רבים מאיתנו חושבים על עצמם כעל יזמים או אנשים בעלי חזון עם רעיון ודחף להגשים אותו. כל הסיפורים על אקזיטים וחדי קרן, סטארט אפים שאנשים סביבנו הקימו וגייסו עבורם הון, מעוררים בנו השראה ויכולים לגרום לנו קצת לקנא. אז איך מגיעים לשם? איך הופכים ליזם מצליח? זה בדיוק מה שקרה ללקוחה שלנו שהגיע לטרגו בשנה האחרונה.
הלקוחה שלנו עבדה במשרה מלאה כמנהלת שיווק, הקריירה שלה הלכה בכיוון הנכון ואז מגפת הקורונה פגעה בה וכמו רבים אחרים, היא איבדה את עבודתה. בחודשים שלאחר הפיטורים היא ראתה את תעשיית השירותים הפיננסיים נאבקת על הישרדותה וחברות פינטק רבות נמכרו ונרכשו וחלקם אף פשטו רגל. עם זאת, הייתה לה הזדמנות להביא את החזון האישי שלה למציאות. הלקוחה שלנו החלה לשתף פעולה עם עמית, הקימה סטארט אפ חדש ומטרתם הייתה להגשים את החזון ולעשות דברים בצורה אחרת.
השקת סטארט אפ חדש
כאשר אתה משיק סטארט אפ חדש, אתה לא באמת יודע למה אתה מכניס את עצמך. בהתחלה, חושבים שמבינים הכל, אך ככל שמתעמקים מבינים עד כמה גדולים האתגרים העומדים בפני המייסדים. עבור הלקוחה שלנו, ברגע שבנו את התוכנית עסקית ואת המיתוג של הסטארט אפ, הם יצרו מצגת עסקית להצגה בפני משקיעים ממש טובה ורצו לגייס הון.
הזרקת הון היא חובה לכל סטארט-אפ., כחברה בשלבים מוקדמים לעתים קרובות תבזבזו כספים לצרכים שונים החל משירות דואר אלקטרוני לפיתוח תוכנה ושירותים מקצועיים. בדרך כלל גם תעבדו בחינם לזמן מה, ותשקיעו את כל מה שצריך כולל כספים אישיים שלכם בסטארט אפ החדש.
הלקוחה שלנו הבינה מהר מאוד שהשילוב של רעיון טוב ומגיפת הקורונה לא מספק את התנאים הטובים ביותר לגייס כספים. בסיטואציה הזו הם החליטו ליצור MVP – אב טיפוס – של הרעיון שלהם כדי שיוכלו להשתמש בו ולהוכיח את הרעיון שלהם.
לדבריה, שום דבר לא באמת הכין אותה להצגת החברה והרעיון למשקיעים. אסטרטגיה אחת שהיא ממליצה עליה והיא להדגיש את הניסיון האישי שלך בתעשייה, הרקורד וההצלחה שהייתה לך בעבר. " יישמו את הניסיון והידע שלכם לגבי השירות שלכם והסבירו כיצד אתם רוצים להביא אותו למקום מתקדם ומודרני יותר כדי להפוך את המוצר עצמו והחוויה סביבו לעדיפים."
במקרה שלה היה קשה למכור את המוצר – אבל עם זאת, המשקיעים מצאו את זה מעניין. המשקיעים מצאו את זה כל כך מעניין שהלקוחה שלנו קיבלה הצעות ממשיות וניהלה משא ומתן על עסקה עוד לפני שהיה לה לקוח אחד.
האפשרויות למכירת הסטארט אפ
במקביל להצעות שהיו, גם חברות אחרות במרחב זיהו את הצורך בשינוי, דרך טובה יותר לפעול ולדחוף את המוצר להמונים. הם לא היו היחידים שהבינו את הצורך להיות חכמים ומהירים יותר ולספק חוויה הרבה יותר טובה ללקוחות. אחד המתחרים אף פנה אליה וניסה לגייס אותה לעבוד איתם.
לדבריה, "אני באמת מאמינה שאם ניתן להעשיר את עצמך וליצור מערכות יחסים בתוך התעשייה, אתה צריך לעשות זאת."
בטווח של כמה חודשים הוצגה בפניה הצעה להירכש ולהתמזג עם חברה מתחרה. אם אתם מוצאים את עצמכם במצב זה, אתם עשויים לתהות כיצד להתמודד עם המצב הזה. מצד אחד, ייתכן שיש לכם משקיעים המעוניינים להתקדם ולהזרים הון לסטארט אפ שלכם, ומצד שני, יש לכם חברה מבוססת שמעוניינת לקנות את הסטארט אפ שלכם. מצד המשקיע, זהו קלף נהדר והם מנצלים את ההזדמנות כדי להביא מתחרה פוטנציאלי לחיקם וליהנות מהטכנולוגיה והכישרון שמגיעים איתה. עבורך, זה מהלך פוטנציאלי נהדר מכיוון שאתה מקבל גישה להון תפעולי וגם להון סיכון באופן מיידי.
השיקולים שיש לקחת בחשבון
כאשר קיימת התלבטות באיזה דרך ללכת, יש כמה דברים שצריך לקחת בחשבון:
- ראשית, איזו אפשרות מציעה את ההזדמנות הגדולה יותר לצמוח ולהצליח?
- שנית, מי האנשים איתם תעבדו? כל משקיע צריך להביא קצת ערך מוסף ולא רק הון. אתם צריכים לחפש לעבוד עם אנשים וכישרונות.
- שלישית, מהו ציר הזמן של יציאה לשוק? עם איזו אפשרות אתם יכולים להיכנס לשוק מהר יותר?
עבור כל מייסדי סטארט-אפים, הלקח כאן הוא להאמין בעצמך ובמה שאתה עושה. גם כשכולם סקפטיים זהו את ההזדמנויות בשוק ולכו עליהן, בנו תוכנית עסקית יסודית, והכי חשוב – בחר את הכישרון הנכון לעבוד איתו. בלי כישרון טוב בצד שלך, אולי לא תצליחו. חשוב לא להיגרר לאידיאל של סטארט-אפים עם קרנות הון סיכון אם זה לא מתאים לכם. מצאו את הדרך הנכונה לעסק שלכם ולצמיחה הפוטנציאלית שלו. אפילו בזמן מגיפה כשרוב הפגישות שלך מקוונות, הכל אפשרי!


