עולם העסקים הוא ה"מערב הפרוע" של החברה המודרנית, וכדי להצליח בו יש כללים וקודים שחייבים ללמוד, להבין, וליישם. יחד עם זאת, למרות קווי היסוד ו"השפה" המשותפת שיש בתחום העסקים הגלובלי, עדיין קיים הבדל משמעותי בקידום וניהול עסקים בין השוק המקומי והשוק הבינלאומי, ואף ניתן לומר שמדובר בתקרת זכוכית שמהווה יעד מבוקש במיוחד בקרב חברות מקומיות וסטארטאפים.
מדוע? מכיוון שהשוק הבינלאומי נחשב ל"ליגת העל" שבה משחקים "השחקנים" הטובים ביותר, המצליחים ביותר, והמרוויחים ביותר. אך איך חודרים לשוק הבינלאומי? ובכן, בדיוק לשם כך קיים ייעוץ עסקי בינלאומי, מודל עבודה שהפך תוך כמה שנים לנשק הסודי של חברות בכל העולם.
אך ראשית, מהו ייעוץ עסקי?
ייעוץ עסקי הוא שירות שניתן לעסקים על מנת לפתח ולייעל את העסק. מדובר בפרדיגמה עסקית ומורכבת שתפקידה לסייע לכל סוגי העסקים, בין אם מדובר בעסקים הנמצאים בשלבי בהקמה ובין אם מדובר בחברות וארגונים וותיקים ורווחיים, ואף לא מעט מהחברות המובילות והמשפיעות ביותר בעולם נעזרות בשירות זה.
המרכיב העיקרי שהפך את מודל הייעוץ העסקי לכל כך מצליח זו הפרספקטיבה החיצונית שלו, והיכולת לנתח ולאבחן את הצרכים של העסק ממקום מקצועי חיצוני, ובעיקר אובייקטיבי. אנשי המקצוע שמעניקים ייעוץ עסקי נקראים יועצים עסקיים, ותפקידם הוא לבנות אסטרטגיה ותוכנית עסקית שתמנף את החברה ותגרום להגדלת רווחים, בהתאם לממצאי אבחון החוזקות והחולשות (קראו עוד על מודל SWOT) של העסק. כמו כן, ייעוץ עסקי יכול להינתן באופן ממוקד, כגון ייעוץ עסקי בתחום השיווק, הניהול, הכספים, המכירות, התפעול, וכדומה, או באופן מורחב, שבו היועץ העסקי בונה תוכנית עסקית רחבה העוסקת בייעול כל המחלקות.
מהו ייעוץ עסקי בינלאומי?
ובכן, תחת הכותרת של "ייעוץ עסקי" יש מבחר גדול של יועצים עסקיים המעניקים ייעוץ בתחומים שונים באופן ממוקד, כגון יועצים עסקיים המתמחים בשיווק, יועצים עסקיים המתחמים בכספים, וכן הלאה. כלומר, כשמדובר בצורך של עסק או חברה לחדור לשוק הבינלאומי, הם זקוקים לשירותיו של יועץ המתמחה בייעוץ עסקי בינלאומי.
יועצים בינלאומיים תפקידם לספק מידע וייעוץ לגבי פיתוח עסקי ושיווק בינלאומי, להציג הזדמנויות להשקעות בינלאומיות מניבות, להכיר ולחקור מי הם המתחרים הבינלאומיים ומהם המודלים שלהם, לפתח הצעות התייעלות והמלצות, ולמצוא מידע קריטי לגבי פעילות עתידית בשווקים זרים.
חשוב לזכור, הזירה העסקית הבינלאומית היא קשוחה פי כמה וכמה מהזירה המקומית, ובעיקר שונה ממנה. למרות שיש טרנדים בינלאומיים, יש לא מעט התאמות תלויות תרבות. לדוגמא, רשת המזון המפורסמת ביותר בעולם "מקדולנדס" נוהגת לשלב ארוחות המתאימות לאופי המדינה ולתרבותה על מנת להגדיל מכירות. לכן, התפקיד של ייעוץ עסקי בינלאומי זה לאסוף את המידע הנדרש על מנת לחדור לשוק הבינלאומי באופן חכם, יעיל, ומבוסס נתונים.
ייעוץ עסקי לחברות בינלאומיות
התחרות בשוק הבינלאומי היא בלתי פוסקת ומאוד מהר אפשר למצוא את עצמכם מחוץ לזירה. לכן גם חברות בינלאומיות שכבר ביססו את עצמן בתודעה הגלובלית, פועלות באדיקות כדי לשמר את מעמדן בעזרת יועצים בינלאומיים.
יחד עם זאת, לא כל יזם או איש עסקים מצליח יכול לייעץ לחברה בינלאומית, לשם כך דרוש ידע והבנה ברגולציות וכללי סחר בינלאומיים, זיהוי קהלי יעד ומחקרי שוק גלובליים, זיהוי שיתופי פעולה רווחיים פוטנציאליים, שיווק ומיתוג גלובלי, מיסוי בינלאומי, בירוקרטיה מקומית ועוד.
מעבר לכך, הידע הנ"ל מהווה תשתית קריטית לבניית אסטרטגיה ותוכנית עבודה יעילה, ולכן זה קריטי לבחור יועץ עסקי נכון ומתאים לתפקיד. אלמנט חשוב נוסף שכרוך בייעוץ עסקי לחברות בינלאומיות זה קשרים. אין זה סוד שקשרים ועסקים הולכים יד ביד, אך כאשר מדובר בייעוץ עסקי לחברות בינלאומיות, הניסיון, הקשרים, והמקצועיות של היועץ העסקי משחקים תפקיד חשוב בפיתוח החברה ובלקיחתה צעד אחד קדימה.
החשיבות של ייעוץ עסקי בינלאומי לחברות סטארט-אפ
אחת השאיפות הגדולות של יזמי הסטארטפים זה לעשות אקזיט ולמכור את פעילות החברה לחברה בינלאומית תמורת הון כספי. לדוגמא, חברת Waze הישראלית נמכרה לגוגל תמורת 1.3 מיליארד דולר, וכיום יש בה יותר מכ-140 מיליון משתמשים בעולם.
למרות שאין ספק שמדובר באחת האפליקציות החכמות והמצליחות שפותחו בארץ, לניהול נכון של החברה וחשיפתה לשוק הבינלאומי היה משקל גדול בתשומת הלב שהם עוררו בחברת גוגל העולמית. כלומר, כדי להגיע לשוק הבינלאומי, וזה לא משנה אם זה למטרת גיוס משקיעים, שיתופי פעולה, ביצוע אקזיט, או הגדלת קהלי היעד והמכירות, צריך לבנות אסטרטגיה, שתוביל לחשיפה משמעותית במקומות הנכונים, מה שהופך את התפקיד של ייעוץ עסקי בינלאומי לבעל חשיבות יקרה מפז.
תמיד חשוב לזכור שלא מעט רעיונות מבריקים של יזמים נחושים נפלו בין הכיסאות מהסיבה שהם ידעו לבנות את המוצר אך לא לסלול את הדרך לחברות בינלאומיות שרק מחכות למוצרים ושירותים מהפכניים חדשים.