רקע:

קניות אונליין חוו עלייה אדירה בעידן האינטרנט, הרבה אנשים שינו את הרגלי הצריכה שלהם ועברו לקניות באינטרנט כשחברות דוגמת אמזון, איביי, ועליבאבא פתחו את הדלת ליזמים שרוצים להגשים את חלומם לפתוח עסק ללא צורך בהון גדול. בשנת 2019, שוק חדש נפתח – שוק ה-FBA. הרעיון מאחוריו הוא פשוט – מוצרים מצליחים שנמכרים באמזון והגיעו לקצה גבול היכולת במתכונתם הנוכחית, יירכשו על ידי חברות שיגדילו את ההכנסות והצמיחה של המוצר.

רוכשי FBA:

על פי מחקר שוק של טרגו, שוק רוכשי ה FBA חווה בום. חברות בשוק גייסו מעל ל 7 מיליארד דולרים בשנת 2020 בלבד. את הצמיחה האדירה הזו ניתן לייחס לשינוי בהתנהגות הצרכנים ולעובדה שבעלי מותגים נאבקים להצמיח את המוצר שלהם לאחר שהגיעו לרמה מסויימת של הכנסות.

גרף מודל הכנסות בתוכנית עסקית

מחקרים מראים שמוכרי צד שלישי המצליחים ביותר מגיעים למכסת ההכנסות שלהם בין 3 ל-5 מיליון דולר ורוכשי FBA יכולים, בעזרת כוחם העצום, להצמיח את המותג במכפיל שבין 2.5 ל-4 בזמן של כמה שנים בודדות.

מדד צמיחה בתוכנית עסקית

כפי שניתן לראות, צמיחה ממוצעת של מקדם פי 3.25 לאחר הרכישה היא צמיחה חזקה. הערכת שווי ממוצעת זו היא רק בשנים הראשונות ויש לה פוטנציאל משמעותי להמשך צמיחה בשנים הבאות. בכדי להמחיש את תקפות השוק, ארבעת השחקנים המובילים בשוק גייסו בערך 3 מיליארד דולרים.

גיוס השקעות בתוכנית עסקית

למרות שחברות אלו פתחו והריצו את השוק, תמיד יש מרווח לכניסה של חברות נוספות הנובעת מכמות מוכרי צד ג' הנמצאים בשוק.

קריטריונים:

כמו בכל תהליך מיזוג ורכישה, קניית מותגים באמזון כרוכה בבדיקת נאותות. רוב החברות מחפשות אחר מותגים עם יכולת לצמוח ולגדול אבל במתכונתם הנוכחית מתקשים לממש את הפטונציאל המלא שלהן. לדוגמא, טרסיו (Thrasio), אחד החברות המובילות בשוק יצרה את מודל ה “R Cubed” שבו מוצר כלשהו נמדד על פי 3 מדדים:

  • סקירה (Review)
  • ביקורות (Rating)
  • מיקום (Rank)

חברה מובילה נוספת היא חברת פרץ' (Perch) שפירטה את תהליך בדיקת הנאותות שלה במספרים מדוייקים: חלקו הראשון של התהליך נמשך יומיים וכולל בתוכו בחינה של הרכישה הפוטנציאלית, אישור האינטרס שלה למכירה, והערכת הרווח הפטונציאלי. לאחר מכן, במשך שבועיים עד שלושה, החברה עוברת על התהליך והמודל העסקי, מאשרת את התוצאה הפיננסית, ומכינה את המסמכים המשפטיים לקראת הרכישה. לבסוף, בשבועיים שלאחר מכן, המוכר של המוצר מעביר את החשבון שלו לפרץ' ומקבל את תשלום הרכישה לאחר סיום ההעברה.

אנחנו יכולים לסנתז את שתי החברות המובילות בשוק ולהשוות את הקריטריונים שלהם לשחקנים אחרים ולקבוע שתהליך רכישת מותג כרוכש FBA אורך בדרך כלל חודש.

סיכום:

שוק רוכשי FBA נוצר בשנת 2018 ומאז גדל במהירות. רוכשים חדשים נכנסים לשוק ומצליחים לעשות תשואות גובוהות למשקיעים שלהם.

תפריט נגישות

בוא נפתור את האתגר שלך ביחד

קבע פגישת ייעוץ ראשונית ללא עלות