כל פרויקט או עסק מתחיל מכיר את המכשול הגדול מכולם – מכשול המימון. גיוס משקיעים ומציאת מקורות מימון עשויים להכריע בין עסק מצליח לעסק קורס. עם התרחבותן של הפלטפורמות המקוונות, התרחבו המסלולים למציאת מקורות מימון, ובמאמר זה נציג את הדרכים המרכזיות.

הדרכים המרכזיות לגיוס משקיעים

    1. פניה לגופים פרטיים
      בדומה לדרך המסורתית, ניתן לפנות באופן ישיר לגוף פרטי או לקרן כספים, ולהציג בפניהם את המוצר. המוטיבציה להשקעה של גופים אלה עשויה לנבוע ממניעים כלכליים (השקעה במוצר מצליח תחזיר את ההשקעה בתוספת רווח נאה), או ממניעים ערכיים (קרנות רבות מקדמות ערכים ואידיאלים שונים).
    2. פניה לציבור הרחב
      דרך נוספת, ההולכת וצוברת תאוצה, הינה באמצעות פניה לציבור הרחב (גיוס המונים). הפלטפורמות לפניות מסוג זה הינן רבות, וחברות רבות מאפשרות למפתחים ולעסקים לגייס כספים מהציבור במגוון תצורות. הצורה הנפוצה ביותר (הנעשית על ידי חברות כמו "קיקסטארטר" או "הדסטארט") נעשית כך: עורך הפניה מציג בפני הציבור את המוצר, ומבקש השקעה כספית מסוימת. כל השקעה מוקדמת מעניקה למשקיע תגמול (רכישה מוקדמת של המוצר, השתתפות בהגרלה, רכישת מניות וכדו').
      היתרונות בשיטה זו-
      שיטה זו מתבססת על רף כלשהו, כאשר במידה והחברה אינה עוברת את הרף – הכספים אינם יוצאים מכיסם של המשקיעים, כך שהסיכון שהמשקיעים נוטלים הינו נמוך. בנוסף, על פי רוב הסכום המבוקש אינו גדול כך שהוא מתאים לכל כיס ולכל אדם.
    3. פניה למכרזים ממשלתיים
      גופים ממשלתיים רבים מקבלים מהמדינה סכומי כסף גדולים לקידום מטרות שונות. גופים אלה פועלים על פי רוב באמצעות מכרזים המעניקים מימון לפרויקטים המקדמים מטרות אלה. ניתן למשל למצוא מכרזים המקדמים אומנות ישראלית אותנטית, שוויון הזדמנויות בפריפריה, צמצום הפערים באוכלוסייה הכללית, פיתוח סטרטאפים לגיל השלישי ועוד.
    4. פניה לחברת שיווק
      עם התרחבותן של הפעילויות לגיוס משקיעים ברשת, הוקמו חברות רבות העוסקות בתחום זה. חברות אלה מבצעות ניתוח עמוק יחד עם העסק או החברה, ולאחר תהליך אפיון וזיקוק הנתונים, בוחרים בשיטת גיוס המשקיעים המתאימה והטובה ביותר.

דגשים לחיפוש מקורות מימון

  1. פניה לקהל הנכון
    כאשר אנו מבצעים גיוס המונים, עלינו להקפיד לפנות לקהל הנכון. לשם הדגמה, אם אתם מפתחים מוצר הפונה לקהל הדתי, יש להציג את הפרסומים על כך במקומות פופולאריים אצל ציבור זה. פרסום באינטרנט בשבת, או באתרים בהם קיים מיעוט דתי תביא לבזבוז כספי הפרסום. יש לאפיין את ציבור היעד ולדייק את הפרסום עבורו באופן מיטבי.
  2. הצגת תוכנית עבודה מפורטת
    בכל דרך של גיוס משקיעים, עליכם להציג תוכנית עבודה מפורטת לשנים הקרובות. משקיעים מחפשים בטחון, בטחון המוקנה באמצעות רצינות ואחריות. בין אם מדובר בגוף פרטי, גיוס המונים או מכרז ממשלתי – עליכם להוכיח שהכסף שלהם יושקע במקומות נכונים ובטוחים.
  3. מודל עסקי ברור
    במידה וגיוס הכספים אינו נעשה ממניעים ערכיים, עליכם להציג בפני המשקיעים מודל עסקי. עליכם להוכיח שהעסק או המוצר שאתם מציגים הינו רווחי, כלומר שהוא בעל נתח שוק גדול דיו, שהוא מסוגל לייצר מאזן הכנסה חיובי, שעלויות הייצור אינן עולות על הרווחים וכדו'. הצגה זו היא קריטית ודורשת ניתוח שוק מקדים מעמיק ומדויק.
  4. הצגת אב טיפוס
    הצגה זו אינה הכרחית, אולם היא בהחלט מגדילה את אחוז המשקיעים באופן ניכר. בדומה למשפט "תמונה אחת שווה אלף מילים", כך הצגת אב טיפוס ראשוני מאפשרת למשקיעים להבין את המוצר בצורה טובה יותר, ומגבירה אצלם את תחושת הבטחון.
  5. הצגת המוצר באופן תמציתי ובהיר
    על פי רוב, ניתנת לכם הזדמנות של מספר דקות לשבות את ליבם של המשקיעים. הצגת המוצר הראשונית חייבת לסקרן את המשקיעים, ולעורר בהם רצון לשמוע עוד. שימו לב שההצגה הראשונית אינה צריכה לכלול מידע רב או נתונים אלא לספק הצצה ראשונית לפרויקט שלכם ולסקרן את המשקיעים.

סיכום
חברת טרגו עוסקת שנים רבות בליווי עסקים ומעניקה שירותי ייעוץ במגוון תחומים. הניסיון הרב, יחד עם המקצועיות של מיטב המומחים שלנו, מבטיחים כי גיוס המשקיעים ייעשה בצורה המהירה והמדויקת ביותר. אנו נאתר עבורכם את פתרונות המימון הטובים והמתאימים ביותר, ונסייע בתהליך כולו. לפרטים נוספים ניתן לפנות אלינו.

לפתח את הרעיון שלך לשלב הבא

קבע פגישת ייעוץ ראשונית ללא עלות