הקמת סטארט אפ וניהולו (כמו כל עסק וחברה), דורשת מימון ותקציבים. משלביה הראשונים של החברה ועד השלבים המתקדמים יותר שהמוצר/שירות מוצע ללקוח, מתבצע תהליך ארוך שכרוך בבניית אסטרטגיות, תוכניות עבודה, שיווק, מיתוג, ייצור, בירוקרטיה, סקרי שוק, מחקרים, ועוד פעולות רבות שאליהן מתלוות הוצאות רבות (אשר אינן פוסקות גם לאחר מכן!). לכן, קיימות דרכים שונות לגיוס כספים להקמת סטארט אפ כגון הלוואות מהבנק, גיוס משקיעים, פנייה פנייה לקרן הון סיכון, פנייה למשקיע מלאך (משקיע פרטי בעל הון עצמי שמשקיע בחברות הזנק בתמורה לאחוזים מהחברה), ולקיחת הלוואות מחברים ומשפחה. עממה, למרות שבטווח הארוך מדובר בהשקעה, כאשר היעד שלה הוא החזר השקעה ויצירת רווחים, זה לא תמיד פשוט לשכנע משקיעים שמדובר בהשקעה משתלמת ואף לא מעט חברות הזנק "נפלו" במהלך התהליך בעקבות חוסר מימון. כמו כן, הביקוש למשקיעים הוא עצום, והתחרות בין אלפי היזמים היא קשה, מה שגורם לכך שפעמים רבות יזמים מתקשים למצוא מימון. ובכן, בדיוק לשם כך קיימת אפשרויות נוספת כגון קמפיין מימון המונים ומימון המונים חברתי.
אך מה זה מימון המונים?
מדובר בשיטת גיוס כספים עבור מימון מיזם עסקי, חברות סטארט אפ ועוד, כאשר מגייסים כספים דרך פנייה לאנשים וקהילות של קהלי יעד פוטנציאליים ומציגים את המיזם/מוצר/שירות, את המטרה, ואת הערך המוסף במטרה לגייס משקיעים שמעוניינים לתרום כסף באופן אלטרואיסטי או לחילופין עבור תגמולים שונים כגון מתנות או הטבות שיכולות לעודד תרומות, ואף אחוזים מרווחי החברה.
מהו קמפיין מימון המונים?
בימינו הרשתות החברתיות הן פלטפורמות השיווק הטובות היעילות ביותר, וזאת כיוון שניתן להגיע דרכן למיליוני אנשים בקליק אחד על העכבר, ואף לבחור את קהלי היעד. לכן, כשמדובר במימון המונים, הדרך הטובה ביותר לגייס כספים היא הקמת קמפיין והפצתו ברשתות החברתיות השונות. כמו כן, כיוון שזה לא ממש פשוט לגרום לאנשים לתרום כספים, חשוב לדעת כיצד לתכנן ולבנות את הקמפיין, לדעת מי הם הקהילות המתאימות לפנות אליהם, ולהשקיע בתוכן, בעיצוב, ובבניית "מערכת יחסים" עם הקהילות הללו. מעבר לכך, צריך לזכור שיש אנשים שחוששים לתרום כספים (גם כאשר הם מעוניינים, ומתלהבים מהרעיון) מסיבות שונות כמו חשש ממרמה, או מנתינת פרטי התשלום שלהם, ולכן זה קריטי להעניק שיטות תשלום שונות ומאובטחות, ולספר כמה שיותר על הפרויקט, ורצוי בשקיפות מלאה, כדי להסיר חשש מליבם. יחד עם זאת, אם אין לכם עדיין קהילה, מאוד מומלץ לפתוח עמוד פרופיל לפרויקט שלכם, לבנות קהילת אוהדים שמאמינה במיזם שלכם, ולהשקיע בטיפוח העמוד ובעדכונים שוטפים. חשוב לציין, ניהול קמפיין למימון המונים הוא לא דבר פשוט, ונדרשת הבנה מעמיקה בעולם השיווק הדיגיטלי, בניהול קמפיינים ובבחירת סוג הקמפיין (ממומן או אורגני), באיתור קהלי היעד המתאימים, בבחירת הפלטפורמה המתאימה, ידע בניתוח נתונים, באיתור מילות מפתח ועוד. אז רגע לפני שאתם פותחים עמוד בפייסבוק, כדאי ללמוד ולהבין כיצד בונים קמפיין מוצלח.
מהו מימון המונים חברתי?
מימון המונים חברתי היא שיטת גיוס כספים נוספת למימון מיזמים, והיא מבוססת על גיוס אינדיבידואלי של כספים ממספר גדול של אנשים פרטיים. בניגון לקמפיין מימון המונים שמבוסס על פנייה לקהלי היעד פוטנציאליים ולקהילות שעוסקות בתחום המיזם (לדוגמא מוצר טבעוני לקהילות טבעוניות, או מוצר שמסייע למחלות כרוניות בקרב קהילות שסובלות מהן), מימון המונים חברתי פונה לציבור הרחב במטרה שיתמכו במיזם. למעשה, המטרה היא גיוס כללי ולהגיע לכמה שיותר אנשים שייתכן ויביעו עניין במיזם ויהיו מעוניינים לתרום למימונו.
איך עושים מימון המונים?
ברמה הטכנית, יש כמה פלטפורמות טובות למימון המונים כאשר המובילות שבהן הן קיקסטארטר, אינדיגוגו, הדסטארט, מימונה וג'אמפסטרטר. בכל הפלטפורמות הללו קיים מודל הגיוס המכונה "הכל או כלום" אשר מבוסס על תאריך התחלה וסיום מראש, ויעד לסכום גיוס מוגדר (על ידי מקימי הקמפיין), כאשר במידה והקמפיין לא מצליח לגייס סכום זה עד תאריך הסיום, היזמים אינם זכאים לסכום שגויס, והכסף חוזר לתורמים (לכן, תמיד מומלץ לבחור בסכום גיוס ריאלי). לעומת זאת, עבור אלו שרוצים מודל קצת פחות "לחוץ", הפלטפורמות אינדיגוגו, מימונה וג'אמפסטארטר, מציעות מודל קמפיין גיוס נוסף שמעביר בתאריך סיום הקמפיין את סכום הכסף שהצטבר, גם אם הוא רחוק מסכום היעד שנקבע מראש. יחד עם זאת, ברמת התוכן ובניית הקמפיין, מימון המונים דורש:
- בחירת פלטפורמת אינטרנטית מתאימה להצגת המיזם– לדוגמא, אם הנכם מעוניינים בגיוס המונים למען מיזם שיכול לעניין רופאים או אנשי מדע, אז פרסום הקמפיין בפלטפורמה הפונה לאומני, יוצרים, ואנשי רוח, פחות תתאים, וכמובן פחות תניב.
- הצגת אבטיפוס של המוצר– כלומר, הצגת דגם ראשוני ניסיוני של המוצר, כיצד הוא נראה, איך הוא עובד, מה המטרה שלו וכדומה. חלק זה הוא מאוד חשוב למימון המונים, כי אנשים רוצים לראות במה הם משקיעים, וכמו שאתם יודעים לעיצוב ואסתטיקה יש כוח עצום בשיווק ובמכירות. מומלץ אף לא רק להציג את האבטיפוס בתמונות, אלא להציג את אופן השימוש שלו דרך סרטון.
- בניית תוכנית שיווק סביב הקמפיין– עבודת השיווק לעולם אינה פוסקת כשמדובר בקידום המיזם/ סטראטאפ. ברגע שהעליתם קמפיין מימון המונים לאוויר, חשוב לטפח ולשמור על קשר עם התורמים, לעדכן, להמשיך וליצור תכנים חדשים, לתת מענה למתעניינים, לאסוף מידע, ובעיקר להמשיך ולפעול להגדלת מעגל התומכים במיזם.


