לשנות את הרגלי הפגישות שלהם, ושעות העבודה מרחוק. החברה השכילה לגרום לציבור להבין שאין צורך במורה פרטי יקר בכדי ללמוד לנגן בצורה טובה.

מודל עסקי – חלק קריטי מההצלחה.

מודל עסקי, במילים פשוטות הוא אסטרטגיית עשיית הרווח של חברה. כל חברה, החל מזו הקטנה ביותר, שלאו דווקא קשורה להייטק, וכלה בחברות הזנק בשווי מיליארדים, מחזיקה במודל עסקי מסוים. ככל שהמודל יהיה מפורט יותר, וצופה יותר אתגרים ומשברים, כך הוא ידע להגדיל את רווחי החברה, ולהביא אותה ליעדים שהיא מציבה לעצמה.
לחברת Targo consulting יש מעל עשור של ניסיון בייעוץ למאות חברות מובילות במשק הישראלי. החברה מתמחה במתן ייעוץ אסטרטגי, שיוביל לצמיחה מהירה של אותה חברה. חברת Targo, מבצעת מחקר שוק מעמיק בכדי לאפיין את הכיוונים השונים אליהם החברה צריכה לשאוף להגיע, וכך לעמוד ביעדי הצמיחה.
לפרטים נוספים פנו כבר היום לחברת Targo consulting.

לפתח את הרעיון שלך לשלב הבא

קבע פגישת ייעוץ ראשונית ללא עלות